EGR ventiler har vært på biler i mange årtier. Fordelen er at de effektivt reduserer NOx utslipp, men det er også problemer med at de blir tette på grunn av sot.
Dette er hva EGR ventilen gjør
Bensinbiler har brukt EGR ventil siden 70 tallet, og dieselbiler siden 90 tallet. Det har derimot skjedd mye med EGR ventilene, men oppgaven de løser er den samme.
Selv om ikke alle diesel og bensinmotorer har EGR ventil, så har de fleste forbrenningsmotorer en form for eksosgassresirkulasjon.
Istedenfor at luften fra luftfilteret går rett fra motoren og ut igjen gjennom eksosen så sørger EGR ventilen for at noe av avgassene som har vært i motoren blir sendt tilbake igjen til motoren med luft som kommer fra luftfilteret. Siden det blir resirkulert tilbake så er det også mindre oksygen i sylinderen, som gjør at det blir lavere forbrenningstemperatur.
Det er på denne måten at EGR ventilen reduserer NOx utslipp. Hvor mye NOx utslippet reduseres har med prosent fordelingen av luft og eksos som er i sylinderen. Jo høyere prosent andel som er eksos desto høyere er reduksjonen av NOx utslipp.
For at bilen skal yte og har høyt turtall trengs det mye oksygen i sylinderen, dette er grunnen til at det er en ventil som styrer eksosgassresirkuleringen. Når motoren går på jevnt/lavt turtall så senkes behovet for oksygen og EGR ventilen åpnes. Dette gjør at ventilen resirkulerer eksosen, og mengden oksygen i sylinderen reduseres som igjen sørger for lavere forbrenningstemperatur.
Det finnes mange forskjellige typer eksosgassresirkulerings metoder og ventilene har også forskjeller mellom seg. De største forskjellene er mellom diesel og bensinbiler, og ikke minst hvor gamle bilene er.
Symptomer/ feilsøking av EGR ventil
Hvis det er feil på EGR ventilen vil du ofte få opp motorlampe som lyser i dashbordet, men det er noen andre symptomer som kan gi indikasjon på feil med EGR ventilen før du får opp motorlampe i dashbordet også.
Er det for mye sot så kan ventilen være ute av funksjon som gjør at den ikke for åpnet eller lukket for å regulere eksosmengden for resirkulering. Noen ganger kan det renses, og andre ganger må ventilen byttes.
Går bilen på ujevnt/høyt turtall når den starter eller at det skjer når du stopper opp og bilen går på tomgang kan det være fordi ventilen ikke klarer å lukke seg. Dette kan også føre til at turtallet synker til null og bilen skrur seg av.
Har du merket dårligere ytelse fra motoren, spesielt ved gasspådrag kan det også skyldes ventilen. Bruker bilen mer drivstoff så kan det skyldes at temperaturen ikke lenger er optimal for forbrenning grunnet feil med EGR ventil. På nyere biler kan du sammenligne forbruket du har nå mot det du har hatt tidligere!
Selv om du ikke har en motorlampe som lyser så burde du ikke overse symptomer for feil på EGR ventilen. Det kan absolutt skyldes andre ting også, men er det ventilen så vil den gå i stykker hvis feilen allerede har startet.
Dieselbank er lett gjenkjennelig og det kan skyldes at ventilen har satt seg fast i lukket posisjon. Drivstoffet vil antennes for tidlig (spesielt på lavt turtall) og dette fører til dieselbank lydene.
Noen ganger vil du også kunne lukte drivstoff. Det skyldes at det ikke blir forbrent ordentlig. NOx utslippet vil også være veldig høyt.
p0400-p0408 er vanlige feilkoder hvis du feilsøker med OBDII. Husk at det ikke alltid er helt eksakt, og at det kan være flere feil. Derfor er det viktig med grundig feilsøking før du konkluderer eller begynner å bytte ut deler.
Bytte av EGR ventil
Hvor kostbart det er å bytte EGR ventil har mest med hvilken bil du har, og hvor avansert EGR på bilen din er.
Selve jobben koster endel å få gjort på et verksted, men selve ventilen kan også være kostbar. EGR ventiler koster fra under 1.000 til over 10.000 kr, og jobben koster ofte rundt det samme hos et verksted.
Bytte av EGR ventil vil derfor koste deg fra 12.000 – 25.000 kr. Om det er hos merkeforhandler og om EGR ventilen er original eller ikke vil være avgjørende. Sørg alltid for å innhente pris fra forskjellige verksteder, spesielt når det er dyre reperasjoner.
Det er absolutt mulig å bytte EGR ventilen på egenhånd. Har du ikke skrudd noe før selv er det ikke nødvendigvis denne jobben du burde gjøre først, men med litt hjelp er det fint mulig. Det er også forskjell på om bilen har egr kjøler.
Du kan spare mye penger hvis du gjør det selv, men du må også være helt sikker på at det faktisk er en defekt EGR ventil du bytter ut! Er du usikker kan du også få hjelp av et verksted til feilsøkingen.
Har du et diagnoseapparat vil feilsøkingen kunne forenkles veldig, og ikke minst at du ofte får slettet feilmeldingen hvis du gjør jobben med å bytte ventilen selv.
Start med å finne ut hvordan EGR ventilen og eventuelt kjøler er montert på bilen din. Finner du en god instruksjon, og kan skru litt er dette ikke nødvendigvis mer enn en middels vanskelig jobb å gjøre selv.
Ulempen hvis du gjør det selv er at du ikke får noen garanti på arbeidet, og dette er en av grunnene til at et verksted er nødt til å ta en ganske høy pris.
EGR ventiler varer ikke evig dessverre, men ved å rense kan du forlenge levetiden betraktelig. Selve ventilen slites ikke ut, men spesielt ved mye småkjøring og kaldstart så blir de sotet til og på den måten ødelagt.
Er bilen under garanti/reklamasjon så er det en del som er ment å vare mer enn 5 år. Det blir eventuelt en diskusjon om det kan skyldes brukerfeil, det er derimot sjeldent at EGR går i stykker etter så få år. Etter Dieselgate har endel fått tilbakebetalt kostnader de har hatt med EGR, kontakt for eksempel NAF for hjelp med dette.
Hvordan rense EGR Ventil
Rens av EGR ventil kan gjøres på flere måter, noen mer effektive enn andre. Det viktigste du gjør er å kjøre bilen varm, minst et par ganger i uken. Dette vil forebygge mye, unngå kaldstart og korte kjøreturer med kald motor spesielt på dieselbiler.
Det mest effektive er nok å demontere EGR ventilen og bruk en EGR Ventil rens. Sørg for at du bruker produkt som passer til ventilen din, og inspiser at ventilen er i orden. Dette er en jobb du kan gjøre på egenhånd, og hvor ofte det burde gjøres avhenger av kjøremønstret.
Hvor vanskelig det er å gjøre på bilen din ahvenger mest av hvor mye som må demonteres for å komme til. Ved å rense den selv lærer du deg også hva som skal til hvis du etterhvert velger å bytte EGR ventil på egenhånd.
Når EGR ventilen er renset burde den holde seg bra i minst 60.000 kilometer, men her er kjøremønster en stor faktor som spiller inn.
Det finnes også diverse drivstofftilsetninger. Endel av disse fungerer nok, men det er vanskelig å vite sikkert siden EGR ventilen ikke blir inspisert. Om du velger å bruke drivstofftilsetningsstoff så husk at du fortsatt må passe på kjøremønsteret og la bilen få noen turer hvor den blir varm.
Rens av EGR uten demontering er vanskelig å si hvor godt fungerer. Det er store aktører som tilbyr disse, men den eneste måten du kan finne ut hvor godt det har fungert på bilen din er ved å se om noen symptomer for feil på EGR ventil har forsvunnet.
Det er forskjeller mellom drivstofftilsetningsstoffene og det er veldig viktig å følge instruksjonene nøye, og ikke minst at den er kompatibel til motoren din.
Endel verksteder tilbyr også rens av EGR. Sørg for at du bruker et verksted som har erfaring med dette! Ikke bare vil de kunne gjøre det mer effektivt og til en bedre pris totalt men de vil også se om det er andre problemer en kun sot avleiringer i EGR ventil.
