Selv nye biler har ofte ikke veldig gode fjernlys, spesielt her i norden hvor det er elg. Skal du se ordentlig når du er ute å kjører om natten er ekstralys som regel nødvendig. Hvor enkelt det er å få montert ekstralys til din bil selv avhenger en del av hvilken bil du har.
Montering av ekstralys
Først må du finne ut hvor du ønsker Led baren/ ekstralyset montert. De fleste velger å montere ekstralyset til en brakett som sitter festet bak registreringsnummeret. Denne metoden gjør at du får det diskret montert, og det er som regel ganske enkelt å få en kabel rett dit du trenger den.
Ekstralys burde ikke monteres for lavt, altså nærme bakken. Da vil det kunne gi gjenskinn som er sjenerende for sjåføren.
Noen monterer også ekstralyset bak grillen. Dette er den metoden som er mest skjult, og den er også veldig tyverisikker. Jeg vet ikke om det er så vanlig at led barer blir stjålet, men hvis de står montert bak grillen er det i alle fall mer arbeid å stjele den. Det går også an å montere led bar i selve grillen. Det finnes led barer som ikke er veldig breie, og de kan du ofte integrere i grillen. Fordelen med det er at da blir ekstralyset helt integrert, og det er ingen ting av grillen som er i veien for lyset.
Montering på taket er det også en del som velger. Hvis du velger det må du bare passe på at den ikke sitter i veien hvis du ønsker å ha en takboks på taket. Det er også litt mer utfordrende å trekke kabel opp til taket, men det er funnet gode løsninger til de fleste biler.
Har du kubar på bilen så finnes det bøyler som holder ekstralyset, dette gjør monteringen veldig enkel. Mange velger også å ha flere ekstralys på bilen, da er noen ekstralys i kubaren og ett i grillen noe som gir veldig godt med lys.
Før du starter med det elektriske så monter Ledbaren/ ekstralyset der du ønsker. Du trenger ikke å stramme det så veldig helt enda, for lyset må justeres når det elektriske er ferdig koblet opp. Husk at hvordan lyset lyser fremover er det du justerer når det er ferdig montert. Hvor mye det lyser til siden avhenger av at du monterer braketten helt rett, på noen ekstralys kan du også justere dette når det er ferdig montert.
Du burde søke opp hvordan dette er gjort på din bil, det kommer til å spare deg for mye jobb. Det gjelder også for hvordan selve monteringen av ekstralyset er gjort. Det er er store forskjeller mellom hvor du kan trekke kabler på biler, og hvordan det burde kobles opp. Følg anvisningen fra produsenten nøye for å slippe problemer med installasjonen.
Hvordan koble ekstralys på fjernlys
Du burde kjøpe med ett ledningsnett når du kjøper ekstralys, det gjør jobben mye enklere. Hvis du har halogen pærer på bilen er det ikke så mye annet enn å finne styrestrømmen med ett multimeter du trenger å gjøre.
Hvis bilen din har Led lys eller Bi-Xenon lys originalt så trenger du en styrestrømsmodul. Grunnen til det er at det er med den du finner styrestrømsignalet. Du kan uansett sjekke om med ett mutlimeter om du får 12 volt til lysene. Hvis du ikke gjør det så må du ha en CANM8 modul. Den gir da 12 V til ekstralyset når fjernlyset settes på.
Can systemet på bilen er ganske følsomt. Aldri ha nøkkelen i tenningen mens du jobber på det. Og aldri koble flere kabler på Can systemet samtidig, kun en av gangen. Har du fjernlysmodul i tillegg så burde du absolutt bruke en modul som kobler seg på det. Da vil det virke sømløst, men hvis du ikke gjør det kan du få litt utfordringer med å koble det opp.
I mange tilfeller så finnes det muligheter for å gjøre det på enklere måter, dette kommer an på hver eneste bilmodell. Derfor burde du søke opp hva som er mulighetene på din bil. De inneholder derimot ofte løsninger som kan innebære at det må loddes, eller at du må kutte noen kabler for å koble deg på andre kabler.
Hvordan koble ekstralys med bryter
Mange velger å koble fjernlys med en bryter, det er som regel ikke noe problem. Finn ut hvor det går kabler inn til bilen, det gjør du ofte lettest ved å søke på nettet først.
