Går ikke bilen i gir? – Dette er de vanligste årsakene

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Girkasse » Går ikke bilen i gir? – Dette er de vanligste årsakene

Hvis bilen ikke går i gir er det flere mulige årsaker enn at girkassen har havarert, heldigvis! Det er heller ikke en feil som er veldig vanlig å få, men når det først skjer så er det noe som du ikke kan la være å fikse.

Vi går igjennom hva som er de vanligste årsakene til at en bil ikke går i gir, både for automat og manuell girkasser. Problemer med girkasse behøver heller ikke at den fullstendig er ute av drift. Det kan ofte starte med problemer som at kløtsjen ikke tar ordentlig, bilen ikke går i revers eller at den ikke går i gir. Ofte vil du også oppleve at bilen går i nødmodus, les mer om det her.

Vanlige feil på girkasse

Girkassen skal gjøre det enkelt å holde forskjellige hastigheter mens motoren fortsatt har lavt turtall. En girkasse, spesielt på biler med automatgir er meget komplisert og i teorien er det veldig mye som kan gå i stykker. Heldigvis er det ikke så ofte at girkasser går i stykker.

Girolje – Det er viktig å følge intervall for når transmisjonsolje skal byttes. Den kan bli gammel/ dårlig om du ikke gjør det som kan føre til problemer med å sette bilen i gir. Når du kjøper bruktbil burde du også sjekke hvor nøye girkassen har blitt fulgt opp.

Sjekk at oljen er god, og at det er nok av den. Les mer om bytte av girolje her!

Girvelgersperre – De fleste automatgirkasser har sikkerhetsfunksjon hvor du både må sitte i setet og holde inne bremsen for å kunne bytte gir.

Om bilen har gått tom for strøm, eller at den har hengt seg opp kan det være årsaken til at du ikke får byttet gir. Se i instruksjonsboken for «Shift lock release» eller frigjøring av girvelgersperre. Ofte er det ett deksel som må fjernes med nøkkelen eller en liten skrutrekker for å komme til bryteren.

Mastersylinder – Oppgaven er å forskyve kraften fra pedalen. Alle biler med manuelt gir har mastersylinder, det kan også oppstå lekkasje fra denne. Start med å feilsøke med diagnoseapparat.

Større feil – Merker du tegn til at kløtsjen eller girkassen ikke fungerer som normalt burde du ikke kjøre bilen før årsaken er funnet.

Det kan dreie seg om mindre ting som feil på sensor eller slitedeler som er enklere å bytte ut. Men det kan også være større ting som kan føre til veldig kostbare reparasjoner, hvis du ikke kjører bilen kan det noen ganger fikses før det skjærer seg helt.

De fleste feil kan ofte repareres, og på nyere biler kan du ofte være dekket av garanti eller egen forsikring som gjelder for girkasse. På eldre biler er det mulig å være mer kreativ som å kjøpe brukt girkasse og sette inn. Alt dette handler om hvor stor feil det er snakk om, og hvor mye bilen er verdt.

Dette må du gjøre om du opplever feil på girkassen

I noen tilfeller kan du enten feilsøke deg frem til feilen selv, eller at det er mer åpenbart som at du ser girolje som lekker. Girkassen har behov for god smøring og mistenker du at den ikke har tilgang til det så burde du heller ikke kjøre bilen. Les mer om å flushe girkasse her!

Om problemet er at girkassen/kløtsj ikke er like responsiv eller tidvis gir problemer som etterhvert går over er det viktig at ett verksted får stilt diagnose på hva feilen faktisk er.

Grunnen til at du skal være føre var når det kommer til symptomer på feil med girkassen er at feilene kan bli så kostbare, men at de også kan være ganske rimelige å fikse hvis det gjøres tidsnok.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen