Safari snorkel er ikke noe du ser biler med hver dag, spesielt ikke i byer. Blant overlandere er det derimot ganske vanlig, selv i Norge.
Stort sett er det firhjulstrekkere med store hjul og høy bakkeklaring du ser med snorkel. På de riktige bilene passer det godt, men det er ikke for at det skal se tøft ut at de er montert.
Det er nok heller ikke til å komme utenom at mange snorkler er montert mest fordi det ser tøft ut og egentlig aldri har blitt brukt til sitt formål
Hensikten med snorkel
Det er ikke en spesifikk hensikt med snorkel, med mindre du har et spesielt behov. Det er både geografiske forskjeller, og behovet ditt som gjør om en snorkel har noe for seg.
Snø – Snorkel for å kunne kjøre i dyp snø kan være lurt, men det krever riktig type snorkel. At fronten blir full av snø er ikke et ukjent fenomen, spesielt de dagene hvor det er skikkelig snøstorm.
Feil snorkel kan gjøre det enda verre, for hvis den står med hele inntaket åpent med kjøreretningen vil all snøen gå rett i snorkelen og fungere som en trakt.
Er det bare dyp snø uten snøstorm du kjører i vil det derimot ikke være et problem.
Mange snur hodet på snorkelen når det snør eller regner mye. Fordelen er at hodet på snorkelen ikke fungerer som en trakt for å samle regn eller vann som renner inn til luftfilteret. Ulempen er at snorkelen vil få mye mindre luft når åpningen ikke er i kjøreretning.
Vadedybde – En snorkel gir høyere vadedybde, men sannsynligvis høyere enn det du hadde trengt uansett.
Poenget er at snorkelen tar inn luft høyt oppe, istedenfor i den høyden luftinntaket er. Hvis du kjører i så dypt vann er det jo viktig, problemet er at de fleste kommer aldri til å gjøre det uansett.
En snorkel gjør heller ikke at bilen tåler mer vann, bortsett fra at den ikke vil ta inn vann til luftinntaket når du kjører gjennom vann. Elektronikk og andre ting derimot tåler det ikke nødvendigvis.
Krysser du elver vet du hvilken risiko du tar forhåpentligvis. De fleste vil andre ta sjansen, og de smarte som gjør det sjekker dybden på forhånd.
Snorkelen sørger for at motoren får luft når du kjører gjennom vann. Det er derimot ikke det viktigste, for det er at motoren ikke blir full av vann!! Skjer det så har du fort en havarert motor og en regning på noen titalls tusen kroner.
Så i de riktige situasjonene er en snorkel absolutt veldig viktig, det handler mer om at de aller fleste aldri kommer i den situasjonen. Better safe than sorry? Kjøp en snorkel!
En bil som tar inn vann vil ofte stoppe fordi motoren registerer at den har fått vann i seg, og hvis ikke vil den uansett stoppe opp når den får i seg nok vann. Det er naturligvis veldig uheldig hvis du kjører over dypt vann.
Støv, sand – I praksis er det dette en snorkel brukes mest for, og det er nok grunnen til at det er i områder med høyere varme at biler med snorkel er langt mer vanlig.
Fordelen er at lavt nede er det mer støv, sand og forurensning. Selv om du har et luftfilter, så er det alltid bedre med renere luft som slippes inn i luftinntaket.
I vanlige kjøreforhold har det ikke så mye å si, men det skal ikke så grusete veier til før det kan ha betydning. Les hvordan du skifter luftfilter her! Som du må gjøre selv om du har en snorkel.
Spesielt hvis det blåser mye, det er veldig tørt eller du kjører bak andre biler i kolonne kan en snorkel være en stor fordel å ha.
Generelt er det luften både kaldere, men også renere høyere oppe. De fleste som kjører rundt med en snorkel vil få mest ut av den på grunn av dette. For mange vil det også være det eneste de får ut av en snorkel, det er nok derfor det er mye diskutert hvor viktig den egentlig er å ha.
Forskjellige typer snorkel
Av materialer så er det litt forskjeller, spesielt på hvor solide de er. Det vanligste er LLDPE plastikk, PVC og rustfritt stål.
En snorkel kan gi ganske mye støy, brukes bilen mest på motorveien er dette noe som er verdt å tenke på før du kjøper en snorkel.
Det er hovedsakelig to forskjellige type snorkler.
RAM Snorkel – Dette er den vanligste formen for snorkel hode, vær oppmerksom på at ikke alle kan snu selve hodet.
Når du kjører i lave hastigheter eller i mye støv, snø osv er det lurt å ha muligheten for å kunne snu hodet rundt.
Syklon Snorkel – Disse finnes i flere forskjellige typer og går under forskjellige navn. Forskjellen er at de er bedre på å skille ut støv og små sandkorn fra luften før det går videre til luftfilteret.
Noen snorkler har også et eget luftfilter som gjør at du i praksis får dobbel luftfiltrering.
Montere snorkel selv
Montering av snorkel pleier å være en ganske grei jobb de fleste kan få til fint selv. Du burde være sikker på at du kjøper en snorkel du kommer til å bli fornøyd med, og faktisk være helt sikker på at du vil ha en snorkel.
Du må bore i paneler for å feste snorkelen. Siden de sitter utvendig og er utsatt for mye vind krever det ganske solid montering.
Vær veldig nøye når du borer, gjør du feil her blir det både kostbart og tidkrevende. Marker godt på forhånd så du er helt sikker.
Selv om snorklene stort sett gjør det samme så er det viktig at den er av en viss kvalitet. Motoren trenger luft, og derfor må snorkelen også fungere!
Kjøp en snorkel som er laget spesifikt til din bil, og sørg for at den passer hvis du har gjort andre modifikasjoner også. Det finnes mange gode instruksjonsvideoer for montering av snorkel, spesielt fra de største leverandørene.