Det er ikke ett krav om at du må ha bryter til ekstralyset, så lenge du har varsel for fjernlys i dashbordet. Kravet sier kun at det skal varsles når ekstralys brukes, og det varsles på biler i dashbordet når fjernlyset er aktivert.
Hvilket ekstralys burde du velge
Hvor mye lys du trenger, og hvor du skal montere ekstralyset er viktige faktorer for hvilken ledbar/ ekstralys du burde velge. Hvor du kjører når du trenger ekstra lys er også en faktor. Er det på natta hvor du ikke møter så mye motgående trafikk ofte kan så mye som mulig være det beste. Har du egentlig ganske gode fjernlys fra før, og du bare ønsker litt mer sikt så trenger du nok ikke den kraftigste led baren.
Hvor mange meter sikt, og lumen på led baren er det som forteller deg mest om hvor kraftig ledbaren er. Men hvordan den sprer lyset er også en veldig viktig faktor. Det er store forksjeller i mellom prisene på ledbar, og går du over de rimeligste så får du ledbarer av veldig høy kvalitet.
Justering av ekstralys
Det er viktig at du justerer ledbaren eller det ekstralyset du har når det er ferdig koblet opp og montert. Siden det lyser så langt kan det være litt vanskelig å justere i garasjen.
Det letteste er å justere det når du står på en lang flat vei, og det er mørkt ute. Da vil du tydelig se når det lyser lengst, og når det lyser for mye ned mot bakken.
Hvilke lover gjelder for ekstralys
Det er faktisk ikke så strengt med ekstralys lenger som det var før, men det er noen viktige regler du må være klar over. Ekstralys må være E-godkjent, kjøper du fra en utenlandsk produsent så må du forsikre deg om at det faktisk er en reel E-godkjenning ekstralyset har.
Det skal også være like mye lys på hver siden av bilen. Det vil si at hvis du bruker en ledbar så må den monteres midt på bilen, så like mye av den er på hver side av bilen.
Når ekstralys brukes så skal det indikeres at det brukes, mange tror at det er krav til egen bryter til ekstralys. Men i praksis så trengs ikke det, siden når det kobles til det eksisterende fjernlyset så er det egen indikator der for når fjernlyset brukes.
Hvordan koble ekstralys på bil med Canbus
Allerede i 1991 kom de første bilene med Canbus, og nå er det noe de fleste nye biler har. Problemet du møter på hvis du ikke tar forbehold om at bilen har canbus er at canbus systemet vil merke at noe drar mer strøm enn det skal. Kobler du på ekstralys og bilen har canbus så vil det merke at noe er feil, siden det brukes mer strøm enn det skal. Da vil du muligens oppleve feilmeldinger fra Canbus systemet, eller at systemet skrur av lampen helt.
På biler med Canbus system så kan du unngå systemet ved å koble deg rett på 12 Volts batteriet og ha en egen bryter. Det vil ikke påvirke Canbus systemet så lenge det er rett på batteriet det kobles og ikke via fjernlyset. (kilde)
Ved å bruke ett multimeter og måle hovedlyset når fjernlyset er skrudd på så kan du finne ut om du har Canbus system på bilen. Hvis du måler 12 eller 24 volt når fjernlyset er på så har du ikke Canbus system på bilen. Du kan som regel søke opp bilen din og finne ut om du har Canbus system også.
Noen biler bruker også andre systemer som ligner på canbus, men som ikke fungerer om hverandre med canbus moduler. Volvo f.eks. bruker Linbus, det har mye til felles med canbus systemet men det krever egne moduler.
Selv om du som oftest trenger ett kabel sett med eget rele så er det ofte at du ikke trenger en egen canbus modul selv om du har canbus system. Dette rele settet følger vanligvis med når du kjøper ett ledningssett, og derfor anbefaler vi å kjøpe med ledningsnett når du kjøper ekstralys. Det er selvsagt mulig å lage det selv, men det sparer deg for en del jobb hvis du kjøper det ferdig som ett sett.
I mange tilfeller så finnes det muligheter for å gjøre det på enklere måter, dette kommer an på hver eneste bilmodell. Derfor burde du søke opp hva som er mulighetene på din bil. De inneholder derimot ofte løsninger som kan innebære at det må loddes, eller at du må kutte noen kabler for å koble deg på andre kabler.