Har du nettopp kjøpt deg en nyere dieselbil som har Euro6 motor er det store sjanser for at bilen din bruker AdBlue i kombinasjon med at bilen også har SCR. Det er noen ting du burde vite om systemet, hvor det viktigste er at du ikke må la være å fylle opp! det kan by på store utfordringer.
Hva er AdBlue
AdBlue er et rensemiddel, bestående av vann og urea. Væsken er ikke giftig, og heller ikke eksplosiv eller farlig, men den må oppbevares riktig for å beholde egenskapene sine. Bruk gjerne hansker for AdBlue kan være irriterende for hud og øyne.
Det er kun dieselmotorer med SCR (Selective Catalytic Reduction) som kan bruke AdBlue. Mange andre kjøretøy i landbruk og lastebiler bruker også SCR og AdBlue i tillegg til personbiler med AdBlue teknologi.
AdBlue er faktisk ikke blått, og ikke tilsatt noen farge i det hele tatt. Selve væsken er en rensevæske, og den består av 32,5 % Urea og avionisert vann.
Det er mange som har sagt at AdBlue inneholder griseurin, det stemmer ikke. Verken fra mennesker eller griser. Grunnen til at noen har sagt det er at urin har litt Urea i seg, men det er kun snakk om ca 2%, og Urea i AdBlue inneholder ikke dette.
AdBlue varsellampe
Varsellampe med varsling for AdBlue er en indikasjon på at du må fylle opp tanken for Adblue. Ofte kan det ta noen minutter før varsellampen forsvinner etter at du har fylt opp.
Hvis varsellampen ikke forsvinner etter du har fylt opp så skyldes det vanligvis at du ikke har fylt opp. Da registrerer sensoren det som at nivået fortsatt er for lavt og varsellampen vil fortsette å være på.
Det er enkelt å fylle opp Adblue tanken på egenhånd, og du gjenkjenner vanligvis tanken ved at den har et blått lokk. Selve påfyllingstanken er ofte plassert ved siden av der du fyller diesel, men husk at du aldri skal fylle AdBlue i drivstofftanken.
I instruksjonsmanualen vil du finne hvor tanken for Adblue er i bilen din. Er den ikke ved siden av lokket for dieseltanken så er den vanligvis i motorrommet eller i bagasjerommet. Noen biler har faktisk tanken under reservehjulet i bagasjerommet.
Skulle du være uheldig å fylle Adblue i dieseltanken, eller noe annet enn Adblue i tanken for AdBlue er det veldig viktig at du ikke starter bilen. Så lenge bilen ikke startes kan det ofte løses på en langt rimeligere måte. Startes bilen vil det pumpes rundt og kunne gjøre veldig kostbare skader. Ta kontakt med veihjelp hvis dette skjer.
Aldri fyll vann eller noe annet på AdBlue tanken. SCR teknologien vil ta skade av dette, og hvis du gjør det ved en feil må du absolutt ikke starte opp bilen.
Hvorfor har dieselbiler AdBlue
Poenget med å bruke et rensemiddel for dieselmotorer som AdBlue er for å redusere NOx-utslipp. Utslippene fra NOx påvirkerer spesiel i bymiljøer hvor det kan dannes smog og føre til dårlig luftkvalitet. Både Astma og andre luftveisinfeksjoner kan oppstå på grunn av dette.
AdBlue er derfor en god ting, og har du en dieselbil med SCR teknologi så vil du måtte bruke AdBlue for at bilen skal fungere. Opplever du at dieselbilen ikke starter, og du har varsellampe for AdBlue så kan dette være årsaken. Produsentene har gjort dette med vilje, for ellers ville nok mange glemt å fylle opp tanken.
Med Euro 5 kunne dieselbiler ha et utslipp på 0.18 g/km, og ved Euro 6 som sent i 2014 ble det tillat med kun 0.08 g/km NOx utslipp (67% mindre NOx utslipp tillat med Euro 6 vs Euro 5).
Dette er en av de store grunnene til at produsentene måtte gjøre noe drastisk for å redusere NOx utslipp, og valget falt på SCR teknologi og Adblue som rensemiddelet. Systemet er veldig effektivt og til sammen så reduserer de NOx utslipp med opptil 90%.
AdBlue omdannes i SCR systemt til Ammoniak og karbondioksid. I katalysatoren hvor det er NOx og ammoniak (fra AdBlue) så reagerer dette sammen og blir til vann og nitrogen som gjør at bilen slipper ut damp som ikke er noe skadelig. Dette er hvordan Adblue virker sammen med SCR systemet.
Kjøre uten AdBlue
Siden Adblue ikke skal etterfylles så ofte, kan det for mange som deler på bil eller kjører en leiebil komme som en overraskelse at det er mer enn bare drivstoff som må fylles på bilen.
Bilen kan fint kjøre uten AdBlue i teorien, for det er kun for rensingen at Adblue brukes. Hvis du lar være å fylle på AdBlue derimot så vil bilen etterhvert stoppe. Det vanligste er at bilen går i nødmodus, som vil gi deg redusert kraft.
Før dette skjer så skal du ha blitt varslet om at AdBlue tanken må fylles opp. Etter bilen har gått tom for rensemiddelet så er det vanlig at bilen ikke vil starte. Det er derfor ikke direkte farlig å kjøre uten AdBlue, men du vil etterhvert ikke få kjørt noe sted.
I og med at AdBlue har både begrenset varighet (ca ett år) og må oppbevares i temperaturer vanligvis fra 0 til 30 °C, og kan fryse ved -11 °C så anbefaler vi ikke å kjøpe inn på flaske som du har med i tilfelle liggende i bilen. Spesielt ikke hvis det blir utenfor temperaturområdet det kan lagres i den nærmeste tiden. Utsett heller ikke AdBlue for direkte sollys.
Hvordan bruke AdBlue
Det er dumt å vente til siste liten med å fylle AdBlue, for hvis du går helt tom er det ikke sikkert at du får startet bilen igjen. Og du risikerer at bilen går i nødmodus, som gjør at du heller ikke får kjørt særlig langt og må kjøre sakte.
Derfor burde du aldri gå helt tom på Adblue tanken. Det er derimot ingen grunn til panikk så fort AdBlue lampen lyser. Akkurat hvor mye dieselbilen din bruker av AdBlue varierer, men de fleste kan kjøre over 1000km per liter AdBlue. Derfor vil mange faktisk oppleve at de aldri selv fyller opp AdBlue tanken! Dette vil avhenge mye av om flere bruker bilen, hvor ofte den er til service, og forbruket av AdBlue.
Det vil være variasjoner utfra motorstørrelser, temperatur og vekt men en liten pekepinn er at middels store biler som VW Passat og Audi A4 vil ligge på rundt 1 L per 1000 km, og større SUV-er vil forbruke rundt 1.5L per 1000 km.
Selve tanken til AdBlue er vanligvis mellom 10-25L stor. Det vil si at mange vil kunne kjøre 10 000 – 30 000 km på en tank med AdBlue. I det store vil altså kostnaden for deg som eier av en dieselbil som bruker AdBlue være veldig lav, men det kan fortsatt være endel å spare på å etterfylle AdBlue selv. Kjøremønster, kjørestil og størrelsen på tanken vil være avgjørende for hvor ofte du må fylle, men det er sjeldent i og med at forbruket uansett vil være lavt.
Når bilen er på service så burde du i det minste få tilbudet om etterfylling av AdBlue, men dette er også noe du fint kan gjøre selv. Det er å få kjøpt både på pumpe, men også engansflasker/poser. Sørg for at du følger instruksjonen nøye når du fyller opp AdBlue selv. Det er ikke vanskelig, men det er viktig at du følger instruksjonen!
Det er litt penger å spare på å kjøpe AdBlue riktig sted, og det er ofte billigst på nett. Hos f.eks. bildeler.no kan du kjøpe dunk med AdBlue til en veldig rimelig pris.
Selve kvaliteten på AdBlue er lik overalt, for det stilles strenge krav til hvordan den skal produseres i henhold til gjeldende ISO standard. Lagringen kan derimot påvirke, men så lenge du som forbruker ikke lagrer AdBlue på egenhånd vil dette også være i orden.
AdBlue i seg selv er ikke noe farlig, utennom at det er lurt å beskytte hendene og øyne for å unngå irritasjon. Det kan derimot korrodere (ruste) mot flere forksjellige materialer, det er derfor viktig at det blir vasket vedlig godt bort hvis du søler.
Ved kontakt med luft så vil AdBlue krystallisere seg. Dette kan tette systemet og er ikke noe du skal helle på bilen. Derfor er det viktig at du både oppbevarer riktig, men også fyller det riktig på bilen!
Problemer med Adblue
Selve teknologien er det sjeldent store problemer med, men systemet består av mange komponenter. Og dette er ting som har en tendens til å gå i stykker etterhvert.
SCR består av mange forskjellige deler, og det er ofte når systemet skal tilpasse seg for temperaturene utendørs at ting kan gå i stykker. Blant annet varme systemet, AdBlue som fryser og derfor ekspanderer tanken, NOx Sensor som går i stykker, pumpe og selve kontrollenheten for AdBlue systemet. Det har vært endel feil på dyser også.
Ved diagnose kan det heldigvis ofte avdekkes hvor feilen er, eller i det minste gi en pekepinn på hvor feilsøkingen kan starte. Systemet vil ofte kun gi en feil på alt med Adblue og SCR, men det er sjeldent alt går i stykker.
Det er også store forskjeller mellom produsentene, og de har sine egne systemer og navn på dette.
En av de vanligste feilene med AdBlue skyldes at det enten fylles på dieseltanken, eller at det fylles vann og andre ting enn AdBlue på tanken for AdBlue. Havner du i denne situasjonen er det viktigste du kan gjøre å ikke starte bilen, og så ringe etter hjelp!
Fra tankloket hender det at AdBlue blir kontaminert med skitt som blir liggende rundt lokket. Dette er ikke noe som skal være i SCR systemet og det kan føre til problemer. Sørg for at lokket og rundt det alltid er rent.
Hvilke biler har AdBlue
Det er etterhvert ganske mange produsenter som har dieselbiler med AdBlue, og blant tyngre kjøretøy er det enda mer vanlig.
Dette er endel av produsentene som har AdBlue, og med navnet de bruker for AdBlue systemet deres.
Audi, Renault (tidligere dCi, på nyere biler Blue dCi), Citroen, BMW, Volkswagen (Ikke alle Bluemotion har AdBlue), Ford, Mazda, Toyota og Mercedes-Benz (BlueTEC).