Flushe girkasse – Kan spare deg for mye penger!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Girkasse » Flushe girkasse – Kan spare deg for mye penger!

Flushing av girkasse, uansett om det er manuell eller automatgirkasse er en grundigere prosess enn å bare bytte girolje. Bytte av girolje er ikke helt som mange tror, du bytter faktisk kun ut rundt 1/3 av giroljen.

Ved å flushe girkassen så får du byttet all giroljen, derfor er det også en mer omstendelig prosess.

Hva er flushing av girkassen

Flushing av girkasse er at en maskin med trykk kobles til girkassen. Når den startes så vil den med høyt trykk «presse» ut all giroljen. Dette er maskiner de har på de fleste bilverksteder, men ikke noe du får kjøpt til å ha hjemme.

Maskinen gjør at så godt som all giroljen kommer ut, noe som ellers ikke ville vært tilfellet.

«problemet» ved å bare bytte giroljen er at det meste av oljen blir liggende i kriker og kroker av girkassen. Når du f.eks. bytter motorolje så renner all oljen ut ganske enkelt når du skrur ut tappepluggen. Sånn er det ikke med girolje.

Det er noen triks du kan bruke, som å skifte gir osv for å få ut mest mulig girolje uten å flushe girkassen. Men du vil uansett ikke få ut noe særlig mer enn 30-50 % av all oljen. Ofte får du heller ikke målt hvor mye girolje du har.

Mange girkasser er lukkede (sealed) hvor du heller ikke har en peilepinne. Det betyr ikke at du aldri trenger å bytte giroljen, selv om det gjør det litt vanskeligere å bytte oljen.

Det løses ved at du måler hvor mye girolje du har tatt ut når du bare skal bytte girolje. Over tid kan dette også bli et problem hvis det ikke måles nøye nok, og du risikerer å ha enten for mye eller for lite olje i girkassen.

Burde du flushe girkassen

At giroljen varer evig, også kalt lifetime eller livstid girolje er ikke helt riktig. Det var noe mange bilprodusenter tidligere sa, men heldigvis har det nå blitt vanlig med intervall for bytte av girolje.

Problemet når det ikke er et intervall for bytte av giroljen er at det sjeldent vil få konsekvenser før bilprodusenten ikke lenger har noe ansvar for bilen. Og du som eier må ta hele ansvaret hvis girkassen går i stykker.

Bytte av en girkasse, spesielt en automatgirkasse koster så mye at bilene i mange tilfeller heller vrakes. Derfor er jevnlig vedlikehold av girkassen noe av det viktigste du gjør med bilen din.

Flushing av girkassen har mange fordeler i motsetning til å bare bytte giroljen. Bytte av filter kan du gjøre uansett, men selve flushingen får du ikke til på egenhånd som et verksted kan gjøre det.

Det koster litt mer å flushe enn å bare bytte giroljen, men dette får du igjen for i lengden. Selve flushingen fikser ikke noe i girkassen, det er kun forebyggende. Olje som blir gammel og har vært utsatt for mye varme blir degradert over tid, og derfor må den byttes.

Om det ikke står i instruksjonsboken når du skal flushe girkassen så vil det være når du har kjørt rundt 60 000 km, og rundt 80 000 km for manuell gir. Forhør deg med et velkjent verksted for akkurat din bil hvis det ikke står oppført i servicehefte.

Flushing av automatgirkasse er ekstra viktig, både fordi oljen blir mer slitt. Men ikke minst fordi en automatgirkasse er mer komplisert og trenger hyppigere vedlikehold.

Prisen for å flushe girkasse

Bytte av girolje på tradisjonell måte er noe mange kan få til på egenhånd, men flushing er det for de aller fleste best å overlate til et verksted.

Prisen varierer med mange tusen kroner ut ifra hvilken bil du har. De rimeligste vil ligge på rundt 4.000 kroner, men de fleste vil nok ende opp med å betale fra 6.000 – 10.000 kroner. Pass på at du får pris inkludert alle deler og med bytte av filter også.

Det at du gjør det hos et verksted vil gjøre at du også kan reklamere på arbeidet. En automatgirkasse med arbeid koster fort 60.000 – 100.000 kroner, så å betale for vedlikehold av den er lønnsomt.

Når det du gjør er forebyggende blir det vanskelig å si at det er direkte lønnsomt, for hvis den ikke hadde gått i stykker så hadde det jo ikke vært det. Men dårlig olje og girkasse er ingen god kombinasjon.

Det er derfor ikke lurt å la det gå altfor langt før girkassen, og spesielt på biler med automatgir for en velfortjent service.

Bytte av girolje hos et verksted tar ikke mer enn en halvtime. Flushing av girkassen tar derimot typisk rundt 3-4 timer.

Problemer med å flushe girkassen

Flushing har vært et tema med mange myter, og det er ikke helt uten grunn. Bytte av girolje er ikke skadelig for girkassen, for du bytter bare ut den gamle oljen med ny og bedre. Du vil også kunne inspisere den gamle giroljen for lukt, farge og om det er metallspon i den eller annet som ikke skal være der.

Grunnen til at bytte av girolje i seg selv ikke er et problem, men at flushing kan gi problemer er fordi det pumpes med trykk i girkassen. Den nye giroljen smører mye bedre enn den gamle, derfor kan avleiringer, metallspon og smuss bli sendt rundt til andre plasser i girkassen.

Dette kan føre til diverse problemer. Enten at du får problemer med et bestemt gir, eller at det er hele girkassen det går utover. Men flushing er stort sett alltid ikke noe problem. På biler som har kjørt langt og med dårlig olje er det størst sjanse for at det kan skje.

Verksteder som driver med flushing vil også kjenne til hvilke biler som er kjent for problemer med dette. Ved å flushe ved de faste intervallene vil det heller aldri kunne bli så ille at dette er et problem.  

Flushe girkasse selv

Det finnes litt forskjellige metoder som kan brukes, men du vil ikke få det samme trykket som du får med maskinene de bruker på verksted.

Les om hvordan du kan bytte girolje her!

Enten må du pumpe selv, med denne metoden så får du litt trykk og det er sånn sett det nærmeste ordentlig flushing du kommer hvis du skal gjøre det selv.

Skal dette gjøres mens bilen står på tomgang så burde dere være to personer. Og det vil være ekstremt viktig å passe på hvor stor mengde girolje som kommer ut.

Alternativet er å heller skifte giroljen flere ganger selv på egenhånd. Det tar derimot ganske mye tid, men gjør du det nok ganger vil du se at den gamle oljen etterhvert blir byttet ut med ny girolje.

Dette er ikke flushing, men det er heller ikke å bare bytte girolje. Derfor blir det en slags mellomting. Det vil absolutt ha hensikt å gjøre det, men hvis du ikke får peilet oljenivået så er det veldig viktig at du har full kontroll på det.

Selv om det kan virke som at det ikke har så mye hensikt å bytte giroljen på egenhånd siden mye av den gamle uansett vil bli liggende igjen så har det absolutt noe for seg. Du får også byttet filter, men viktigst er kanskje at du får inspisert hvordan giroljen ser ut.

Ser den bekymringsverdig ut så kan du få et verksted til å se på det for deg, og finne ut om girkassen burde flushes eller ikke.   

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen