Spesielt de siste årene som har vært preget av pandemi har mange blitt introdusert for bobillivet. Vi går igjennom de fire største kategoriene for forskjellige type bobiler. Vi går ikke inn på spesifikke merker og modeller, men hjelper deg på veien med å finne hvilken bobiltype som kan passe godt for deg.
Test gjerne flere av de forskjellige bobiltypene før dere bestemmer dere. Feilkjøp av bobil tar mye tid og kan koste mye penger, derfor lønner det seg å teste grundig!
Vi anbefaler å vente med å bestemme seg for bobilmerke frem til dere har testet forskjellige bobiltyper. Når dere har bestemt dere for type er det mye lettere å ta et godt valg om akkurat hvilken bobil som passer dere best!
Delintegrert bobil
Det er veldig lett å se om en bobil er delintegrert eller ikke. Foran ser fronten ut som en varebil, og etter førerdørene så starte selve bobildelen. Endel delintegrerte bobiler krever C1 sertifikat som er hakket over det de fleste har.
En delintegrert bobil har heller ikke det store overhenget over fronten på bilen som det en alkove bobil har.
På markedet har delintegrerte bobiler fått størst fotfeste, men mange går over til helintegrert bobil etterhvert.
Delintegrerte bobil har mange fordeler, blant annet at prisen ikke er like høy men at du fortsatt får en stor bobil. Bredden er godt utnyttet i bobiler, og sengeløsningene er mange forskjellige.
Antall registerte seter er som oftest 4. Sammenlignet med en bybobil er en delintregrert bobil betydelige større innvendig, men også i bredden utvendig. Av oppbevaring må du også opp ett hakk fra bybobil før du får lasteluker utvendig på bobilene.
Skal du bruke bobilen om vinteren sjekk nøye hva som er av oppvarming. Søk også rundt om erfaringer rundt akkurat den bobilen for bruk om vinteren. Det er store forskjeller mellom hvor mye produsentene gjør for at bobilene skal være gode å bruke vinterstid.
Om dere ønsker senkeseng eller ikke har endel å si for takhøyden. For mange vil det være bedre når sittegruppen kan gjøres om til seng. Test begge deler før dere bestemmer dere!
Integrert bobil
Dette er det mest forseggjorte som finnes av bobiler. I motsetning til de andre bobil modellene er en helintegrert bobil ikke bygd på en eksisterende bil som allerede har fått bygget førerhuset.
Når en integrert bobil skal bygges så er det ikke montert karosseri på bilen i det hele tatt. Det gjør at produsentene kan bygge sine egne løsninger enda mer fritt.
En annen stor fordel er at bredden går hele lengde til bobilen, og ikke smaler seg inn ved førerhuset som de andre bobiltypene.
Dashbordet og selve førervinduet er stort og gir veldig god oversikt. Du har også god oversikt til sidene hvor det vanligvis er store og lange vinduer som gir god sikt. Passasjer siden er derimot vanligvis ikke utstyrt med vanlig dør, men det er dør ut fra siden ved sittegruppen.
Alkovebobil
Veldig lik en delintegrert bobil, bortsett fra overhenget over førerhuset (alkoven). Alkove bobiler er høye, til gjengjeld får du godt med soveplasser! Høyden varerier litt men generelt er de endel høyere enn de andre bobiltypene.
Utseendemessig skiller alkovebobiler seg ut, kanskje i negativ retning for mange. Det er derimot en veldig praktisk bobil!
Ofte er de registret for både 5 eller 6 personer, som gjør de godt egne som bobil for familier. Selv om de har det ekstra overhenget er de ikke noe særlig mer krevende å kjøre.
Er du ute etter mest plass for flest mulig personer er det en alkovebobil som gir deg dette, og spesielt til en god pris
Sengeløsningen og sittegruppe planløsningen varierer litt, men plassen er større enn i andre bobiler av samme lengde og bredde.
Er dere en familie som ser på bobil er en alkovebobil et alternativ som absolutt burde sjekkes ut!
Bybobil
Her får du mindre plass enn i andre bobiler, til gjengjeld er det en enklere bobil å kjøre rundt med. Spesielt som navnet tilsier i byer, her kan du fint parkere for natten på parkeringsplasser midt i byen også.
Bybobiler er kassebiler/ varebiler som har blitt bygd om av en fabrikk som gjør dette på en proff måte. De har bad, kjøkken og er bygd for å kunne brukes som alle andre bobiler.
Konfigurasjonen for seter, seng og bad er stort sett ganske likt på de fleste bybobiler. Noen har langsgående senger som kan være viktig hvis du er lang, men selv i bybobiler med tversgående senger kan du ofte ligge godt selv om du er lang.
Stort sett er det sengeplass for to, men det finnes med litt andre konfigurasjoner også. Enten at det er to etasjer med senger bakerst, hvor det kan sove fire. Andre bybobiler har heve tak som gir en ekstra seng i taket på bilen.
Byggekvaliteten og isolasjonen som er brukt vil variere ganske mye mellom de forskjellige produsentene. Skal du bruke bybobilen vinterstid er det ekstra viktig å sørge for at den er både godt isolert for varme generelt, men spesielt for å unngå problemer med vann.
Ofte er det store anerkjente produsenter som Webasto, truma og lignende montert. Er det noe annet er det viktig å gjøre litt undersøkelser rundt kvaliteten.
En bybobil gir mye frihet, og det er her du får absolutt størst frihet. Uansett om du skal nedover Europa eller kjøre rundt hele Norge så vil du komme til steder hvor du ellers ikke hadde kommet til med en vanlig bobil.
En bybobil har derimot begrensning med høyden, og i noen få tilfeller med bredden. Det vil være endel parkeringshus og andre steder du ikke får kjørt inn. Selv om det ikke er umulig å ha med seg kajakk og eller andre ting på taket på noen bybobiler så burde du sjekke ut mulighetene for det på forhånd.
På noen bybobiler vil det ikke være mulig, og det vil generelt være vanskelig på grunn av høyden.
Mange med litt fleksible behov, som bruker bobilen i jobb eller generelt oftere trenger å reise med bobilen vil kunne ha noen fordeler av en bybobil. Priser på ferger kan ofte også være personbiltakst, men da må du måle lengden (inkludert sykkelstativ).
Van/ camper
Selvbygde campervaner varierer ut ifra hvilken varebil som har blitt brukt som utgangspunkt, les mer om hvordan å bygge campervan her!
Det er ofte mange likheter med en bybobil, men det er mest utseendemessig. En bybobil er utstyrt med vinduer og full bobil innredning, noe campervaner sjeldent blir.
Fordelen med en campervan er at den kan tilpasses ditt budsjett og behov. De kan også bygges av mindre varebiler, som er billigere enn de største som bybobiler er laget av.
Skal dere kun ha en bil som også kan brukes i hverdagen, er det ofte en campervan eller bybobil som er mest egnet til dette.
Fordelen til en camper er at du kan få akkurat det du selv ønsker. Utfordringen er toalett, bad og vann, sommerstid kan man være kreativ men om vinteren kan det fort bli utfordringer.
En campervan kan fint være en mindre varebil, det gjør at den er lettere å bruke i hverdagen i motsetning til noen av de store varebilene som er veldig store!