Registerreimen er en av de viktigste delene i motoren, og sørger for at ventiler og stempler fungerer i takt. Hvis registerreimen ryker, kan det føre til alvorlige skader på motoren og kostbare reparasjoner. Noen tar sjansen på å kjøre litt lenger enn hva de burde fordi de syntes det er en såpass kostbar service, men er det egentlig så dyrt å skifte registerreimen?
Hvor mye koster det å bytte registerreim?
Prisen for å skifte registerreim varierer avhengig av flere faktorer, som bilmodell, arbeidskostnader og hvor i landet du holder til. I Norge koster registerreimbytte typisk 6.000 – 20.000 kroner, men for spesielt premiumbiler kan det fort koste 30.000 kroner.
Selve registerreimen koster ofte i underkant av en tusenlapp, men det må også byttes strammehjul og løpehjul. Som regel burde også vannpumpen også byttes, derfor blir det som regel fra rundt 1.000 – 2.000 kroner i deler ved ett registerreimbytte. Du kan sjekke hva det koster for din bil her!
Hvorfor det er så kostbart å bytte registerreim
Mange syntes at totalprisen kan virke urimelig når de ser hva delene koster, men det er ikke uten grunn at det er kostbart. Det er også gode grunner til at det store forskjeller imellom hva det koster å bytte registerreim på forskjellige biler, og like biler med forskjellige motorer.
Registerreimen sitter ganske langt inne ved motoren, og derfor er det også veldig mye som må demonteres for å komme til når registerreimen skal byttes. Det er derfor selve arbeidet med å montere og demontere som er den største kostnaden av bytte av registerreimen.
Bytt vannpumpe samtidig!
Vannpumpen er en annen viktig komponent i motoren som sirkulerer kjølevæske for å holde motoren på riktig temperatur. Siden vannpumpen og registerreimen ofte ligger nær hverandre, kan det være lurt å skifte begge deler samtidig for å spare tid og arbeidskostnader.
Å skifte vannpumpen samtidig som registerreimen kan koste et par tusen kroner ekstra, men du sparer penger på lang sikt ved å unngå separate arbeidskostnader. Går vannpumpen i stykker kan det føre til fullstendig havari, derfor er det også veldig viktig at den byttes ut så ofte som den skal.
Når bør registerreimen skiftes?
Hvor ofte du bør skifte registerreimen avhenger av bilmodellen og kjøreforhold. Generelt anbefales det å skifte registerreim etter 60 000 til 160 000 kilometer, eller hvert 5. til 10. år. Sjekk bilens instruksjonsbok for intervallet for din bil, husk å sjekke for når den uansett må byttes fordi den er for gammel også.
Hvis det er ukjent når registerreimen har vært bytet sist burde det vurderes om det uansett skal gjøres. Ofte er det mulig å finne ut når registerreim sist har vært byttet ved å ta direkte kontakt med verksted bilen vanligvis har vært på service hos også.
Uvanlige lyder fra motoren, som plystring eller banking er lyder som er viktig å finne ut hva som skyldes så fort som mulig.
Kan du skifte registerreim selv?
Å skifte registerreim selv kan være en utfordrende oppgave og krever en viss mekanisk kompetanse og verktøy. Hvis du er komfortabel med å utføre mekanisk arbeid og har nødvendige verktøy, kan du spare penger på arbeidskostnader ved å skifte registerreim selv.
Hvordan skifte registerreim selv!
Det er viktig å huske at å skifte registerreim kan være tidkrevende og komplisert, spesielt for uerfarne mekanikere. Det kan også være risikabelt, da feilmontering eller justering av registerreimen kan føre til alvorlige motorskader. Hvis du ikke er helt sikker på dine mekaniske ferdigheter, anbefales det å overlate jobben til en profesjonell mekaniker.
Her finner du registerreim og vannpumpe til din bil! Søk med regnr
Må du følge intervallet for bytte av registerreim?
Når bilen er under garanti er det også med en forutsetning om at du faktisk følger de serviceintervallene produsenten har satt. Det er derfor ekstra viktig å følge dette nøye når du har garanti, det samme kan være tilfellet om du har ekstra forsikring.
Begynner bilen å bli gammel kan det være fristende å la være å følge intervallet, men det er sjeldent lurt. Det er sjeldent registerreimen vil gå i stykker akkurat når invtervallet er overskredet, og noen få ganger skjer det til og med før!
Registerreim eller Registerkjede – Dette er forskjellen!
Grunnen til at det er ekstra lurt å være påpasselig med å skifte registerreimen i tide er at det får veldig kostbare konsekvenser om den havarer. Det er som regel snakk om mange titusener, og mange biler blir vraket på grunn av akkurat registerreimhavari. Det er flere service som kan utsettes, som i verste fall ender med at bilen ikke starter, eller bare plutselig vil stoppe. Men med registerreimen får du som regel en heftig regning hvis det går så langt at den ryker før den blir skiftet.
Registerreim bytte er både nødvendig og kostbart
Å skifte registerreim er en viktig del av bilens vedlikehold og kan forhindre alvorlige motorskader og kostbare reparasjoner. Skifte av vannpumpen samtidig som registerreimen kan spare deg for tid og penger på lang sikt. Sørg for å følge bilprodusentens anbefalinger og utføre regelmessig vedlikehold for å forlenge levetiden på registerreimen og holde bilen i god stand.