Fysisk rens av EGR ventil er noe som fungerer godt og stadig vekk blir gjort. Så lenge dette blir gjort vil det sørge for at sotsamlingene ikke blir så store at det kan føre til problemer med at ventilen ikke åpner eller lukker seg lenger, og levetiden vil bli lengre.
Årsaken til sot, spesielt hvis det gjentar seg er viktig å finne ut. Ofte skyldes det kaldstart og korte kjøreturer som dieselbiler generelt ikke har så godt av i store mengder. Er det derimot på grunn av andre ting er det viktig at det blir utbredt så raskt som mulig.
Blende/ blokkere EGR ventil
Det er faktisk flere norske og utenlandske nettbutikker som selger diverse EGR delete kit. Grunnen til at EGR blir brukt er for å oppnå krav for utslipp, ved fjerning av EGR vil altså ikke bilen oppnå kravene og heller ikke være lovlig.
Grunnen til at mange, spesielt tidligere valgte å fjerne/ blende EGR ventilen var fordi den har det med å bli ødelagt etterhvert. Det er både kostbart og tidkrevende, derfor er det ikke helt uten grunn at mange valgte å gjøre det.
EGR har derimot noe for seg og sørger for mye lavere NOx utslipp. Noen negative ting er det ikke til å komme utenom med den. Ved å forebygge både med hvordan du kjører bilen, og vedlikeholde EGR så kan mange av disse problemene unngås.
Kjøre bil med defekt EGR ventil
Opplever du noen av symptomene vi har nevnt tidligere i artikkelen, eller har feilkoder på EGR er det viktig at dette blir tatt tak i så tidlig som mulig. Kjøring med nedsotet EGR ventil kan også føre til at bilen går i nødmodus etterhvert.
Problemet hvis det ikke gjøres noe med EGR ventil som er full av sot er at den ikke får åpnet/lukket som den skal. Ofte vil den tette seg helt i åpnet posisjon som gjør at sylinderen får mer eksos enn det den egentlig skal.
Når dette foregår over lengre tid vil det tette seg, og det kan føre til problemer lenger bak i systemet med DPF men også turboen.
Ved å ikke fikse det kan det altså bli en mye mer kostbar reparasjon, men bilen vil heller ikke yte optimalt når det er feil på EGR. Et kvalifisert verksted vil ganske raskt kunne fortelle deg om feilen er EGR ventil, og hva som eventuelt må gjøres.
Forskjellige type EGR ventiler
EGR ventilen sitter på innsugsmanifolden. Det varierer litt hvor vanskelig det er å komme til, det er ikke uvanlig at litt må demonteres for å komme til. Den sitter derimot høyt opp og nære torpedoveggen.
Eldre EGR ventiler var gjerne vakuum styrte, på litt forskjellige måter. Noen EGR ventiler som er vakuumstyrte har også sensor for å gi data til ECU.
Moderne EGR ventiler er elektronisk styr og får informasjon via sensorer. Luftmassemåleren brukes også for å si hvor mange prosent luft som skal slippes inn.
Hvilke sensorer som brukes varierer mellom diesel og bensinbiler, og hvilken type ventil som er brukt på dieselbilen.
EGR Kjøler
Poenget med EGR kjøleren er å senke temperaturen på eksosen. De fleste EGR kjølere kan også lukkes med et spjeld som er elektrisk eller pneumatisk. Dette gjøres for at når bilen er kald så skal motoren og katalysatoren raskere oppnå driftstemperatur.
Lavere nivå av kjølevæske uten at du har synlig lekkasje kan være en indikasjon på at du har feil på EGR kjøler. Det kan også lekke kjølevæske ut av selve EGR kjøleren. Når dette skjer kommer det ofte hvit røyk ut fra eksosen.
Selve kjøleren gjør om fra opp til 800 grader og ned til 200 grader. Over tid kan den enten bli tett, korrodere eller sprekke opp. Det har vært tilfeller av flere EGR kjølere som i ettertid har visst seg å ikke ha vært bygd solide nok.