Ødelagt Starter? – Bytt den enkelt selv

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Motor » Ødelagt Starter? – Bytt den enkelt selv

Startmotoren har en lei tendens til å plutselig gå i stykker, uten at du får noe forvarsel. Det passer aldri bra, og har den først gått i stykker har du ikke så mye annet valg enn å bare få den skiftet ut. Hvis bilen din har manuell girkasse så kan bilen fortsatt dyttes i gang selv om starteren ikke fungerer.

Det passer sjeldent godt at bilen ikke starter. Et godt triks som fungerer overraskende ofte er å bruke en hammer for å slå på starteren, da må en person sitte i bilen og vri om nøkkelen mens en annen person slår på hammeren med en starter.

Grunnen til at det ofte fungerer er at det blir bedre kontakt, hvis dette fungerer er det også en god indikasjon på at det er selve starteren som er ødelagt.

Symptomer på defekt startmotor

Om en startmotor er gåen eller ikke er ofte ganske enkelt å finne ut av. Men det er viktig å utelukke andre feil som kan være årsaken til at bilen ikke starter før du starter med å skifte starteren.

Bilbatteriet – Er batteriet helt flatt så gjelder det å lade opp batteriet og så se om bilen starter. Men batteriet kan også være dårlig så det er litt strøm på det men ikke nok for at starteren går i gang. Les mer om hvordan du kan teste bilbatteriet her.

Om du lader opp batteriet så vil det fortsatt kunne være at det er bilbatteriet er ødelagt, for å være helt sikker må du enten teste batteriet, kjøpe et nytt eller prøve et batteri fra en annen bil som du vet fungerer.  

Det er lurt å gå over polene til batteriet også, og se at kablene som går ut fra batteriet ser hele og fine ut. Det er ikke så lett å følge kablene helt til batteriet, men sjekk under bilen ved starteren er at kablene ser fine ut og sitter ordentlig fast der også.

Starter som bare klikker – Dette er ofte et symptom på dårlig batteri, og ikke at det er noe galt med starteren. Problemet hvis du kun lader opp batteriet uten å teste om batteriet er dårlig er at problemet fortsatt kan være batteriet. Et bilbatteri varer typisk ikke mer enn 5 år, og mange korte kjøreturer gjør at det ofte ikke får ladet seg nok opp. Det i kombinasjon med kaldt vær gir dårlige forutsetninger til at du alltid har nok strøm i bilen til å starte bilen hvis du aldri vedlikeholdslader batteriet.

Startsperre/ immobilizer – Hvis bilen ikke kjenner igjen bilnøkkelen så vil bilen sjeldent kunne starte så lenge du har startsperre. I dashbordet skal du få opp symbol for at startsperre er aktivert, sjekk om du har det hvis bilen ikke starter. Har du andre feilmeldinger, som motorlampe er det også lurt å ta en diagnose for å finne ut hva det er før du begynner å feilsøke.

Sikringer – I instruksjonsboken finner du ofte en oversikt over alle sikringene, og hvor sikringen til startmotoren er. Se etter hvor sikringen til starteren er, og hvor startreleet er. Du skal se at sikringen er hel, sammenlign den med noen av de andre sikringene hvis du er usikker på hvordan en ødelagt sikring ser ut, sjekk at den har riktig AMP i forhold til hva det står at den skal være også.

Startreleet kan du kjenne med fingeren din om klikker mens noen prøver å starte bile, og om du hører at det klikke. For å teste startreleet ordentlig må du ta det ut, og sette 12V til koblingene hvor det tar strøm. Deretter skal du kunne måle kontinuitet med et multimeter på releet.

Styrestrøm – For å måle dette kan du enten bruke et testlys eller multimeter. Start med å måle at det kommer strøm på pluss (+) til batteriet, det skal det gjøre når tenningen ikke er på også. Styrestrømmen har en egen kabel som du skal kunne måle strøm på når du vrir om tenningen for å starte motoren.

Bytte av startmotor

Er du sikker på at det er selve starteren som er problemet så gjelder det å finne ut hvor den sitter montert. Veldig ofte må du komme til under bilen for å kunne bytte startmotoren.

Start med å koble fra minus polen på batteriet så det ikke kan komme strøm eller støt mens du jobber på bilen. Som regel trenger du kun et pipenøkkelsett av verktøy for å bytte starteren.

Selve starteren sitter ofte med 3-4 kraftigere bolter som ikke er så lett å komme til. Den er litt tung så pass på at du holer den fast mens du skrur ut den siste bolten. Ta bilder av både hvordan starteren sitter og ikke minst hvor kablene er festet.

Noen gang er det nok å bare rengjøre litt så fungerer starteren igjen, hvis det er tilfelle er det bare å rengjøre og det er ikke noe galt med starteren. Rengjør uansett kablene før du monterer den nye starteren. Selve monteringen av den nye starteren er helt likt som demonteringen, men sørg for at det ikke er noe strøm koblet til mens du monterer den.

Overhale startmotor

Har du en litt eldre bil kan du ofte kjøpe en brukt startmotor, eller overhale den startmotoren du allerede har. Det er tidkrevende men får du tak i deler så er det mange startmotorer som lar seg overhales.

Det enkleste du kan gjøre er å finne ut om det er solenoiden eller det mekaniske som er ødelagte, og deretter kun bytte en av delene. På nyere startmotorer får du sjeldent tak i dette hver for seg, men hvis du gjør det så kan det spare deg for litt penger.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen