Hvordan fikse elektriske vinduer – Og vedlikehold av de

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bilelektronikk » Hvordan fikse elektriske vinduer – Og vedlikehold av de

Innimellom ser du noen som åpner døren i drive-through, istedenfor å ta ned vinduet. Det skyldes som regel alltid problemer med elektriske vinduer.

Hvor ofte du trenger å bruke el vinduene på bilen varierer, men det er definitivt om sommeren de brukes mest. Når du skal begynne å feilsøke hva som er problemet med vinduet så avhenger det av hva slags feil du har på det.

Hvis det ikke fungerer i det hele tatt er det som regel et problem med strøm eller vindusheismotoren. Hvis det derimot ikke går helt opp, ned eller bare generelt ikke reagerer som det skal så ligger som regel feilen et annet sted.

Det største problemet er ofte ikke at vinduet ikke går ned. Det er verre når du ikke får vinduet opp, for det å parkere bilen med et åpent vindu er aldri veldig gunstig.

Hvis det er en av passasjersidene hvor vinduet ikke fungerer så start alltid med å sjekke om barnesikringen er skrudd på. Den styres fra panelet ved føreren.

Hvis du ikke hører vindusmotoren i det hele tatt

Test om de elektriske vinduene fungerer på noen av de andre dørene, hvis de ikke gjør det så er det best å starte feilsøkingen før selve bryterpanelet.

Det letteste er å starte med å sjekke sikringer, du finner hvilke sikringer som er til hva i instruksjonsboken. Etter det kan du med fordel ta en visuell sjekk ved hengslene til døren.

Her er det en gummikanal som ledningene ligger samlet i. Hver gang du åpner/lukker døren så beveges disse kablene, og etterhvert kan de bli ødelagt. Dra gummikanalen til siden og sjekk at kablene ikke er slitte, og at alle sitter som de skal.


Bryterne til el vinduene er som regel i et panel i førerdøren. Dette kan ofte vippes opp, men det kan være litt forskjellige patenter på forskjellige biler. Ta opp dette panelet så du får målt strøm når du trykker inn bryteren.

Hvis du ikke måler strøm nå så er problemet foran bryterpanelet, eller i det. For å være sikker på at du måler riktig så kan du måle på en av bryterne til et vindu som du vet fungerer også.

For å fortsette feilsøkingen så burde du nå ta av panelet i døren. Mål om er det strøm inn til motoren for vinduet. Er det strøm her så kan det tyde på at det er selve motoren som er ødelagt. Hvis det ikke er strøm så følg kablene bakover og mål helt til du finner strøm.

Demontere dørpanelet – Det kan være litt jobb å få det av, avhengig av hvilken bil du har. Det sitter ofte fast med noen skruer, og så må det «lirkes» og dyttes ut når du har fjernet skruene. Noen ganger så må høyttaleren i døren tas ut før du kan ta av dørpanelet også. Hvis du gjør dette uforsiktig er det veldig fort gjort å knekke noen klipser i panelet.

Hvis problemet er selve heisen eller noen av kablene så fås det kjøpt nye kit som erstatter disse. Du kan velge å kun kjøpe motoren for elektrisk vindu også, og hvis heisen og kablene er i god stand skal det ikke være nødvendig å bytte det ut.

Er du derimot fortsatt litt usikker på hva som er problemet er det bedre å få et verksted til å se på det, eller å kjøpe et kit som erstatter alt. Selve heisen koster ikke så mye, men hele regulatoren med elektromotor koster fort 1500kr avhengig av bilmerke.

Selve styringsmodulen kan også være problemet. Er du heldig så kan det å skru av bilen, la den stå litt etter du har låst den være nok til at det får resatt seg og vinduet fungerer igjen. Det er veldig enkelt å alltid verdt å prøve.

Om vinteren kan snø eller is også være grunnen til at el vinduet ikke fungerer. Da må det fjernes, men det enkleste er derimot å parkere et varmere sted å prøve igjen når det har tint. Listene skal hjelpe med å beskytte mot at vann kommer inn, men det skjer ofte. Da må du av med dørpanelet og tørke skikkelig, for hvis det kommer vann inn der så kommer det fort rust også. Når du har gjort det så må du fikse årsaken til at det kom vann inn i utgangspunktet. 


Elektrisk vindu som går sakte opp eller ned

Det kan være flere grunner til dette. Ofte så skyldes det noe mekanisk, som at det er noe rusk i heisen for vinduet. Det kan være skitt eller rust, har det kommet vann inn her så kan det bli så rustent at vinduet går sakte. Som regel kan dette fjernes ganske enkelt.  

Fikse vinduet selv – Det er ikke alltid den letteste jobben å gjøre selv. Finner du derimot en god instruksjon for bilen din, eller klarer å feilsøke deg frem til hva problemet er så kan det ofte fikses selv. Er du derimot usikker på hvor selve problemet ligger så er det bedre å få et verksted til å fikse det for deg.

Når feilen skyldes vindusheisen er det lettest å bytte hele vindusheismekanismen. Dette selges som sett, sørg for å dokumentere godt med bilder ved demontering for enkle montering igjen. Pass spesielt på at du ikke klipper klips som er rundt vaiere før hva som står i instruksjonen!

Ofte burde batteriet kobles fra før du starter noe demontering på grunn av airbag. Hvor mye som må demonteres varierer, noen ganger må også høyttaleren i døren demonteres.

Et siste tips er at det faktisk er ofte når vinduet sjeldent blir brukt at det går i stykker. Det kan være pga at bilen står parkert i sola over lengre tid f.eks. Bruk alle de elektriske vinduene i bilen innimellom. Det motsatte gjelder også hvis du bruker el vinduene veldig ofte, det kan de også bli slitt ut av.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen