Turboer holder ikke evig, men de kan ofte holde ut bilens levetid. Det er flere faktorer som avgjør dette, det er heller ikke helt uvanlig at en turbo må byttes ut flere ganger i løpet av bilens levetid.
Siden turboer spinner ekstremt raskt rundt, så må de også ha tilgang på god smøring (olje). Slurv med å følge intervaller for oljebytte på bilen, eller at det ikke er nok olje på motoren er en av de viktigste årsakene til turbohavari. Les mer om det her!
Ett verksted vil også kunne inspisere angående årsaken til turbohavari. Dette gjelder spesielt om turboen ikke har holdt like lenge som hva anses for å være normalt. Det kan være at bilen har blitt kjørt veldig hardt, men også andre årsaker som at rørene til olje er tette. Før turboen byttes er det derfor viktig å vite dette så det blir byttet, ellers vil det føre til problemer på den nye turboen også.
Merkeverksted eller ikke?
Vi vil ikke si at det er veldig viktig at turboen byttes på ett merkeverksted. Det kommer litt an på type bil du har, hvis servicehistorikken kun er fra merkeverksted og det er en kostbar bil kan det være med på å opprettholde verdien til bilen ved å fortsette å bruke merkeverksted.
På noen biler er det veldig trangt og vanskelig å komme til for å bytte turboen. Spesielt når dette er tilfellet kan faktisk ett merkeverksted være rimeligere siden de kjenner godt til bilen og derfor kan gjøre jobben raskere.
Dette er hva det koster å bytte turbo på ett verksted
Bytte av turbo koster ofte 15.000 – 50.000 kroner. Som du ser kan det være store forskjeller, dette er pris for både turbo og arbeidet med å bytte turboen. Grunnen til at det kan være så store forskjeller i pris er på grunn av flere faktorer. Prisen for selve turboen er en stor faktor, og om det er noe mer som må byttes. På endel biler er det flere ting som må byttes når turboen må byttes.
Les mer om å reparere bil i utlandet!
Antall arbeidstimer som de beregner for bytte av turbo er langt fra lik på alle biler. Det er store forskjeller hvor lang tid det beregnes, det er fordi det varierer veldig hvor vanskelig det er å komme til turboen.
Siden bytte av turbo er såpass kostbart er det lurt å hente inn pris fra flere verksteder. Du burde også få spesifisert pris for turbo, arbeidet og annet arbeid som er inkludert. Det vil gi deg en god pekepinn på hvor krevende det er å bytte turbo på bilen din. Du kan også sjekke hva en turbo koster til bilen din hos bildeler.no.
Har du en bil hvor det tar mye tid å bytte turboen fordi det er vanskelig å komme til så vil prisen for arbeidet bli høy uansett, men det kan fortsatt være store forskjeller. Spesielt de som har erfaring med din bil vil ofte kunne gi en bedre pris, derfor lønner det seg å få tilbud fra flere steder.
Prisen på turboen vil også variere, noen ganger kan turboen også overhales. Hva som er best for deg vil variere, spesielt etter hvor god stand bilen er i. Begynner bilen å bli eldre gir det mer mening å være litt mer kreativ, det kan være ganske mye å spare på det!
Hvor lang tid tar det å bytte turbo på ett verksted
Ett verksted bruker alt fra 2-8 timer på å bytte en turbo, det kan ta lengre tid også. Dette er grunnen til at prisen for å bytte turbo også er så forskjellig fra bil til bil. Skal du bytte turbo selv så kommer det an på ferdighetene dine, og hvor vanskelig det er å komme til på bilen din. Med god instruksjonsvideo eller en erfaren hjelpemann burde jobben kunne gjøres på en dag.
Er turbo en slitedel?
En turbo er ikke en slitedel, men den varer ikke nødvendigvis like lenge som bilen heller. Det er flere deler på en bil som ikke er slitedeler men som noen ganger må byttes, f.eks. dynamo. Når den ikke har ett skiftintervall så kan det tolkes som at den minst skal holde like lenge som reklamasjonstiden. Turbohavari er også en gjenganger når det kommer til tvister/ heving av bruktbilkjøp. Her er det forskjeller i hver sak og derfor må hver sak behandles individuelt. Det er flere biladvokater som jobber mye med lignende saker. Havner du i en slik tvist kan det derfor være den beste løsningen, en advokat vil også ganske raskt kunne si om du har en potensiell sak.
Les mer om hva en turbo er her!
Hvordan bytte turbo selv?
Det er mulig å bytte turboen selv, men det er ikke noe vi anbefaler. Selve demonteringen og monteringen kan de fleste få til, spesielt med litt hjelp eller om du finner en guide for akkurat din bil. Problemet er det at turboen ikke er en slitedel i utgangspunktet, og derfor er det viktig at noen som kan det ser på den for å finne ut helt sikkert hva årsaken til havariet i utgangspunktet var.
Spesielt at olje og luft har tilførsel må sjekkes grundig, ellers vil turboen havarere igjen. Katalysator og DPF må også sjekkes, for å være sikker på at de ikke har skapt, eller vil lage problemer i fremtiden.
For noen biler er det også helt spesielle ting som må gjøres. Derfor må du i det minste ha en veldig god guide for akkurat din bil, eller få hjelp av en som har erfaring med akkurat din bil. Det er mye å spare på å gjøre det selv, men hvis det ikke gjøres riktig og turboen havarer igjen blir det veldig kostbart. Derfor er ikke dette en av de jobbene hvem som helst burde gjøre på bilen sin.