Hvordan skru bremsestempel tilbake i kaliper

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Hvordan skru bremsestempel tilbake i kaliper

Bremsestempel som ikke går tilbake? Bytter du bremser på bilen din selv så er det ofte det å få bremsestempelet tilbake igjen som kan være en utfordring. Stempelet vandrer lengre når bremseklosser og bremseskivene blir slitt, og derfor må stempelet presses tilbake når du bytter bremser.

Hva er Bremsestempel?

Bremsestempelet er en kritisk del av bremsesystemet du er helt avhengig av. Det er en sylinder som beveger seg i respons til bremsetrykket og overfører dette trykket til bremseklossene, som igjen presser mot bremseskiven for å stoppe bilen.

Uten et fungerende bremsestempel, vil bilens bremsesystem ikke fungere effektivt. Et defekt eller feil installert bremsestempel kan resultere i redusert bremseytelse eller til og med bremsefeil. Hvis bremsene henger på og hjulet står fast kan det også skyldes at bremsestempelet sitter fast i kaliperen. Les mer om bremser som henger fast her.

Hvordan få bremsestempel inn i caliper

Forberedelser: Begynn med å skaffe nødvendige verktøy og plasser bilen på et sikkert sted. Bruk sikkerhetsutstyr som hansker og vernebriller.

Fjern caliperen: Løsne caliperbolter og fjern caliperen fra bremseskiven. Her kan du måtte bruke en gummihammer hvis det sitter veldig godt fast.

Skyv bremsestempel inn: Bruk et egnet verktøy for å presse bremsestempel forsiktig tilbake i caliperen. Gjør dette gradvis for å unngå skade på stempel eller caliper. Sørg for at du har riktig verktøy til bilen din! De litt mer kostbare settene har adaptere som passer til de aller fleste biler!

For det første må adapteret passe til bremsestempelet ditt. Det er to hakk som skal passe i bremsestempelet. Stram bremsestempelverktøyet, og deretter skru det inn. Sørg for at vinkelen er rett når du gjør dette.

Hvordan få bremstempel inn igjen i kaliper

Har du ikke riktig bremseverktøy så finnes det mange triks som f.eks. vannpumpetang. Men det gjør at stemplet kan bli skrudd/presset skeivt inn og føre til at du ødelegger kaliperen. Derfor anbefaler vi at du bruker ett solid bremsestempelverktøy. Dette er uansett spart inn første gangen du skifter bremser selv, så det er en investering som er verdt det!

Husk at det er veldig viktig at du aldri tar inn bremsen når du har caliperen løs. Da har ikke stemplet noen motstand å det vil bli presset enda lenger ut så du ikke får det inn igjen!

Bremsestempelverktøy

For å få inn stemplet trenger du bremsestempelverktøy. Å gå for det aller billigste er ikke nødvendigvis så smart. Både fordi de ofte er mindre solide, men også at du får med færre adaptere. Når du en dag står der og mangler ett adapter vil du garantert angre på at du ikke kjøpte ett sett til noen hundrelapper mer.

Sett av god kvalitet med 12 Deler
Sjekk Prisen!
Budsjettvariant! Men solid og fungerer til de fleste biler
Sjekk Prisen!
Bahco proffsett med hele 50 deler!
Sjekk Prisen!

Verktøysett er tilgjengelig i forskjellige varianter og prisklasser. Velg et som passer til din bilmodell og dine behov. Kvalitetsverktøy kan være dyrt, men det er en god investering for effektiv og sikker jobb.

Må kaliperen overhales eller byttes?

Overhaling involverer rengjøring og utskifting av slitedeler i kaliperen. Dette er en lønnsom løsning hvis bremsestempel er fast, men resten av kaliperen er i god stand. Det er viktig å inspisere kaliperen nøye og vurdere dens tilstand før du bestemmer deg for overhaling.

I noen tilfeller, spesielt der det er alvorlig slitasje eller skade, kan det være mer hensiktsmessig å erstatte hele caliperen. Dette sikrer at alle komponentene er i optimal tilstand, noe som bidrar til et mer effektivt og sikkert bremsesystem.

Les mer om hvordan du selv overhaler og vedlikeholder kaliperen!

Årsaker til at bremsestempelet setter seg fast

Det er viktig å inspisere nøye for å se at glidebolter fungerer som de skal, at pakningen rundt stempelet er tett. Rust kan være ett tegn på dårlig bremsevæske. Les hvordan du tester bremsevæsken og bytter den her! Det skal gjøres på elbiler også.

Kalipere er en slitedel som etterhvert må byttes. Om den ikke lar seg overhale er det best å bytte den med engang. Når den går i stykker vil det ofte føre til at både bremsesklosser og bremseskiver må byttes også. Derfor er det ikke noe poeng i å la være å skifte den hvis den begynner å bli slitt og ikke kan overhales.

En jevnlig sjekk av bremsene kan avsløre mye uten at du trenger å skru av hjulet. Se etter lekasjer, bremsestøv og hør etter ulyder. Er du usikker på om noe virker feil? Sammenlign med andre siden på bilen.

Ser du antydning til slitasje eller andre skader må dette undersøkes før du velger å fortsette å bruke kaliperen!

Bremsestempel kan være utfordrende

Å få bremsestempel inn i caliperen kan være en krevende prosess, men med riktig kunnskap og verktøy er det absolutt gjennomførbart. Som oftest er det ikke noe problem få stemplet inn! Men om du er dårlig forberedt kan det føre til både skader og ikke minst mye unødvendig tidsbruk.

Hvordan bytte bremser selv!

Bytte av bremser er noe de fleste får til fint selv, så lenge de har en god guide og ikke minst riktig verktøy. Kjenner du noen som kan hjelpe deg om du får problemer er det også gull verdt! Ved å skifte bremser selv blir du godt kjent med din egen bil, og du sparer masse penger!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen