Rustne Bremseskiver – Forebyggende, reparasjon og vedlikehold

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Rustne Bremseskiver – Forebyggende, reparasjon og vedlikehold

Bremseskiver er en viktig del av bremsene, og ofte er det rust som gjør at de må byttes ut. Dette er et problem som kan påvirke bremsenes ytelse, levetid og sikkerheten. I denne artikkelen skal vi gå gjennom alt du trenger å vite om rustne bremseskiver, fra årsak, behandling og forebyggende tiltak.

Hva er Bremseskiver og Hvordan Virker De?

Bremseskiver er en del av bilens bremsesystem. De er som oftest laget av støpejern eller stål, som er et materiale kjent for sin evne til å motstå høy varme og konstant friksjon. Det finnes også andre materialer som keramiske bremser, dette er veldig kostbare bremser og brukes på sportsbiler.

Når du tråkker på bremsepedalen, klemmer bremseklossene mot bremseskiven som så reduserer bilens fart. Dette fører til temperatur opp mot 200 grader og derfor er det også ofte ventilering på bremseskivene. Spesielt på bremsene foran, siden det er de som brukes mest til å bremse.

Hvorfor Bremseskiver Ruster

Rust på bremseskiver skjer når ubehandlede materialet på bremseskiven kommer i kontakt med oksygen og fuktighet. Dette kan skje når bilen står stille, spesielt i våte og fuktige forhold. Rett etter bilen er vasket ser man veldig tydelig hvor fort bremseskiver får overflaterust.

Klimaet og kjøremiljøet påvirker hvor raskt og omfanget av rustdannelsen. For eksempel vil biler som brukes i områder med høy luftfuktighet, som kystområder, eller områder som bruker veisalt i vintermånedene, være mer utsatt for rustdannelse.

Hvordan Identifisere Rustne Bremseskiver

Tegn på rustne bremseskiver kan inkludere synlig rust på bremseskivens overflate, ulyd, eller en vibrerende følelse i bremsene.

Det er en god ide å sjekke bremseskivene dine for rust regelmessig. Dette kan gjøres ved å se på bremseskivene gjennom hjulet. Sjekk alltid etter du har brukt bremsene, ellers kan det se mye verre ut enn hva det egentlig er. Når du skifter hjul burde dette også sjekkes! Les hvordan du gjør dekkskiftet selv.

Hvor mye rust er akseptabelt på bremseskiver?

Noe rust på bremseskivene er normalt, spesielt hvis bilen har stått stille en stund. Imidlertid, hvis rusten er dyp eller dekker et stort område av bremseskiven, kan det påvirke bremsens ytelse og bør behandles. Mange med elbiler har fått seg en kostbar overraskelse, hvor bilen ikke har blitt eu-godkjent nettopp på grunn av rustne bremseskiver. Dette skyldes at det brukes regenerativ bremsing som gjør at bilen får strøm ved oppbremsning, men det fører også til at bremsene ikke blir brukt. Når det skjer vil rusten få danne seg fritt uten å bli fjernet som den vanligvis blir når bremsene brukes.

Ved EU-kontroll er det lov med 25% rust på bremseskivene foran, og 50% på bremseskivene bak på bilen. Tidligere var det maksimalt 25% rust på bremseskivene bak også. Sørg for å bremse gjøre harde oppbremsinger jevnlig, spesielt om vinteren. Gjør det før bilen skal på EU-kontroll også for å se hvor mye rust det er når overflaterusten er bremset bort.

Hvordan rust påvirker bremseskiver

Hvis rust på bremseskivene ignoreres, kan det føre til alvorligere problemer over tid, inkludert dypere rust (kjent som gravrust), skjevhet i bremseskivene, og generelt dårlig ytelse fra bremsene.

Bremser har godt av å brukes, og de har også godt av harde oppbremsinger jevnlig. Hvis rusten får stå på bremseskivene kan det også føre til at det setter seg fast, og det kan gå utover bremseklosser og kaliper også.

Sørg også for å pusse hjulnavet ved dekkskift for å unngå at hjul blir sittende fast på grunn av rust. Dette er hvordan du får løst hjul som har satt seg fast!

Hvordan Forebygge Rust på Bremseskiver

Regelmessig vedlikehold og inspeksjon av bremsene kan hjelpe med å forebygge rust. Dette kan inkludere regelmessige bremsekontroller og bytte av bremsevæske.

Det er forskjellige produkter på markedet som kan hjelpe med å forebygge rust på bremseskiver, inkludert spesielle sprayer og belegg. Vi har ikke testet dette, men vi vet helt sikkert at bremseskiver som blir brukt riktig heller ikke ruster veldig fort. Ved riktig bruk av bilens bremser, spesielt for elbil eiere blir dette derfor ikke ett problem.

Hvordan Behandle Rustne Bremseskiver

Når bremseskivene kan reddes vs. når de bør byttes.

Hvordan bytte bremser selv!

Noe rust på bremseskivene kan fjernes, men hvis rusten er dyp (gravrust) eller bremseskiven er skjev, vil det mest sannsynlig være nødvendig å bytte bremseskivene.

Kan man pusse bremseskiver? Hva innebærer det å slipe bremseskiver?

Det er mulig å slipe bremseskiver, men dette bør gjøres av en profesjonell. Dette innebærer å slipe overflaten på bremseskiven for å fjerne rust og jevne ut eventuelle ujevnheter. Spesielt om bremseskivene er ganske nye og lite brukt kan dette være ett veldig godt og mye rimeligere alternativ.

Rust på Bremseskiver og Garanti

Rust på bremseskiver er vanligvis ikke dekket av bilgarantien, da det anses som normal slitasje. Derfor er det viktig at du som bileier følger godt med, for det kan skje feil som egentlig er garantisak også. Blir det oppdaget etter lang tid vil det ofte være veldig vanskelig å bevise at det faktisk er en garantisak.

Bremseskiver regnes som en slitedel, og vil ofte vare minst 100.000 km. Ved riktig bruk får bremseskivene lengst mulig levetid. Ofte er det kun bremseklosser som må byttes, men gjøres det for sent går det utover bremseskivene også. Les mer om bremseklosser og levetid her!

Jevnlig oppbremsinger er det viktigste!

Rust på bremseskiver er et vanlig problem som kan påvirke bilens bremsesikkerhet. Det er viktig å regelmessig sjekke bremsene dine for tegn på rust og å ta de nødvendige skrittene for å forebygge og behandle rust.

Ved å ikke parkere bilen over lang tid, jevnlig gjøre harde oppbremsninger og følge med på tilstanden til bremsesystemet, spesielt bremseskivene og bremseklossene vil mange kunne forlenge levetiden til bremseskivene betydelig!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen