Etterstramming av hjul – Her slurver mange på sikkerherten!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Felger og Dekk » Etterstramming av hjul – Her slurver mange på sikkerherten!

Hjulene er det som holder bilen trygt plassert på veien, og det skjer dessverre årlig at hjul faller av under kjøring. Feilaktig strammede eller løse hjul kan skape farlige situasjoner og er livsfarlig. Det skal veldig lite til for å unngå dette, men det er en jobb alle som har en bil må gjøre!

Artikkelen tar for seg hva det innebærer å etterstrammee hjul, hvorfor det er viktig, og hvordan du kan gjøre det selv. Mange har aldri byttet dekk selv, og vet ikke om at hjul i det hele tatt må etterstrammes. Derfor går vi også gjennom hvordan det skal gjøres, og feil som er viktig å unngå.

Hvorfor etterstramming fortsatt er like viktig!

Etterstramming av hjul innebærer å stramme hjulboltene eller hjulmutrene til det korrekte dreiemomentet etter at hjulet har blitt montert på bilen.

For å etterstramme hjulene selv er det ikke mye verktøy du trenger, men du burde bruke en momentnøkkel. Dette er ekstra viktig om du har lite erfaring med å etterstramme og skifte dekk selv. Med en momentnøkkel blir boltene strammet akkurat så mye de skal. Uten vil de ofte bli strammet for mye, som heller ikke er bra.

Bolter som ikke er etterstrammet, eller strammet feil kan føre til at hjulet vingler, noe som kan forårsake ukontrollerbare bevegelser og vibrasjoner i bilen. I ekstreme tilfeller kan hjulet løsne helt fra bilen, noe som kan føre til alvorlige ulykker.

Hvordan etterstramme hjul

En steg-for-steg guide til å etterstramme hjulene selv

  • Det er viktig å etterstramme etter hjulskift, det vil si at de skal etterstrammes hver gang hjulet har vært tatt av.
  • Boltene skal etterstrammes når du har kjørt minst 30km, og ikke utsett det til du har kjørt mer enn 40-50 kilometer.
  • Stram boltene eller mutrene alltid i stjerneformet mønster, og bruk momentnøkkel

Hvor ofte du bør etterstramme hjulene kan variere avhengig av bilens bruk og produsentens anbefalinger. Sjekk alltid at alle boltene faktisk har blitt strammet også før du kjører, det burde du gjøre om du har tatt dekkskifte hos ett verksted også.

Les testen vår av momentnøkler!

Bruk deretter momentnøkkelen for å stramme boltene eller mutrene til det korrekte dreiemomentet. Dette dreiemomentet varierer basert på bilens merke og modell. Sjekk instruksjonsbok, på nett eller med forhandler for å finne riktig moment.

Etterstramme bolter hos ett bilverksted

Om du ikke ønsker å etterstramme boltene selv, så er det uansett fortsatt like viktig at det blir gjort. De fleste verksteder tilbyr dette.

Det å kunne ta dekkskifte selv er veldig nyttig hvis du får en punktering, sparer deg for penger, og det er en god anledning for å vaske dekk og felger.

Les hvordan du tar dekkskifte selv her!

Vanlige feil ved etterstramming

Vanlige feil under etterstramming inkluderer overstramming og ujevn stramming. Overstramming kan skade hjulboltene eller -mutrene. Ujevn stramming kan føre til at hjulet ikke sitter korrekt på, noe som kan forårsake vibrasjoner og ustabilitet under kjøring.

For å unngå disse feilene, er det viktig å bruke en momentnøkkel og å følge et stjerneformet mønster når du strammer boltene eller mutrene. Det er også viktig å følge produsentens spesifiserte dreiemomentverdier.

Du må ikke ta hjulvask for å sørge for at det er helt rent og pent. Men det er lurt å gjøre det når hjulene uansett er av bilen. Sørg alltid for at det ikke ligger rusk i kontaktflaten hvor hjulet festes på navet, bruk en tørr klut eller børste for å tørke bort.

Hvordan ta hjulvasken selv!

Etterstramming er akkurat like viktig som før

Å etterstramme hjulene er en viktig del av bilvedlikeholdet. Vi vet at veldig mange ikke skifter dekk engang, og kun kjører med vinterdekk. Noen kjører til og med kun med sommerdekk, året rundt. Hvor mange som lar være å etterstramme vet vi ikke, men det er nok mange. Tips en venn, og gjerne vis hvor enkelt det faktisk gjøres.

Om du ikke etterstrammer hjulene kan det bli ekstremt kostbart, og i verste fall være livsfarlig. Det tar kun noen få minutter, og det er noe alle med en bil enten må gjøre selv, eller få hjelp til å gjøre!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen