Både nye og gamle biler må ha girolje av god kvalitet, og bytte av denne oljen burde gjøres etterhvert på alle biler. Uansett om det er automat eller manuell gir så er det veldig viktig at det ikke er for mye, for lite og at det er riktig girolje som brukes!
Det er mange myter rundt det å bytte girolje, for endel produsenter sier at de har girolje som varer bilens levetid ut.
Intervall for bytte av girolje
Heldigvis er det ikke lenger så vanlig at bilprodusentene oppgir livstidsolje for oljen på girkasse, men hvis du har det så burde du undersøke tilstanden til girkasseoljen. Start med å finne ut om oljen tidligere har vært byttet, og i så fall når.
I instruksjonsboken finner du ofte intervallet på når giroljen skal byttes. Typisk er dette rundt 80 000 kilometer for manuelle girkasser, og 60 000 kilometer for automatgirkasser. Oljen burde heller ikke bli for gammel selv om bilen ikke har kjørt så langt som km intervallet er.
Grunnen til at automatgirolje må skiftes oftere er at oljen blir brukt mer, og derfor heller ikke varer like lenge.
Det er like viktig å bytte olje uansett om det er automat eller manuellgirkasse. Kostnaden for å bytte en automatgirkasse er derimot langt høyere. Generelt er en automatgirkasse mye mer kompleks, og bytte av olje er også litt mer tidkrevende.
Sjekk tilstanden til giroljen
På mange biler er ikke dette så enkelt, men på endel litt eldre biler og biler med automatgir er det ofte mulig. Ved å sjekke peilepinnen til giroljen kan du ganske enkelt se hvordan kvaliteten til oljen er.
Sjekk giroljen når motoren er varm. Vanligvis er peilepinnen markert med hot og cold, som er nivåene oljen skal være på når motoren er kald eller varm. Ved å måle med varm motor får du et mer pålitelig svar.
Både for hvordan du peiler, fyller og bytter girolje er det viktig at du leser instruksjonsboken. Feil her kan gi store konsekvenser og det er endel forskjell mellom bilmodellene.
Når du har peilet giroljen så er det ikke bare at den er på riktig nivå som er riktig. Drypp litt girolje på et papir eller klede for å se hvordan kvaliteten er. Det skal ikke være noen vesentlige fargeendringer, lukt eller endret konsistens (eller fremmede partikler).
På bilen kan du merke om det er symptomer for at giroljen burde byttes. Vær oppmerksom på at noen av disse symptomene kan skyldes mer alvorlige ting.
Har du automatgir og den ikke girer opp eller ned når det virker naturlig ut ifra turtallet så er det noe feil. Er det ikke like jevn giring og det generelt ikke går så mykt som det har gjort før er det også en indikasjon.
På biler med manuelt gir kan du ofte merke det ved at det ikke er like lett å gire. Spesielt når det er kaldt ute kan dette være et problem. Hører du ulyder eller det vibrerer når du girer så kan dette også være en indikasjon.
Det kalde klimaet i Norge, og at vi opplever store temperatur forskjeller er også en grunn til at vi burde skifte girolje oftere enn hva som kan være nødvending i andre land med annerledes klima.
Bytte av girolje på verksted
Selv om du ikke alltid har oppført girolje som et intervall i servicehefte er dette noe du burde få sett på hos et verksted hvis det er veldig lenge siden det har blitt gjort.
Typisk vil du betale 2.500 -4.000 kroner for bytte av girolje på en manuell bil. For automat vil du som regel betale litt mer, rundt 3.000 – 5.000 kr. Med flushing vil det koste fra 4.000 – 7.000 for manuell og 5.000 – 8.000 kroner for biler med automatgir.
Når det flushes bytter du all giroljen, med vanlig bytte av girolje er det typisk ikke mer enn 1/3 av all giroljen som faktisk blir byttet.
Gjør du jobben på et verksted vil du få garanti på arbeidet, og derfor vil det at noen mener at flushing kan være uheldig heller ikke ha noen særlig betydning. Les mer om flushing av girkasse her
Hvordan bytte girolje
Det er viktig å ikke forveksle det å bytte girolje med å flushe girkassen. Litt av problemet med å bare bytte girolje er at det er langt fra all oljen du får byttet fordi den fortsatt sitter igjen i girkassen.
For at du skal få ut mest mulig girolje skal den helst være varm. Pass derfor godt på når du skrur lus bunnpannen til giroljen, og bruk alltid hansker når du jobber med olje.
Du får derimot som regel byttet filteret til girkasseoljen. Det å bytte girolje selv er ikke dumt å gjøre, men girkasseoljen burde også flushes for at all oljen blir byttet ut. Her er det derimot noen delte meninger, hvor noen sier at det vil være bedre å heller bytte girolje oftere. Da vil du ikke trenge å flushe, og når oljen blir byttet med kortere intervaller vil etterhvert all oljen bli byttet før den uansett rekker å bli dårlig.
Girkassen er ganske sårbar for dårlig olje, det er derfor viktig å gjøre det på riktig måte. Det er veldig viktig at det blir brukt samme olje som allerede er fylt på girkassen!
Det er litt forskjeller med hvordan du bytter girolje på biler med manuell og automatgirkassen. Generelt er det enklest på biler med manuellgir.
Det er veldig viktig at du måler hvor mye olje som tas ut hvis du bytter på egenhånd. For du får ikke målt det hvis du ikke har en peilepinne. Pumper du inn for mye eller for lite girolje så vil det kunne gi store konsekvenser.
Hadde du fått ut all oljen ville det ikke vært et problem. Men siden du ikke kommer til å få ut all oljen er det veldig viktig at du er klar over det på forhånd.
Skal du gjøre dette på egenhånd er du avhengig av en god instruksjon for akkurat den bilen du har hvis du ikke har gjort det selv før. Du vil også trene noe spesialverktøy.