Den første elbilen som man kunne ha med seg en familie på langtur var Model S, den forandret muligheten en elbil kunne gi. Den har også vært objekt for sterke meninger, både fra eierne selv men ikke minst fra andre.
Model S ble lansert i 2012, og kom til Norge i 2013. Selv om Model S ville kostet rundt det samme som en Porsche Panamera når den kom, hvis den hadde hatt avgifter så er det veldig omdiskutert om det er en luksusbil. Når den kom manglet den også mye utstyr som man ellers kunne fått på ganske ordinære biler som blindsone varsling og slikt utstyr. Det som gjorde den unik var rekkevidden, og at den hadde god plass til en hel familie. Driftsutgiftene var tilnærmet lik null, så det var en veldig billig bil å eie spesielt når de fortsatt hadde nybilgaranti og gratis superlading.
Tilhengerfeste leveres ikke Model S med, og for å ha takstativ må du ha soltaket ellers er det ikke feste til dette. Det finnes sugekopper og lignende, men å ha de ordentlige festene er det tryggeste og enkleste. Av hjul så er det greit å huske på at du kjøper en bil som begynner å bli gammel. Ved å ha 19 istedenfor 21 tommere er bilen mer behagelig, og bilen kjører mer komfortabelt, og mer økonomisk.
Forskjellige batteripakker – Drivlinje, Og gratis lading
Størrelsen på batteriet er det avgjørende for rekkevidden du får. Først kom de som 60/60D/P85. Etterhvert tok 70D over for 60/60D, modellene som har vært er: 60/70/75/80/90/100.
Når Model S kom var det mye snakk om hvor mye batteripakkene kom til å tape seg over tid, dette har heldigvis ikke vist seg å bli så ille som mange har fryktet. Skal du kjøpe en brukt Model S har du ofte et minimum den må kunne kjøre, husk å ta hensyn til at rekkevidden på de kaldeste vinterdagene er betydelig kortere.
Firehjulsdrift er ikke nødvendig for de aller fleste, men husk at Model S er bakhjulsdrift så det kan gi noen ekle opplevelser hvis du ikke skrur helt ned for regenerering på vinterføre. Utenom det så kommer du deg stort sett alltid frem uansett så lenge du har gode dekk.
Spesielt for de som kjører mye, og tar feriene i bil kan gratis superlading ha veldig mye å si for. Over tid kan det bli ganske mye penger du sparer ved å ha gratis superlading. Men det er viktig å være oppmerksom på hva du faktisk ender opp med å betale for gratis superlading, for er det dyrere enn på andre tilsvarende biler uten vil det ikke lønne seg for alle å ha det.
Tesla har gitt flere varianter av gratis superlading. De har også hatt gratis superlading som har fulgt eieren, som vil si at når bilen ble solgt videre så hadde bilen ikke lenger gratis superlading. Tesla har også både tatt innbytte, og aktivt kjøpt opp eldre Model S hvor de har fjernet gratis superlading for så å selge den videre. Skal du ha en bil med gratis superlading så er det noen av de første Model S som selges privat som er aktuelle.
Det har vært tilfeller hvor brukte Tesla har blitt solgt med gratis superlading hvor det har vist seg å ikke være rikt
Når du kjøper en bruktbil av en privatperson så har du kortere reklamasjonsrett. Les mer om forskjellene ved å kjøpe bruktbil av privatperson og forhandler her. Om du kjøper en bruktbil av Tesla får du ikke den gratis superladingen, men du kan få bedre bruktbilgaranti. At de kjenner sine egne biler godt kan også være en fordel, men her vil det nok være store variasjoner.
Dyre og store feil
En elbil har ikke så mye som går i stykker så ofte som på fossilbiler, det finnes selvsagt mandagsbiler men det er generelt mindre som kan gå i stykker på en elbil. Ulempen er at noen av de tingene som kan gå i stykker ofte også koster veldig mye å bytte.
Luftfjæring – Det har ikke vært veldig mye problemer knyttet til luftfjæring, men det kan forekomme. Om det skjer så er det kostbart å fikse, de fleste vil klare seg veldig fint uten luftfjæring.
Batteriet – Om bilen har fått batteri vil det alltid være en fordel, men det er viktig å være klar over at det ikke gir deg lengre garanti selv om det har blitt byttet!
Tester viser at batteriet i Model S kun har tapt seg i gjennomsnitt 10% etter 300.000 km i følge Fortum. Det er ikke mye! Spesielt ikke i forhold til hva som ble spådd for noen år siden.
Om batteriet må byttes etterhvert snakker vi om rundt 160.000 – 180.000 kroner. Et interessant regnestykke hvis vi inkluderer at du vil få med 5 års garanti er at hvis vi tar høyeste prisen (180.000) kroner så blir det 36.000 kroner i året. Om det vil være lønnsomt å bytte batteriet er langt fra sikkert, for du kan jo få andre problemer underveis også. De 36.000 kronene forutsetter også at batteriet går i stykker rett etter garanti/ reklamasjon utløper etter 5 år. Det er lite realistisk, poenget er mer at selv om du hadde reinvestert et nesten like stort beløp som bilen kostet deg så kunne det fortsatt vært mulig å få en like helt avskrekkende økonomi i eierskapet.
Om det er en bil som det stadig vekk er problemer med, eller om det ellers har vært en god bil vil være en av mange faktorer for om det vil være lurt. Det er også heller ikke vanlig at batteriet byttes fordi det er utslitt, det er fordi det er en feil på batteriet. At den feilen kan byttes uten å bytte batteriet er heller ikke uvanlig.
Drive unit – Dette ble gjort på veldig mange av de første Model S, og det har hjulpet veldig. Hvis drive unit går i stykker er det en reparasjon for rundt 60.000 kroner hvor du får en overhalt drive unit.
Elektronikk – Av elektronikk så er den store skjermen i bilen noe som har gitt problemer i endel Model S. Noen har hatt problemer, men det har ikke vært et veldig utbredt problem hittil.
Bærearm/bærebru – I og med at vi snakker om eldre Model S her kaller vi det ikke for en alvorlig og dyr feil. Det er noe som kan være både skremmende og kostbart, men bærearmen skal også byttes ut etter rundt 5 år. Har det ikke blitt gjort kan det være lurt å se på om det er noe som burde gjøres.
Det som har skjedd på ganske mange Model S og X er at den rett og slett knekker, og du får ikke kjørt videre. På eldre Model S har det også vært fikset på grunn av svakhet, derfor er det viktig å vite om det har blitt gjort på din bil. Stort sett skjer det i lav hastighet, og det ser/oppleves absolutt ikke bra når det skjer.
På nyere Model S og X burde det ikke skje, men det har gjort det på ganske mange biler. Det kan skje på andre biler også, men dette er noe Tesla skiller seg negativt ut med.
Små og typiske feil på Model S
Selv om en elbil generelt har mange færre deler så er det endel slitedeler som må byttes ut. Bremser er ekstra utsatt på elbiler, og du burde inspisere de godt hvis du skal kjøpe en brukt tesla. Er kaliperne gått i stykker også så kan det bli en regning på flere titusener. Det er dessverre heller ikke alt andre verksteder får gjort på en Tesla, både på grunn av spesialverktøy men også på grunn av deletilgangen. Jevnlig vedlikehold som å smøre opp bremsene er noe som vil lønne seg i det lange løp.
Forstilling og hjuloppheng er andre ting som blir slitt etterhvert. Ta en god titt på det hvis du skal ut å se på en bil. Sjekk også hvordan dekkene har blitt slitt, har den helt nye dekk så prøv å finn ut hvordan dekkene som har vært på bilen før har blitt slitt. Det har vært et problem spesielt på biler med luftfjæring at dekkene ikke slites jevnt.
Dørhåndtak er noe mange egentlig kunne byttet selv. Dette er typisk feil som du kommer til å oppleve på en Model S, og hvis det skremmer deg bort så finnes det mye verre feil som er mulig å få.
Les mer om typiske feil, tips og triks for Model S dørhåndtak
Byggekvaliteten består veldig ofte av panelgaps. Det ser ikke bra ut, men har lite å si. Når bilen begynner å bli over 10 år gammel så er det noe du enten må kunne leve med eller ikke, for å få gjort noe med det er ikke veldig realistisk. Fukt i lykter og slike ting er heller ikke uvanlig at oppstår.
Models S før og etter facelift
I 2016 fikk Model S en facelift, hvor de fjernet nosecone som var den gjenkjennelige fronten. Den fikk også LED lys i frontlysene istedenfor Xenon, designet til fronlyktene ble også oppdater. Det er derfor ganske lett å se forskjell på før og etter facelift modellene.
Model S fikk også mulighet for mye mer avansert autopilot med faceliften. Mange savnet en senterkonsoll i de første modellene, og det kom i faceliften. Har du en førstegenerasjon så finnes det aftermarket løsninger for senterkonsoll.
Setene – Hvis det er en ting som skiller første generasjon Model S fra å være en premiumbil så utmerker setene seg spesielt. Interiøret generelt er heller ikke mye å skryte av, men det er helt greit. Setene i førstegenerasjon er ikke vonde å sitte i, men noe premium er det heller ikke. I andre generasjon så ble setene oppgradert og ikke minst fikk de støtte i sidene.
Ombordlader – Dette påvirker hvor mye effekt du kan lade med, og spesielt på superladere har det mye å si for hvor raskt du kan lade. Første generasjon ble levert med enten 11 eller 22 kW, de med 22 kW ble kalt dobbellader. Med facelift ble dette byttet ut til at det kun var en variant og den er 16.5 kW. Frem til August 2017 ble noen også levert med software som begrenset ombordladeren til 11kW, det er lurt å sjekke hva en aktuell bil faktisk har.
Nettverk – Modellene før facelift ble heller ikke levert med 4G/LTE og kun 3G. Det er på vei til å fases ut, derfor er det lurt å sjekke om en aktuell bil har fått dette oppgradert. Tesla gjør dette mot et pristillegg.
Så er det lurt å kjøpe en brukt Model S?
Om en gammel bil er det vanskelig å si hvordan kommer til å holde seg. Det er også ikke uten grunn at det er noe som heter at hvis du ikke har råd til å kjøpe den ny så har du heller ikke råd til å kjøpe den brukt.
Om du kjøper en Model S som begynner å bli rundt 10 år gammel så er det viktig at du i det minste er klar over risikoen. Er du villig til å bruke litt tid på å finne gode løsninger om det kommer dyre reparasjoner vil det også gjøre at du kan spare mye penger.
Uansett om du kaller Model S for en premiumbil eller ikke så er verkstedtimene priset som at bilen er nettopp det. På andre premium biler som ikke er elektriske er det heller ikke uvanlig at det kommer reparasjoner etterhvert i 100.000 kronersklassen. Fordelen på en eldre Model S er at det er få ting som kan gå i stykker, så om du tar noen av disse kostbare reparasjonene kan du fortsatt ende med å få et ganske rimelig bilforhold når kostnaden blir fordelt over flere år.
Når en bil begynner å bli såpass gammel så får du heller ikke noe superforsikring på batteri og det som kan gi de dyre reparasjonene. Av småting som dørhåndtak, bytte bremser og lignende kan du også gjøre selv eller sette til andre verksteder som ikke er merkeverksted.
Du skal vite hva du kjøper, og det finnes mange som angrer seg veldig over å ha en kjøpt en brukt Tesla. Har du akkurat råd til å kjøpe en eldre Model S er det nok lurt å holde seg unna, har du planer om å ha den i mange år derimot kan du være heldig. Det å sette seg grundig inn i bilen, teste alle funksjoner, og sjekke nøye hvilke reparasjoner som har blitt gjort er utrolig viktig. Det er ingen garantier for noe, og derfor blir det viktigste du kan gjøre å eliminere så mye usikkerhet som mulig.