Feil på ABS systemet innebærer ofte at du først varsles av en ABS lampe. Når den starter å lyse er det viktig at du tilpasser kjøringen din etter det, spesielt hvis det i tillegg er vanskelige kjøreforhold.
Oppgaven til ABS (antisperre bremsesystem) er at hjulene ikke skal låses helt, med en ABS sensor/føler når hjulet holder på å låse seg. Før hjulet låser seg så slår ABS inn og sørger for at hjulet ikke låses, ved at bremseklossene slipper opp så hjulet kan fortsette å rulle. Dette er for å ikke miste kontrollen over bilen.
ABS Lampe lyser – Dette er de vanligste feilene
Når du starter bilen skal ABS lampen lyse, men den skal også skru seg av etter noen sekunder. Hvis den ikke gjør det, eller skrur seg på mens du kjører er det viktig å finne årsaken til dette så fort som mulig. Så lenge ABS lampen lyser når du starter bilen, og skrur seg av etter noen sekunder så betyr det at ABS fungerer som det skal.
Hvis ABS lampen er på fra du starter bilen så sjekk om du har egen bryter for å skru av ABS lampe som er skrudd på.
Feil på ABS Sensor (hastighets sensor)
ABS består av flere sensorer som måler hastigheten til hjulene, denne sensoren er det ikke uvanlig at det er feil med. Det er en sensor til hvert hjul, så bilen ABS kan vite hvor fort hvert hjul roterer. Når sensoren ikke klarer å lese denne dataen vil ABS lampen lyse siden ABS systemet er avhengig av at sensorene fungerer for å kunne holde bremsene blokkeringsfrie.
ABS sensorene sitter i hvert hjulnav og du kan bytte disse selv, men vi anbefaler å først ta en diagnose på bilen for å finne ut hvilket hjul det er et problem med. Har du ikke diagnoseapparat kan du jekke opp bilen og sjekke hvert hjul. Ta ut ABS Sensor og sjekk tilstanden, ofte er det kabelbrudd eller andre synlige feil som at sensoren ikke sitter godt nok festet.
Feilen kan også være ABS ringen som ABS senoren bruker til å lese hastigheten til hjulet. ABS ringen er ofte på selve drivakselen, og du må ofte av med hele drivakselen for det hjulet den er ødelagt på når du skal bytte ringen med en ny. Det er ikke alltid at ringen er ødelagt, men bare trenger en vask og litt vedlikehold. Siden de ikke koster så mye, og det er mye jobb å komme til så byttes de som regel bare ut istedenfor å prøve å fikse de.
Feil på ABS Modul
Hvis feilen er i selve ABS modulen så er denne ganske kostbar, og det er viktig å finne ut hva som faktisk er feil i den før du begynner jobben med å bytte den ut. Kan du fikse det uten å bytte hele modulen så vil det spare deg for mye penger.
ABS Modulen og TCS (trekkraftssystemet) som sørger for nok kraft til det hjulet som har best grep deler samme modul. Feil på TCS kan derfor føre til at ABS lampe lyser, dette er lettest å finne ut ved å ta en diagnose.
Feil på bremsevæskesystemet
Start med å sjekke om nivået til bremsevæsken er riktig! Er det for lavt kan det skyldes flere ting, som dårlig bremsevæske eller lekkasje. Bremsevæske blir dårlig etterhvert og hvis det er mange år siden den har blitt byttet kan det være på tide!
Feil på ABS sikring
Finn hvilken sikring i bilen som er for ABS og sjekk om sikringen er hel. Om den ikke er det kan du bytte den ut selv, men det er som oftest uansett kun en midlertidig løsning. Som regel vil sikringen ryke igjen og det gjelder å finne årsaken til at den går i stykker i utgangspunktet.
Feilsøke ABS systemet med diagnoseapparat
Selv om du kan sjekke noen ting selv så er det å sjekke bilen med diagnoseapparat som er den beste løsningen, dette er også hva verkstedet vil gjøre hvis du leverer bilen der med ABS lampe som lyser. Alle som skrur litt på bil selv, eller ønsker å feilsøke selv burde ha et diganoseverktøy. Det er også veldig fort spart inn allerede første gang du bruker det!
Hvis ABS lampe lyser vil heller ikke bilen bli EU-godkjent. Med et diagnoseapparat kan du også fjerne feilkoder, det vil si at ABS lampen vil forsvinne. Om feilen vedvarer vil lampen skru seg på igjen, men noen ganger har lampen kun skrudd seg på pågrunn av en sensor feil, og derfor er det nok å slette feilkoder for at ABS lampen skal forsvinne.
Hvor mye koster det å fikse ABS feil?
På ett verksted vil det typisk koste fra 2.000-3.000 kroner for mindre feil på ABS inkludert feilsøking, mens større feil som ABS modul typisk koster fra 10.000 kroner og oppover.
ABS består av flere deler og hva som er feil og må byttes ut er det avgjørende å finne ut før man vet hvor mye det vil koste å fikse. Velger du å fikse det selv er det veldig mye penger å spare så lenge du får tatt en diagnose som kan gi en god indikasjon på hva som er feil.