Hvordan bytte Dynamo – Test om den er ødelagt

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Hvordan bytte Dynamo – Test om den er ødelagt

Hvis dynamoen går i stykker tar det ikke lang tid før bilen går tom for strøm, og heller ikke vil starte opp.

Virkemåte til Dynamo

Oppgaven til dynamoen er å gjøre om energi fra motoren til strøm for å drive det elektriske anlegget i bilen. For at bilen skal kunne starte, og at du kan høre på radio i bilen når motoren ikke er i gang så er man avhengig av at dynamoen produserer mer strøm enn hva bilen bruker når den er i gang. På denne måten så lades 12V batteriet opp å bilen har nok strøm til å blant annet starte bilen.

Mekanisk energi (motoren) gjøres om til elektrisk energi av dynamoen. Motoren lager den mekaniske energien, hvor multireimen/ drivreimen overfører denne energien til dynamoen via reimen. Dynamoen har en rotor som driver magneter rundt en spole som igjen fører til at dynamoen lager vekselstrøm (AC). Deretter er det vanligvis en likeretter som konverterer AC til DC så bilen får likestrøm.

Hvor langt du kan kjøre uten fungerende dynamo varierer veldig – Nyere biler vil i noen tilfeller ikke kjøre så fort batteriet blir utladet, og du vil merke at elektronikken oppfører seg veldig annerledes. Eldre biler kan du ofte kjøre ganske langt, litt avhengig av hvor mye strøm du bruker. Mange vil fint klare å kjøre til nærmeste verksted uten en fungerende dynamo. Det er heller ikke uvanlig at dynamoen virker litt, eller først kutter ut når den blir varm.

Feilsøking av dynamo

En dynamo vil ofte vare i flere hundretusen kilometer, men at den må byttes ut i løpet av en bil sin levetid er heller ikke uvanlig. Det er flere andre ting som kan være feil enn dynamoen hvis bilen er tom for strøm.

Start alltid med å sjekke batteriet, det kan også ha blitt ødelagt av å bli utladet hvis dynamoen er ødelagt. Dårlige koblinger, på batteripolene og mellom dynamoen kan også være en årsak til at batteriet ikke lades. Les hvordan du tester batteriet selv her.

Er det problemer med elektronikken, som at lysene er svakere, flimrer eller sterkere enn vanlig kan det være relatert til feil på dynamo. En dårlig dynamo kan også gi for høy spenning! Har du prøvd å starte bilen med startkabler og den starter men fort dør ut igjen er det også et tegn på at dynamoen ikke klarer å lade batteriet.

Start med å sjekke at multireimen faktisk driver dynamoen, det ser du fort mens bilen står på tomgang. Sjekk også at reimen sitter godt mens bilen ikke er på, ved å kjenne med hånda på den. Det er viktig at du har testet bilbatteriet, for om starteren klikker og ikke starter eller er helt død kan skyldes både dynamo eller dårlig bilbatteri. Sjekk også på selve dynamoen at alle kablene sitter som de skal.

Måle om dynamo lader

Når du måler med et multimeter er det veldig viktig at du har god forbindelse. Puss poler og andre steder du måler godt først.

Med et multimeter starter du å måle batteripolene mens multimeteret er stilt inn for DC og over 15V (ofte DCV 20). Start med å måle mens bilen ikke er skrudd på, hvis batteriet er fult ladet opp skal du måle ca 12.7 Volt.

Start deretter bilen mens du måler på samme måte. Her skal du helst måle rundt 14.2 – 14.7 Volt hvis dynamoen lader batteriet på korrekt måte. Temperaturen utendørs kan påvirke dette, derfor kan dynamoen også fungere om du måler litt lavere spenning.

Fortsett etter det å måle mens du skrur på alt som gjør at bilen bruker mer strøm. AC, vifter, fjernlys og annet lys, radio osv. Nå skal du helst ikke måle under 13 Volt, og ikke under 12.7 V, jo høyere volt du måler desto bedre er det.

Måle mellom minus polen på batteriet og godset på dynamoen mens bilen er på tomgang og du har på alt så bilen bruker så mye strøm som mulig. Når du måler dette skal du måle under 0.1 – 0.2 , altså 0.0X, mål også mens du har omdreining på mellom 1500-2000. Måler du 0.1 eller høyere så mål i festet til dynamo og motor og se om målingen forandrer seg, det kan i så fall skyldes dårlig forbindelse fra dynamo.

På nyere biler er det viktig at du finner ut hvordan du kan måle for akkurat din bil med ECU. Ved å gjøre mange målinger vil du ikke bare finne feilen, men du slipper også å bytte ut dynamoen for å senere finne ut at årsaken var dårlig forbindelse eller problem med likeretter eller lignende.

Hvordan bytte dynamo

Før du bytter dynamo er det viktig at du har gjort alle målinger som kan gjøres på bilen din for å være helt sikker på at det faktisk er dynamoen som er ødelagt. Bytte av dynamo er en jobb de fleste kan få til fint selv, litt avhengig av hvor den er montert. Er den høyt oppe og lett tilgjengelig er det en jobb som går ganske fort, er det mye som må demonteres kan det være en mer tidkrevende jobb.

Start med å ta av minuspolen til batteriet, ellers kan du gjøre skade på det elektriske anlegget. Demonter det som er i veien for at du enklest mulig kan få ut dynamoen, det er ofte kun småting som må demonteres.

Multireimen/ viftereimen må tas av fra dynamoen så den er fri. Multireimen har en strammer som må beveges for å få reimen slakk. Det finnes spesialverktøy for dette, men ofte holder det med å bruke en latmannsarm eller noe lignende. Les mer om hvordan du får av eller bytte multireim her.

Koble fra det elektriske på dynamoen, pass på så du ikke knekker klips som er av plast. Når det er gjort og det er demontert så det er plass til å ta ut dynamoen er det som regel kun 2-4 bolter som må skrus av før dynamoen kan tas ut.

Selv om du ikke målte for høye verdier mellom godset på dynamo og batteri er det viktig å rengjøre festet til dynamoen skikkelig. Dette er jordingen og er det dårlig forbindelse vil det gi problemer etterhvert. Bruk en stålbørste eller noe annet for å pusse det godt ned!

Monteringen gjøres i motsatt rekkefølge hvor du kobler til det elektriske og setter på viftereimen til slutt. Bruk også helst en momentnøkkel når du strammer boltene til den nye dynamoen.

Pris for bytte av dynamo på verksted

En ny dynamo koster typisk fra 1.500 kroner og opp mot 5.000 kroner, men ofte nærmere førstnevnte prisen. Dette vil være en av de største kostnadene i prisen fra ett verksted også.

Hvor mye som må demonteres vil ha mye å si, spesielt siden timeprisene på ett verksted gjør at prisen fort blir høy. Mange vil også foreslå at du bytter multireimen når de først gjør jobben med å bytte multireimen.

På ett verksted vil du ofte betale fra 5.000 – 12.000 kroner for å bytte dynamoen inkludert materiell og arbeidstimene. En fordel er selvsagt at dette også gir den en garanti på jobben som blir gjort.

Dynamo i elbiler

Elbiler har også ett 12V batteri som fossilbiler i tillegg til hovedbatteriet som elbilene trenger for fremdrift. I en elbil så lades 12V batteriet fra hovedbatteriet istedenfor fra dynamoen.

I en elbil kan også 12V batteriet føre til at du blir strømtom og ikke får startet bilen. Fordelen er at du har en del mindre som kan gå i stykker. I en elbil kan du også bytte ut dette 12V batteriet på egenhånd når det blir utslitt/gammelt. En startbooster er mye bedre å bruke om  12V batteriet går tomt enn å bruke startkabler.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen