Hvordan skifte bremseslange

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Hvordan skifte bremseslange

Bremseslangen sitter ekstra utsatt, fordi den kan bøyes. Det derfor ganske vanlig at den etterhvert må byttes.
Jobben er ikke veldig vanskelig, men bremsene må luftes etter du har gjort det. Den største utfordringen er ofte at boltene sitter veldig godt fast, vær forberedt så du slipper å skru over noe.

Når må en bremseslange byttes

En bremseslange skal ikke fikses, men byttes. Det er fordi hele strukturen til slangen må være hel for at den skal fungere, har den først vært skadet så må den derfor også byttes. Det har vært tilfeller om at bremseslanger byttes for ofte i forbindelse med EU-kontroll, skriver nettavisen.

Det har blitt litt skjerpet inn, og det er selve korden som skal synes om for at den må byttes. Gjør du det selv så kan du like gjerne bytte de som du ser er noe feil med, for når du gjør jobben selv koster ikke bremseslangene veldig mye.

Hvis den bøyes for mye, det gjelder spesielt når caliperen er løs og hvis den ikke henges opp forsvarlig så kan bremseslangen bli ødelagt. Hvis den har noen synlige skader så skal den også byttes.

Bremseslangen er laget av en syntetisk gummi, og forsterket med syntetisk materiale. Den skal være like bestandig som bremserørene, men siden den også skal være bøyelig så er den ekstra solid laget.

For at bremsesystemet skal fungere så må slangen være i orden. Selve slangen er ikke særlig kostbar, men det er litt arbeid for å få den byttet.

Verktøyet du trenger

  • Jekk/støttebukker
  • Pipesett/ fastnøkler
  • Rustfjerner/ bremserens
  • Bremselufterverktøy / er dere to personer trengs det ikke, det er den beste måten.
  • Stålbørste
  • Bremsevæske
  • Bremseslange


Ved å bruke bremsenøkkelsett så stiller du mye sterkere, de sitter godt fast. Varme er også effektivt hvis du ikke får til å løsne de.  

Hvordan bytte en bremseslange

Sjekk nøye for hvor det skal gjøres på din bil! Det er også viktig at du kjøper riktig bremseslange! Ellers vil den ikke passe med bilen din.

Først må bilen jekkes opp og hjulet tas av, les mer om hvordan du jekker opp bilen her, og hvordan du setter den på støttebukker her! Vri rattet helt om mot den siden hvor det er du skal bytte bremseslangen på, det gjør at du kommer mye bedre til. Sørg for at du har en bøtte under som samler opp bremsevæske, og en rens du kan bruke der hvor du søler bremsevæske. Kommer bremsevæske i kontakt med lakken eller andre steder på bilen så er det viktig at den vaskes godt bort!

Bremseslangen sitter festet mellom caliperen og bremserøret. Skru løs bremseslangen og ta den ut av klips den er festet i, ofte er den festet med en klips mellom caliperen og bremserøret også.

Pass på at du går over med en stålbørste og litt rustfjerner hvis boltene er vanskelige. Skrur du over en av boltene blir det hele en mye større jobb, de sitter ofte veldig godt fast.

Har du ikke fått med nye pakninger så gå godt over de du har fra før av. Sjekk også at koblingene er helt rene og at boltene er gode.

Når du fester bremseslangen er det viktig at den vris minst mulig. Skru den på caliperen først, og deretter vri bolten ved bremserøret for å få festet den. Før du strammer den helt så fest klipsen på midten. Skru deretter helt fast.

Skal du bytte bremseslange på flere sider, eller jobbe mer med bremsene så gjør det før du begynner å lufte bremsene. Hvis du ikke lufter bremsene vil det være luft i systemet og bremsene ikke fungere. Les hvordan du lufter bremsene her.

Kjøp bremseslange og alt til bremser på nett!

Stort utvalg av bremseslanger – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!
Stort utvalg av bremseslanger – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!
Finn riktig del til din bil med registernummersøk!

Pris for bytte av bremseslange

Pris for bytte av bremseslanger er typisk noen hundrelapper for selve bremseslangen, og en hundrelapp til bremsevæske. Det er derfor godt timebetalt hvis du tar jobben selv.

Hvilket verksted som skal gjøre jobben har litt å si, og er det flere bremseslanger som skal byttes så skal ikke lufting av bremsene koste noe særlig mer.

Delene koster ikke mest, det er arbeidstimene. Hvis delene er 1.000 kroner og det tar en time burde det ikke koste mer enn 3.000 kroner. Det vil være store forskjeller, og det vil være verksteder som kan gjøre det rimeligere også. Det å innhente tilbud fra flere vil lønne seg.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen