Hele bremsesystemet må alltid ha bremsevæske for å fungere, og denne bremsevæsken forringes over tid. Hvor ofte bremsevæsken skal byttes ut varierer mellom produsentene, men du kan fint bytte oftere en det produsenten anbefaler.
Bremsevæsken er det som via hydraulikk sørger for at kraften når du trykker inn bremsepedalen blir sendt videre til bremsene. Bremsevæsken må være av god kvalitet for å unngå at den koker, men også at den ikke fryser. Vi anbefaler å bytte bremsevæske hvert 2 år, det gjøres også normalt om du tar en storservice på bilen.
Det er den viktigste væsken bilen bruker for sikkerheten i bilen, og derfor stilles det også høye krav. Det må heller ikke være luft i systemet, som kan komme hvis det gjøres feil ved f.eks. bytte av bremser på bilen.
Det er ikke en veldig komplisert jobb, men det er en jobb på det viktigste sikkerhetssystemet i bilen og derfor er det veldig viktig at det blir utført ordentlig.
Verktøyet du trenger
- Jekk/ Støttebukker
- Bremselufter (denne har en smart magnet så du kan feste den på bremseskiven)
- Fastnøkkel (10/11mm er vanligst)
- Bremsevæske
- Vernebriller/ beskyttelsesutstyr
Alle hjulene må av, siden du må lufte alle bremseniplene og da er det enklest å ha bilen på støttebukker. Les mer om hvordan bil kan settes på støttebukker her!
Når bremsevæsken pumpes ut på korrekt måte, helst med bremselufter så skal det ikke komme luft inn i systemet. Skulle det allikevel skje så må du gjøre prossesen til det ikke lengre er luft i systemet.
Mer avanserte bremseluftere monteres rett på bremsereservoaret som gjør at du ikke trenger å bruke bremsepedalen for å «presse» ut bremsevæske. Dette gjør jobben mye enklere.
Det finnes mange forksjellige bremseluftere, den på bilde er en av de enkleste variantene men som fortsatt er avansert nok til at du kan gjøre jobben selv.
Kjøp bremselufter, bremsevæske, bremsevæsketester, og alt av verktøy til bremser på nett!
Stort utvalg av bremseluftere og bremsevæske! | Sjekk utvalget! | |
Stort utvalg av bremseluftere og bremsevæske! | Sjekk utvalget! | |
Bahco Proffversjon bremselufter | Sjekk utvalget! |
Hvordan bytte bremsevæske selv
Følg vår komplette guide for hvordan du enkelt bytter bremsevæske selv!
1. Marker nåværende bremsevæskenivå
Prosessen starter med å finne bremsereservoar tanken i motorrommet. Marker hvilket nivå bremsevæsken er på med en tusj, når du er ferdig med å bytte ut bremsevæsken skal du fylle opp til akkurat det nivået den gamle bremsevæsken var på. Unntaket er hvis du også har byttet bremseklosser, da skal du fylle helt opp, eller hvis nivået er under minimum.
2. Pump ut bremsevæske med bremselufter
På de fleste biler så er det venstre forhjul som er nærmest, og da skal du starte med å sette bremselufteren på nipelen som er på venstre forhjul. På bilde ser du hvordan det ser ut når du har luft i systemet, når det er tilfellet skal du fortsette å fylle mer bremsevæske og pumpe det ut til det kommer en jevn strøm av bremsevæske uten luftbobler som ser ut som ny bremsevæske.
Da må du først jekke opp bilen, og gjerne sette bilen på støttebukker. Når bremselufteren er koblet på så presser du bremsepedalen helt inn, og lar den synke helt ut, noen bremseluftere suger ut bremsevæske for deg så du ikke trenger å trykke inn bremsepedalen.
Sørg for at nivået på bremsevæsketanken aldri kommer under MIN nivået. Hvis det skjer så er det stor sjanse for at du får luft inn i bremsesystemet og da må det luftes.
3. Fortsett prosessen på alle hjulene
Fortsett denne prosessen helt til du ser at det er ny bremsevæske som kommer ut i bremselufteren (ca en kvart liter fra hvert hjul). Når bremselufteren er full så må du stenge av nipelen før du heller ut den gamle bremsevæsken. En halv omdreining på bremsenippelen pleier å være nok for å åpne den nok, men sørg for at den er helt lukket når du stenger den.
Når du ser den nye bremsevæsken kommer ut er det viktig at du ser nøye etter at det ikke er noe luftbobler. Når du har sett dette på venstre forhjul så fortsetter du prossesen på resten av hjulene. Det er viktig at du hele tiden tar det hjulet som er nærmest. Som regel er det i rekkefølgen venstre forhjul, høyre forhjul, venstre bakhjul og til slutt høyre bakhjul.
4. Fyll opp bremsevæske til nivået som var når du startet!
Når du har gjort det på alle hjulene, og det kommer ny bremsevæske ut uten luftbobler i så fyll opp bremsevæskebeholderen til det nivået den var på før du byttet ut bremsevæsken. Unntaket er hvis du har byttet bremseklosser, da skal det fylles til nivå MAX.
5. Gratulerer, du har byttet bremsevæske selv!
Sørg for at bremsepedalen føles lik ut, og at den bremser likt som tidligere før du kjører bilen. Hvis bremsepedalen ikke gir motstand er det luft i bremsesystemet.
Det kan ha kommet fordi du f.eks. har latt bremsevæskenivået kommet under MIN i reservoaret når du har byttet bremsevæske. For å bli kvitt luften i bremsesystemet må du starte prosesen på nytt.
Kjøp bremselufter, bremsevæske, bremsevæsketester, og alt av verktøy til bremser på nett!
Stort utvalg av bremseluftere og bremsevæske! | Sjekk utvalget! | |
Stort utvalg av bremseluftere og bremsevæske! | Sjekk utvalget! | |
Bahco Proffversjon bremselufter | Sjekk utvalget! |
Hvordan kontrollere og etterfylle av bremsevæske
I utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å etterfylle bremsevæske, men det er veldig viktig å sjekke at det ikke forsvinner bremsevæske over tid. På beholderen til bremsevæske, som sitter i motorrommet er det enkelt å se nivået for bremsevæske, sjekk det jevnlig. Bruk også en bremsevæsketester for å sjekke tilstanden til bremsevæsken.
På EU-kontroll sjekkes tilstanden til bremsevæsken, det sjekkes også om kokepunktet er høyt nok, det vil si om bremsevæsken tilfredstiller kravene i følge vegvesen.no.
Hvis det forsvinner bremsevæske så betyr det at det er en lekkasje et sted. Når det er lekkasje på bremsevæskesystemet så holder det ikke å bare fylle på bremsevæske, men du må finne hvor lekkasjen er.
Det enkleste er å starte med en visuell inspeksjon, se fra motorrommet og under bilen etter lekkasjer, pump gjerne bremsen mens du ser også. Bremsevæsken er farlig å få på øyene, og den skader lakken på bilen, så bruk beskyttelse når du gjør dette. Hvis du ikke finner lekkasjen så burde du heller ikke kjøre bilen før det har blitt fikset.
Finner du lekkasjen f.eks. i bremserør så må dette byttes før du gjør noe mer. Systemet skal være helt tett for at det skal kunne fungere, og i verste fall så trykker du bare bremsepedalen inn uten at du har noe bremsekraft.
Etter du har fikset lekkasjen så burde du ikke fylle på bare litt ny bremsevæske, det er bedre å bytte ut så du bare har ny bremsevæske på bilen.
De fleste biler trenger mellom 0.5 – 1 Liter bremsevæske, så en flaske med 1 Liter holder som regel. Men hvis du skal lufte bremsene så trenger du ofte to flasker.
Følg det intervallet som kommer først, enten fra bremsevæskeprodusenten eller det som står i instruksjonsboken. På noen biler er det opp mot 8 år, og for mange andre biler så er det 2 år som er intervallet for bytte av bremsevæske. Noen oppgir også at hvis du kjører x antall kilometer før du når intervallet så skal bremsevæsken byttes uansett.
Det som ødelegger bremsevæsken over tid er at den trekker til seg fuktighet. Bremsevæsken er hygroskopisk som vil si at den tiltrekker seg vann/ fuktighet, når det blir et visst antall % fuktighet i bremsevæsken er den å anse som ødelagt og må byttes. Du kan bruke en bremsevæsketester for å finne ut hva fuktigheten i bremsevæsken din er.