Feil på ESP systemet – Hvordan ESP fungerer

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Sikkerhetssystemer » Feil på ESP systemet – Hvordan ESP fungerer

Kjært barn har mange navn, ESP er på mange måter akkurat det samme som ESC, DSC, DTC, DSTC og mange andre flere navn. Det er noen forskjeller mellom de, men i utgangspunktet er det bare hvordan bilprodusenten har valgt å forkorte navnet på bilens elektroniske stabilitets program.

For å gjøre det enklest mulig omtaler vi det som ESP i denne artikkelen, men vær klar over at det kan være noen forskjeller mellom hvordan det elektroniske stabilitetsprogrammet fungerer i bilen din.

Hva ESP kan gjøre og hvordan det fungerer

ABS bremser har vært på markedet siden 1985, mens ESP kom på dyre tyske biler på midten av 90 tallet. Det er ofte sånn at utstyr kommer først til premiumbilene, og hvis det viser seg å være bra så kommer det til de fleste andre biler etterhvert også. Siden 2011 har det vært påbudt at biler har elektronisk stabilitetsprogram.

Når du kjører på glatt underlag og bilen mister grep så varsler ESP systemet dette ved å vise symbolet for ESP i dashbordet.

Oppgaven til det elektroniske stabilitetsprogrammet er å sørge for at bilen holder seg trygt på veien. Ved å sørge for at bilen har best mulig grep på veien så styrer systemet blant annet bremsene hvis systemet mener du er på vei til å miste kontroll over bilen.

Akkurat hvor mange fatale ulykker ESP har forhindret er vanskelig å si, men studier fra England har kommet frem til 25 % og studier fra Sverige har kommet frem til hele 32%. Det er ingen tvil om at disse systemene er livsviktige, selv om endel sjåfører påstår at det tar fra dem kontrollen over bilen.

Det elektroniske stabilitetsprogrammet jobber i samarbeid med både ABS og antispinn (TCS/TC). ABS brukes mest når bilen bremser, for å unngå blokkering av bremsene, antispinn brukes mest under akselerering for å unngå at hjulene spinner og har mest mulig grep.

ESP samarbeider mest med ABS, og her er det forskjeller etter hvor komplisert systemet er i bilen din. Det jobber faktisk også sammen med antispinn systemet i bilen.

Når bilen bremser opp, spesielt på glatt føre så vil ikke bilen svingen sånn som du ønsker at den skal. Det er her ESP kommer mest inn, når du f.eks. svinger bilen til venstre for å unngå en hindring i veibanen så prøver ESP å unngå at bilen får sladd. Det gjør den ved å justere hvor mye hvert hjul bremser opp så bilen kan styre mest mulig for å rette seg opp i en sladd.

ESP kan også sørge for at bilen får mindre krefter enn det du holder inne gasspedalen for. Mange andre systemer i bilen din som assistert bakkestart og overvåking av lufttrykk gjøres også ofte via ESP systemet.

Feilsøke ESP

Hvis ESP lampen lyser så start med å sjekke at bryteren ikke er slått inn, da vil det lyse for ESP i dashbordet siden det er avslått.

Det er ofte tredjepartsleverandører som står for det elektroniske stabilitetsprogrammet i biler. Bosch er en av de største leverandørene av disse systemene.

Heldigvis er det ofte en sensor feil eller f.eks. ABS ring som er feil når ESP indikerer at det er feil på systemet. Som med feil på ABS systemet er det også med ESP at å ta en diagnose av bilen er det eneste fornuftige å gjøre før du begynner å feilsøke.

Det går selvfølgelig an å sjekke sikringer osv, men det er så mange ting som kan være feil med disse systemene at å starte med en diagnose alltid er det lureste. Hvis du ikke har diagnoseapparat som kan vise detaljerte feilkoder på ABS/ ESP så er det best å la et verksted gjøre det for deg.

ABS sensoren er en hastighetssensor, denne kan også gjøre at ESP systemet blir satt ut av drift, da vil heller ikke ABS fungere. Les mer om ABS sensor og ABS ring, og bytte av de her.


Andre ting som kan gjøre at ESP ikke fungerer er feil på spjeldhus/ gasspjeld, pedalbryter, styresensor i rattet og generelt feil på kablene. Har det vært byttet ABS sensor så hender det at kabelen ikke blir festet som den skal og da blir den for slitt i stykker av hjulet.

1 hendelser på “Feil på ESP systemet – Hvordan ESP fungerer”

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen