EU Kontroll – Guide for Periodisk Kjøretøykontroll

Hjem » Blog » Bilhold » EU Kontroll – Guide for Periodisk Kjøretøykontroll

Nærmer det seg tid for EU kontroll, eler PKK periodisk kjøretøykontroll som det egentlig heter. Vi har laget denne guiden for deg som skal på EU-kontroll med de viktigste forberedelsene du må gjøre. For det er en del ting du burde gjøre på forhånd!

Tidspunkt for EU kontroll – Når den skal tas, og hvor tidlig kan du egentlig ta den?

Når bilen er helt ny, altså førstegangsregistrert skal bilen inn til EU kontroll etter fire år. Etter det er mer enn fire år siden bilen ble førstegangsregistrert så skal alle personbiler inn til EU kontroll hvert andre år. Når fristen for EU kontroll går ut så er det den endelige fristen, og det gis ikke lenger utsettelse.

Det er fritt frem for og ta EU kontrollen når du selv ønsker, men det er ikke så veldig lurt. Hvis du tar EU kontroll av kjøretøyet ditt inntil to månder før fristen så beholder du samme kontroll dato. Det vil si at det kan være to år og to måneder til neste kontroll. Hvis du derimot tar kontrollen før de to månende, feks tre måneder før fristen for EU kontroll så får du en ny kontroll dato som vil være to år etter når du gjennomførte kontrollen. For veteranbiler kan det gjelde spesielle regler dersom bilen er registrert som bevaringsverdig kjøretøy, det kan du lese mer om her.

Det vil si at for å ha lengst mulig tid mellom EU kontrollene så burde du ta den etter det er to måneder til kontrollfrist. Du burde derimot ikke vente altfor lenge, for hvis du må inn til etterkontroll så gjelder fortsatt samme dato, så du må ha tid til å utbrede feil på bilen også før fristen går ut.  Det var tidligere sånn at det siste sifferet i registreringsnummeret sto for hvilken måned bilen skulle til EU kontroll. Slik er det ikke lenger og grunnen til at det ble avviklet var at for noen kunne det bety at de måtte inn med kortere mellomrom enn andre og motsatt for andre. Dette er regelverket for personbiler, kjøretøy som veier over 7,5 tonn skal inn til EU kontroll hvert år.

Vanligvis vil det ikke være mulig å utsette fristen for EU kontroll. Er du derimot alvorlig syk og det kan dokumenteres så er det mulig å søke statens vegvesen om utsettelse.

Hvor lang tid tar EU kontroll

De fleste verksteder bruker en times tid, du burde som regel beregne mellom 45-60 minutter. Det vil variere litt fra verksted til verksted, og hvilken bil du har. Det er 150 sjekkpunkter som skal kontrolleres, de fleste av disse går veldig fort å kontrollere mens andre tar litt lengre tid.

Hva sjekkes på EU kontroll

EU kontroll er en kontroll som utføres for alles del, nemlig at det er trygge biler som kjøres rundt på veiene. En ganske vanlig misoppfatning er at EU kontroll sier om bilen er i god stand eller ikke. Kjøper du en bil som nettopp er EU godkjent så kan den ha store feil selv om den nettopp er godkjent for to ny år. Den har bare ikke feil som er en del av det EU kontrollen sjekker, og det de sjekker dreier seg om miljø og trafikksikkerhet.  

Alt som kan relateres til sikkerhet sjekkes grundig. Det handler mest om sikt, belter, lys, bremser og generell tilstand til bilen som har med sikkerhet for passasjerer og andre trafikanter. At støtdempere, styring og hjullager osv er i orden er en del av kontrollen, dette er også ting du kan undersøke litt selv før kontrollen så du muligens kan slippe en etterkontroll.

Miljø dreier seg både om lekkasjer og forurensning, men også om hvor mye lyd bilen gir. Det er ikke noe du enkelt kan måle selv. Du kan derimot sjekke for lekkasjer, er det væsker lekkasjer er det noe som garantert vil oppdages på en EU kontroll. Hører du at det er hull i eksosen er det også noe som vil bli ett problem.

Guiden for hvordan verksteder skal utføre EU-kontroll ligger tilgjengelig her. Søk i den om det er noe spesifikt du vil finne frem til, den er veldig grundig!

Hvor mye koster EU kontroll

Eu kontroll koster fra 850 – 1300 kr. Hos naf tar de 1095 kr for medlemmer og 1295 kr for ikke medlemmer. De fleste større kjeder som Toyota og Mekonomen operer med at de gir deg ett pristilbud etter du har registrert hvilken bil du har.

Hvor mange feil kan du ha på EU kontroll

Det finnes ikke en grense på hvor mange feil du kan ha generelt. Det er derimot avhengig av hvilken kategori feilen er i. De er delt inn i tre forskjellige kategorier fra 1-3.

 Ener feil (1) skal ikke inn til etterkontroll, og krever bare at du ordner opp i feilen på egenhånd, det dreier seg typisk om at refleksvesten mangler eller ikke ligger der den skal.

