Endel nye personbiler og bobiler har veldig lite tillat nyttelast, det skyldes i stor grad elektriske biler som har tunge batterier, og at bobilene har mye vekt i interiøret. Derfor er det stadig mer aktuelt for flere å veie bobil og bil for å sikre at de ikke kjører rundt ulovlig.
Det beste er å veie bilen før du skal på ferie hvis du kommer til å fullaste den. For sjansen er stor for at du laster endel mer enn det som er tillat hvis du laster bilen helt ukritisk.
Hvordan veie Bobil og Bil
De fleste kontrollstasjoner til Statens Vegvesen har vekter hvor du kan veie bobilen. Her kan du også veie hvor mye vekt som er på hver aksel. I vognkortet står det oppgitt både totalvekt, nyttelast, frontakselvekt og bakakselvekt. Så må du i tillegg ta med i beregningen hvilket førerkort du har, de fleste har førerkort for opptil 3500kg.
Vegvesenet har ett eget kart som viser hvor nærmeste vekt er, se det her!
Hvis du ikke finner akselvektene oppgitt i vognkortet så er det produsenten du må henvende deg til.
Til bobiler derimot så er det endel ekstra faktorer med gasstanker, interiøret som er i bilen og lignende som kan variere en del. Derfor burde du faktisk veie bilen hvis du har lastet den klar for ferietur. Hvis du ikke gjør det så burde du i det minste veie den når den er helt tom for å sjekke hva vekten faktisk er. Så kan du regne ut vekten på det du laster den med og passe på at du holder deg innenfor tillat vekt.
For personbiler er det ofte enklere å veie alt på en badevekt før du legger det i bilen. Er det langt til nærmeste vekt er dette en helt kurant måte å gjøre det på.
Konsekvens av å kjøre med for tung bobil eller bil
Overlasting er for det første ikke lov, men det er sikkerheten som er det viktigste. Det du har lov til å laste bilen med er det den er laget for å sikkert kunne ha med seg. Du setter derfor andre og deg selv i fare hvis du velger å overlaste bobilen eller bilen din.
Du vil også måtte fjerne overlasten din hvis du blir stoppet i kontroll, eller i verste fall sette igjen en person hvis du har med mye du ikke bare kan sette i fra deg. Et tips er at du ikke trenger å kjøre rundt med full vanntank i bobilen din, den kan du fylle opp når du kommer frem.
Det selges også caravanvekter hvor du veier ett og ett hjul, disse er ganske smarte for da kan du regne ut hvor mye vekt du har til sammen. Men du får også sett hvor mye vekt som er på hvert hjul og på hver aksel. Vekten skal helst være fordelt, men ofte er det litt forskjell på hvor mye vekt du kan ha på akselene.
Husk også at når du har pakket bilen eller bobilen at det er først da du burde måle luftrtykket. Det har også mye å si for både sikkerhet og økonomisk kjøring. Hvis det er kaldt ute og du står i en garasje så burde du la bilen stå ute i kulda litt før du måler luftrykket og eventuelt fyller opp eller tar ut luft av dekkene.