Oppgaven til ABS (antisperre bremsesystem) er at hjulene ikke skal låses helt, med en ABS sensor/føler når hjulet holder på å låse seg. Før hjulet låser seg så slår ABS inn og sørger for at hjulet ikke låses, ved at bremseklossene slipper opp så hjulet kan fortsette å rulle. Dette er for å ikke miste kontrollen over bilen.
Hvordan ABS Systemet virker
Har du prøvd å kjøre en bil som ikke har ABS bremser før så vet du hvor lite kontroll du har over bilen. Spesielt i svinger og når det er glatt ute merker man effekten av ABS bremsene. I svinger så vil man oppleve at bilen ikke svinger som du ønsker når du bremser hardt, istedenfor sklir bilen rett frem.
ABS bremsene sørger også for at riktig bremsekraft blir brukt på hvert hjul. Hvis et hjul har bedre grep enn et annet så vil ABS systemet tilpasse seg det så bilen stanser så effektivt som mulig.
Når ABS føleren merker at et hjul er på vei til å låses så sender det signaler til ABS modulen som igjen sørger for at bremseklossene ikke blir presset helt inn, men akkurat så mye som de trenger å bli.
Feilsøke ABS systemet
Når du får feil på ABS bremsene så skal det lyse egen varsellampe for det i dashbordet, og det første du burde gjøre er å ta en diagnose av bilen. Det er store forskjeller på diagnoseapprat, og de rimeligste vil ikke alltid kunne fortelle deg detaljerte feilkoder på ABS systemet. Vi har testet diagnoseapparat, sjekk her!
Selv om du har mistet ABS bremsene i bilen helt, så kan det være en liten feil på ett hjul som gjør at ABS uansett skrur seg helt av. Du kan kjøre med bilen, men du får ikke noe hjelp fra ABS systemet. Noen ganger vil du også få opp lampe for feil på ESP, det kan gi en indikasjon på hva som er feil.
Systemet er ikke veldig komplisert, men det er vanskelig å feilsøke det uten diagnoseapparat. Har du ikke det selv kan det kjøpes for en rimelig penge, eller du kan få ett verksted til å ta en diagnose for deg. Denne diagnosen på ABS systemet vil ofte være ganske nøyaktig.
Hvis feilen er i selve ABS modulen så er denne ganske kostbar, og det er viktig å finne ut hva som faktisk er feil i den før du begynner jobben med å bytte den ut. Kan du fikse det uten å bytte hele modulen så vil det spare deg for mye penger.
Selve ABS sensoren måler/ føler på en ABS ring. Noen ganger er det denne som er ødelagt og ikke selve ABS sensoren. Det å bytte ABS ringen er ikke så veldig enkelt, og på noen biler er det veldig vanskelig hvis du vil gjøre det selv.
ABS ringen er ofte på selve drivakselen, og du må ofte av med hele drivakselen for det hjulet den er ødelagt på når du skal bytte ringen med en ny.
Det er ikke alltid at ringen er ødelagt, men bare trenger en vask og litt vedlikehold. Siden de ikke koster så mye, og det er mye jobb å komme til så byttes de som regel bare ut istedenfor å prøve å fikse de.
På selve drivakselen er det derimot viktig at du renser og smører ordentlig opp når du skal sette på den nye ABS ringen. Hvis du har tenkt å gjøre denne jobben på egenhånd så er du avhengig av enten hjelp fra en som kan det, eller at du finner en veldig god instruksjon for akkurat din bil.
Feil på ABS kan også være grunnen til at ESP lampen lyser. Det er derimot veldig lurt å feilsøke mer på ESP systemet også før du begynner å fikse på ABS. For ellers risikerer du å måtte fikse noe senere som kunne vært gjort enkelt mens du byttet ut det som var feil på ABS systemet. Les mer om feil på EPS systemet her.
Bytte av ABS Sensor/ føler
Hvor vanskelig det er å bytte ABS sensor varierer veldig fra bil til bil. Det kan være litt krevende, men har du litt erfaring og tålmodighet så er det noe de fleste kan få til. På eldre biler så vil du ofte oppleve at de sitter veldig godt fast, så godt verktøy gjør jobben mye enklere.

Hvor koblingen til sensoren sitter på bilen din avgjør mye av hvor stor jobben med å få byttet den er. På noen biler så sitter den inne i bilen så du må ut med baksetet, på andre må du bare løsne hjulbuen, og noen ganger sitter den så du ikke trenger å løsne hjulbuen engang.
På endel biler vil du også trenge å ta av caliper og bremseskive for å komme til der hvor ABS sensoren er montert.
Når du har funnet koblingen så drar du ledningen ut, og til slutt så drar du ut ABS sensoren (den er ofte festet med en bolt) . Vær oppmerksom på at den nye sensoren må være til det hjulet som du faktisk skal bytte sensoren på. Deretter så settes den nye sensoren inn og kobles likt som hvordan den gamle var koblet.
Du burde absolutt finne en god instruksjon på forhånd for hvordan det skal gjøres på bilen du har. Da vil du også finne ut hva vanskelighetsgraden er på akkurat din bil.