Toer feil (2) skal inn til etterkontroll. Dette er feil som ikke er altfor alvorlige for trafikksikkerheten. Det kan være litt for slitte bremeskiver, eller steinsprut. Fristen for å utføre etterkontroll er den dagen fristen for EU kontroll utløp eller senest to måneder etter du kontrollerte bilen. Den av de to mulighetene som inntrer først er gjeldende frist, så du kan aldri vente mer enn to måneder uansett.

Treer feil (3) gir bruksforbud. Det vil si at bilen har såpass alvorlige feil at det er ulovlig å kjøre bilen. Er du bekymret for at bilen kan ha en såpass alvorlig feil må du absolutt få det fisket før du tar en EU kontroll. Det skal litt til for at du får en treer mangel, men hvis du skulle få det så er det lurt at du har tatt EU kontrollen hos et verksted som du vil skal fiske bilen også siden det ikke er lovlig å kjøre med den.

Forberede bil for EU Kontroll

Det heter seg at alt påmontert utstyr skal virke, det vil si at f.eks. knust tåkelys eller bakrutevisker skal virke hvis bilen har det. Har du derimot en eldre bil som det viktigste er at blir EU godkjent så står du fritt til å fjerne dette utstyret helt. Det gjelder selvsagt ikke for ting som er påbudt at alle biler skal ha.

Kjennemerke og identitet – Det er viktig at bilen har skilt som er originale og rene. Bilen skal også ha understellnummer som stemmer med det som er registrert i vognkortet. Les hvor du finner understellsnummeret her!

Det enkleste først! – Varseltrekant skal ligge lett tilgjengelig, også når bilen er fullpakket. Refleksvest ligger best i dørpanelet til førerdøren, eventuelt synlig i umiddelbar nærhet hvis du ikke har dørpanel med nett eller rom til å legge den i.

Sikt – Dette dreier seg om at du skal ha god sikt ut av bilen. Som nevnt skal bakrutevisker også være funksjonell hvis bilen har det. Frontruten skal ikke ha steinsprut der du har sikt, vinduspylerdysene skal spyle riktig sted på vinduet, med riktig trykk. Har du spylere til lykter så skal de også fungere. Og vindusviskerne skal ikke være utslitte. Vifta som er helt oppe ved frontruten skal holde frontruten duggfri (defrosteren). Dette gjelder uansett hvordan været er ute og gjelder også de andre rutene foran i bilen og bakruten. Dugg i bilen kan du lese mer om her.

Dekk – Sjekk at du har nok mønsterdybde, 1,6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk. Du trenger ikke å ta med det andre paret du har til EU kontroll, du skal kun vise at hjulene bilen har montert er godkjente. Sjekk at dekkene ikke slites ujevnt, hvis de gjør det så skyldes det som regel slitasje i forstilling eller at du har feil luftrykk. Sjekk også lufttrykket før du leverer bilen inn til kontroll. Er dekkene ganske slitt er det ikke noe vits å vente til de ikke har noe mer å gå på før du skifter de ut.

Undersøk bruktbilen nøye før kjøp!

Støtdempere – Det letteste er å se på de om det er noe lekkasje. Sammenlign de med de andre støtdemperne og se etter forksjeller i de. De skal være like på begge sider og ikke ha noe knekk i seg.

Setebelter – Det skal ikke være noen rifter eller lignende i setebeltene, og når du drar hardt i de så skal de stramme seg og stoppe opp så du ikke får dratt de lenger ut. Alle setebeltene skal oppføre seg likt, hvis en av de er litt slakkere eller ikke låses som det andre så er det noe som må fikses.

Lys –  Alle lys som bilen har skal fungere. Sjekker du dette alene kan du bruke varseltrekant for å holde inne bremsen. Dytt førersetet fremover og ha varseltrekanten i klemme mellom setet og bremsen. Da kan du kontrollene bremselysene utenfra alene, og du får også sjekket at du har varseltrekanten. Frontlysene kan du sjekke ved å parkere foran ett vindu, eventuelt gå ut av bilen å kontrollere de. Fordelen ved å parkere foran ett vindu er at du enklere ser om de ser stilt i riktig høyde og så kan regulere de i bilen mens du ser de samtidig. Koblingen for lys på tilhenger skal også fungere, hvis du ikke har en tilhenger å koble på så finnes det testkontakter du kan bruke for å sjekke at den er i orden.

Instrumentpanel og varsellamper – Instrumentpanelet skal fungere og kunne vise de funksjonene det har som f.eks. fart eller turtall. Har du noen varsellamper som lyser så må det fikses. Hvis det er en alvorlig feil som ikke bare skyldes en feilmelding så vil det heller ikke hjelpe å bare slette feilmeldingen med diagnoseapparat.

Motorrommet – Her kan du starte med en visuell sjekk. Sjekk at det ikke er noen lekkasjer, løse rør eller paneler. Batteriet skal sitte godt fast, har du for stort batteri i forhold til festene er dette noe du kommer til å få feil på som må fikses. Sjekk alle væskenivåer som er mulig å sjekke. Det er veldig lurt å gjøre dette jevnlig uansett, fyll på hvis noe har for lite væske. Lurer du på hva noen av væskene er til så står det forklart i instruksjonsboken til bilen.

Bremser – Det aller viktigste! Er det noe du skal sjekke ekstra godt så er det bremsene. Hjulene skal rulle fritt rundt uten at du hører eller merker at bremsene henger. Dra gjerne litt i hjulet også når bilen står trygt jekket opp, er det mye slakk i hjulet så vil det si at det er slakk i styringen når du drar fra siden, når du drar fra toppen og bunn av hjulet så er det hjullager og eller bærekuler som kan være ødelagt hvis det er slakk. Husk at dette kun er indikasjoner og må undersøkes nærmere, det kan selvsagt være noe annet som er feil istedenfor. Før du inspiserer bremsene og tar av hjulet for å gjøre det så kan du gi bilen noen harde oppbremsinger først, gjerne på litt vått underlag også.. Dette vil fjerne overflaterust så du får sett om det er mer enn 25% rust på bremseskivene. I tillegg vil du merke om bilen bremser rett frem, hvis den skjener til en av sidene så er det noe galt eller utslitt med bremsene. Når bilen ikke er skrudd på skal det være motstand i bremsen når du trykker den inn flere ganger. I tillegg til dette er det lurt å inspisere at bremseslangen er intakt, start ved der den kobles på bremsen og følg den så langt du klarer.

Rust – Så lenge det bare er overflaterust, og det ikke er skarpe kanter på det som kan skade noen skal det mye til før det er ett problem. Problemet er nok ikke EU kontrollen, men denne rusten stanser ikke hvis du ikke gjør noe med, så den kan potensielt bli ett problem etterhvert hvis den får fortsette. Rust i det som er bærende eller har med fester/ og eller sikkert å gjøre derimot kan være feil på EU kontrollen.

Låser – Dette punktet er det kanskje noen som blir overrasket over at er ett punkt. Alle låser som bilen har skal være funksjonelle, det vil si kunne åpnes og låses.

Generelt om EU kontroll

EU kontroll kan være en frustrerende øvelse, men i bunn og grunn så er den for alles skyld. Ved å sjekke bilen før EU kontroll kan du spare deg for en etterkontroll, men du vil også vite om bilens tilstand på forhånd. Hvis du får noen feil på EU kontrollen så vil de fleste verksteder gjerne ha denne jobbe, og når de allerede har bilen stående hos seg og vet det er lettvint for deg å gi dem jobben så er det ikke sikkert du får det beste pristilbudet. Det er lurt å ringe litt rundt, og du kan jo fortelle dem hvilke priser du har fått tilbud om andre steder og høre om de er villig til å gå ned i pris.

I Norge kom kravet om EU kontroll i 1998, eventuelt PKK periodisk kjøretøy kontroll som det egentlig heter.

Konsekvensen av å ikke ta EU kontrollen er at du kjører ett kjøretøy som er ulovlig, og det kan medføre at den blir avskiltet. Har du ikke selv mulighet til å få kjøretøyet til EU kontroll er det ikke noe i veien for at en annen leverer/henter bilen for deg. Tidligere var det sånn at du fikk en utsettelse for EU kontroll, slik er det ikke lenger. Det vil si at kjøretøyet er ulovlig å kjøre når fristen for EU kontroll eller etterkontrollen går ut.

Kan man ta EU kontrollen i utlandet? Vel det er noen få som har fått det til, men for de fleste vil det ikke gå. Grunnen til det er at Statens Vegvesen ikke har en oversikt over kontrollene som utføres i utlandet. Ja det er jo egentlig veldig rart siden det er en EU kontroll, men sånn er det.Eu kontroll – Guide for periodisk kjøretøykontroll

Er du usikker på om bilen din kommer til å bli EU-Godkjent?

Det kan være en skummel tid for mange når EU-kontrollen nærmer seg, og mange er redd for om bilen blir godkjent. For de fleste anbefaler vi at du vasker bilen grundig, og gir den en motorvask. Gå over de vanligste sjekkpunktene og fiks det du vet er feil. Deretter lever bilen på EU-kontroll.

Grunnen til at du burde gjøre en innsats selv om bilen kanskje ikke blir godkjent er at hvis du tar en motorvask kan du muligens slippe unna for feil som lekkasjer. På den måten utelukker du feil som ellers ville gjort at du må inn på etterkontroll.

Du kan begynne å fikse større ting før EU-kontroll, men hvis du ikke er så bilkyndig vil det ofte koste mindre med en etterkontoll enn å prøve å fikse alt selv på forhånd. Etter en EU-kontroll har du også god oversikt over hva som eventuelt må fikses. På den måten kan du gjøre det selv, eller enkelt hente inn tilbud fra flere verksteder for hva du vet må fikses.

Lykke til med EU-Kontroll!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen