En Luftmengdemåler/ luftmassemåler, heretter forkortet LMM måler mengde med luft som motoren får så den kan regulere hvor mye drivstoff motoren skal ha. En defekt LMM fører til at bilen oppfører seg rart, det er fordi den må ha luft men når den leser feil verdier så blir ikke drivstoffblandingen lenger riktig.
Symptomer på defekt luftmassemåler
Er du usikker på om LMM er ødelagt er det lurt å rense den, det koster ikke mye for en rens og det er noe du gjør enkelt på egenhånd.
Motorlampe som lyser – Les diagnose først, feilmeldingen P0101 indikerer at det er en feil med LMM. Det er heller ikke alltid det blir registrert, derfor er det heller ikke uvanlig å ha feil på LMM uten at du får motorlampe eller andre feilmeldinger. Generelle feil tilknyttet LMM er feilkoder P0100 – P0105
Dårlig ytelse – Hvis motoren ikke klarer å måle mengde luft den får så vil den også oppføre seg rart. Det kan være dårlige ytelser eller ujevn tomgang. Problemer med å starte bilen er heller ikke uvanlig hvis du har feil på LMM.
Luftmassemåleren sitter vanligvis rett etter boksen til luftfilteret, på kanalen som går med luft ut fra luftfilteret. Hvis det er en lekkasje her, eller at luftfilteret er tett så vil også LMM rapportere at det kommer for lite luft. Les om bytte av luftfilter her.
Høyt forbruk – Når det måles feil er det vanlig at forbruket øker også siden bilen får mer drivstoff tilgjengelig som den bruker. Se kjøredata for å se om bilen har begynt å bruke mer drivstoff. Når bilen får for mye drivstoff som ikke blir forbrent kan det også føre til mørk/ sort røyk som kommer ut fra eksosen, derfor kan det også ofte knyttes til LMM.
Rens av luftmassemåler
Med et diagnoseapparat kan du lese av målingene fra LMM med OBDII. Fordelen med det er at du både kan få sett om den måler riktig, men du kan også sjekke om det hjalp for målingene og rense LMM.
Ofte sitter luftmassemåleren på en luftkanal som kan tas av. Hvis det er tilfelle så løsne hele den delen så LMM fortsatt sitter fast uten at du demonterer den. Det er viktig at du ikke rører selve sensoren, og det er kun LMM Spray som skal brukes! Den er lagt spesielt for å rense sensoren og tørker raskt. Sjekk instruksjonene nøye på rensen som du bruker.
Det er viktig at den er koblet fra mens du sprayer den. Som nevnt, ikke rør den men den skal sprayes skikkelig!. Når du har sprayet den så skal den lufttørke uten at du er borti måleren fysisk til den er helt tørr.
Hvordan bytte luftmassemåler
Det er ikke så ofte at en LMM går i stykker, spesielt hvis det ikke har vært uoriginalt luftfilter eller lekasjer som har gjort at måleren har blitt skadet. Det hender noen ganger, men den er heldigvis ganske lett å bytte ut.
Det er lurt å ta en diagnose, og sjekke at LMM har god forbindelse elektronisk, og måle at det er strøm før du bytter den ut. Det er også alltid best å rense den først også før du avskriver den.
En luftmengdemåler koster fra noen hundrelapper og til ett par tusen kroner. Selve byttet er veldig enkelt, og har du tatt den ut for å rense den før så er det akkurat det samme du gjør bortsett fra at det er en ny LMM du setter inn.
Prisen for å bytte luftmengdemåler på verksted burde avhenge mest av deleprisen. Det tar ikke lang tid å bytte den, med mindre det er mye feilsøking. Deleprisen kan derimot variere ganske mye fra forskjellige bilmodeller. Du vil typisk betale fra 1000 kr til ett par tusen kroner for en ny LMM på et verksted.
Fordelen ved å gjøre det på ett verksted er at du får en garanti på det som blir gjort, og at de har mye erfaring så de kan se om det er andre feil som egentlig er årsaken. Det å feilsøke på egenhånd er noe du lærer mye av, og selve bytte av LMM er noe som krever lite verktøy og noe alle som vil kan få til på egenhånd.