Bytte av bremserør – Kostnad – hva kan du gjøre selv

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Bytte av bremserør – Kostnad – hva kan du gjøre selv

Korrosjon i bremserør er en av de vanligste feilene på EU-kontroll, og da typisk som en 2-er feil.

Bytte av bremserør hos et verksted er verdt det for mange, men har du lyst til å lære deg hvordan du lager bremserør så er det noe du kan gjøre ganske kjapt så fort du har lært deg det. For mange vil det å få kjøpt ferdig lagede bremserør være det beste!

Hva gjør bremserør

Av sikkerhetsgrunner så er det egne uttak for bremserør til foran og bak på bilen fra mastersylinderen. Det er i tilfelle noe går galt så vil det ikke påvirke både bremsene foran og bak. Veldig ofte så har reservoartanken til bremsevæsken også to utganger, en til hvert av bremsesystemene.

Fra mastersylinderen så går bremserøret enten helt bak, eller frem hvor det så deles og går ut til der bremsene sitter. I fra der hvor det splittes og ut til bremsene er det vanligvis buet flere ganger. Noen ganger er det flere slanger, men i enden ut mot caliperen er det en bremseslange fordi denne delen må kunne bøyes. Les mer om bytte av bremseslange her.

Når bremserøret er for sterkt korrodert (rust) så bli heller ikke bilen godkjent. Hvis røret er feilmontert kan du få en 1-er feil, mens lekkasje og sterk korrosjon fører til 2 eller 3-er feil i følge vegvesenet.

Når du bremser så kommer det bremsevæske gjennom bremserørene. Hvis bremserøret er rustent eller har krakeleringer så fører trykket til at det sprekker opp etterhvert og du har en lekkasje. Det gjør igjen at det ikke er noen kraft så bremsene lenger fungerer. Selv om det kun er for ett eller to hjul, avhengig av hvor på bremserøret lekkasjen er så kan det gi veldig alvorlige konsekvenser.

På eldre biler var kobberrør det som ble brukt, men nå er det kobbernikkelrør som brukes. Om du bruker noe annet så må du være helt sikker på at det gjøres riktig, og det stilles strengere krav til avstanden mellom festepunktene.   

Hvordan bytte bremserør

Noen ganger før det kjøpt ferdig bremserør, det varierer fra bilmodeller og hvilket stykket av bremserøret det er du trenger. Får du kjøpt det vil det spare deg for litt jobb. Et alternativ er at du gjør jobben med montering selv, men får noen til å bruke det gamle bremseøret for å lage et nytt stykke for deg! Det er nok ikke noe alle verksteder gjør, men hører du litt rundt om kring er det mulig å få til.

Pass på at det ikke spruter bremsevæske ut når du skrur opp. Du kan med fordel plugge, eller ha en beholder du samler bremsevæske i. Det ruster og er ikke noe bra å få på hendene, skyll det bort hvis du søler på noe.

Du vil trenge fastnøkler med hull i for å få de inn på bremseslangen (i riktig størrelse for niplene). Et verktøysett for bremserør, det er best å ha hvis du skal lage de selv. I tillegg til bremserør vil du også trenge niplene. Ofte vil du også trenge noen nye fester/ klips til bremserørene.

Det vanskeligste med å bytte bremserør er når du må lage rørene selv. Det fungerer ved at du har en rull med bremserør og lager til et stykke som er likt som det du skal bytte. For å få til det er det nødvendig med litt spesialverktøy. Det beste er ofte å kjøpe seg ett sett med spesialverktøy for bremserør.

Når rørene skal flenses er det en fordel om du har en skrustikke å ha det i. Det vil gi deg bedre kontroll når du jobber med rørene.

Niplene tres inn på bremserøret før du begynner å bøye det, ellers får du ikke tredd de på! En feil mange må gjøre en gang før de husker det til neste gang! For at niplene ikke bare skal gli av bremserøret så må du også lage tupper ytterst på bremserøret. Når det er gjort så vil niplene holde seg fast til bremserøret og du kan feste nippelen.

For at det skal bli flenset riktig så brukes et endestykke som med kraft skyves inn i bremserøret. Hvordan nippel du skal ha er enklest å se i forhold til hva du allerede har. At du får dette riktig er helt nødvendig. Poenget er at flensen må være lagd bra, eller vil det ikke være tett mellom flens og nippel, eller at nippelen kan gli over flensen.

For at resultatet skal bli bra krever det at du gjør dette nøye, og koner det presist. Du burde absolutt kjøpe inn lengre bremserør enn hva som er nødvendig så du har mulighet til å øve deg litt hvis du skal lage bremserørene selv.

Hvor du skal skifte bremserør har mye å si. Er det enkelt å komme til så blir det faktisk ikke så vanskelig når du har fått laget bremserøret. Men det er ikke alltid det er lett å komme til. Hvor langt røret skal være har også litt å si, når du først er i gang er det like greit å inspisere resten av bremserørene og bytte mer om nødvendig.

Kjøp bremserørverktøy og bremsesrør på nett – Spar enda mer!

Stort utvalg!
Sjekk utvalget!
Finn riktig del til din bil med registernummersøk!

Etter du har byttet bremserørene

Første gang du skal bytte bremserør selv er det en stor fordel å få hjelp fra en som kan det, eller kjøpe bremserør som er ferdige. Om du gjør det er jobben mest demontering og montering.

Hvis resultatet av bremserør du har laget selv ikke er bra så skal du heller ikke montere de. Det er mye trykk og det kan få fatale konsekvenser. Etter du har montert bremserørene så må du lufte bremsene, les hvordan du gjør det her.

Om bremsen ikke tar som den skal må du enten lufte bremsene mer, eller så er det noe galt med bremsene. Sjekk nøye hvordan det ser ut rundt der du har jobbet med bremserørene etter du har presset inn bremsen flere ganger.  

Vedlikehold for å forlenge levetiden til bremserør

Når et bremserør først har begynt å ruste må det byttes ut. I andre klimaer enn det vi har her så er det ikke veldig vanlig at bremserørene ruster. Det skyldes i stor grad saltet som er på veiene.

Med Jevnlig og grundig spyling og vask under bilen så kan problemet reduseres. Det er understellsbehandling som vil sørge for at bremserørene får lengst mulig levetid, les mer om understellsbehandling her.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen