Har du aldri kjørt bil før, eller kun kjørt bil med automatgir så er det noen ting om biler med automatgir du burde vite om.
Fossilbiler med automat gir fungerer ganske likt som elbiler. Alle elektriske biler har automatgir, men det er ikke en tradisjonell girkasse. Når du kjører en elbil vil du ikke merke at den girer som en forbrenningsmotor med automatgir gjør.
Istedenfor er det en jevn akselerasjon hele tiden i en elbil. I praksis så vil du enkelt kunne kjøre både elbil og fossilbil med automatgir hvis du allerede kan en av delene.
Hvordan kjøre bil med automatgir
Det å kjøre en bil med automatgir er lettere enn å kjøre bil med manuell gir. Du trenger ikke å fokusere på giringen, og du har ikke en kløtsj du styrer selv. Til forskjell fra bil med manuelt gir har du kun to pedaler. Gass til høyre, og brems til venstre. Du skal kun bruke høyrefoten, og aldri venstre foten når du kjører med automatgir.
Starte bil med automatgir – Start med å sørge for at bilen ikke står i D (drive). Når du starter bilen skal den stå i P (parkering) eller i N (nøytral).
Når du har startet bilen så ta av håndbrekket mens du har foten på bremsen. Så fort håndbrekket er tatt av (ofte en egen knapp) skal du sette bilen i D.
Når du gjør det vil bilen sakte begynne å kjøre fremover.
Kjøre bil med automatgir – Så fort du slipper bremsen på en bil med automatgir vil den begynne å kjøre sakte fremover. Nå skal du bruke gassen for å komme opp til ønsket hastighet.
Mens du kjører skal bilen alltid stå i D, eller R (revers) hvis du rygger. Når du bytter mellom D og R skal bilen stå helt stille. Ikke går fra revers til Drive eller motsatt mens bilen er i bevegelse.
Mange biler med automatgir har og egne gir som heter 1 eller 2. Her kan det være forskjellige navn! Det brukes for å låse bilen i et bestemt gir, og det er ikke for når du skal kjøre fort.
På for eksempel glatt/ vinterføre så kan det være lurt å bruke de girene for å få bedre grep.
Parkere bil med automatgir – Start med å bremse ned med bremsen til bilen står helt stille. Sett girspaken i P (parking) og ta på håndbrekket.
Fordeler/ ulemper med Automatgir
Vurderer du å kun ta førerkort for automatgir så er det noe du burde tenke deg grundig om på forhånd. Skulle du ombestemme deg så må du kun ta oppkjøringen på nytt hvis du kun har lappen for automat og ønsker å utvide til manuell også.
Det er flere fordeler med automatgir, den største er at det er enklere. Ofte vil det også være litt billigere med automatlappen.
Nesten alle nye biler, og absolutt alle elbiler har automatgir. Det blir derfor ikke mange biler med manuelt gir i fremtiden.
Det kommer derimot for veldig mange til å dukke opp situasjoner hvor de kunne trengt å ha førerkort for manuell gir også. Enten om det er for en leilebil, firmabil eller at du skal låne noen andre sin bil.
Uansett hva du bestemmer deg for burde du tenke grundig gjennom det på forhånd. Kjører du bil med manuell gir når du kun har førerkort for automatgir så tilsvarer det å kjøre uten førerkort. Det vil ha store konsekvenser som at du risikerer førerkortbeslag, miste forsikringen og andre konsekvenser.
Veldig mange velger å ta manuell kun for sikkerhetsskyld, og det er nok lurt for mange. Har du tilgang på bil med manuelt du kan øvelseskjøre vil du kunne lære deg det uten å måtte betale ekstra for å lære det hos en trafikkskole.
Hvordan du kjører bil med manuelt gir kan du lese om her!
Mange liker følelsen av å kunne gire selv, og det mister du med automatgir. På fossilbiler med automatgir så er det mange biler hvor du enten på girvelgeren eller på rattet har mulighet for å gire selv. Det er ikke helt likt, for du kløtsjer ikke selv men kan gi litt den samme følelsen.
Drivstofforbruket er høyere på biler med automatgir, rett og slett fordi bilen gjør jobben for deg. Men mange med automatgir kjører nok også roligere fordi bilen ikke vil la deg styre like mye selv.
Hva som er best for motoren er det ikke noe helt klart svar på. Er du usikker på om du skal kjøpe en bil med manuelt eller automatgir burde du heller velge ut ifra pris og hva som passer deg best.
En bil med manuelt gir vil ofte ha blitt kjørt hardere, og det kan gå utover motoren. En automatgirkasse som blir godt vedlikeholdt og årlig får byttet olje vil som regel fint vare ut bilens levetid.
Det er mer som kan gå i stykker med automatgir, men dette er teknologi som de fleste produsentene har fått veldig bra til.
Du skal også være veldig forsiktig med å taue eller dytte en bil med automatgir. Forskjellen er at når du setter en bil med manuelt gir i fri så er den helt i fri, det er ikke en bil med automatgir.
Kan du unngå det så er det best, hvis ikke så sjekk nøye i instruksjonsboken om hvordan det står at du kan gjøre det på din bil.
Dytte i gang bilen – Dette kan du heller ikke gjøre på en bil med automatgir hvis du er tom for strøm på batteriet. Med manuelt gir så kan du derimot gjøre det.
Hva du ikke skal gjøre med bil som har automatgir
Når du kjører skal alltid bilen være i D eller R, når du kjører nedover skal du heller ikke sette bilen i N, du bruker uansett mer drivstoff om du gjør det. Når du rygger skal du alltid stanse bilen helt før du setter bilen i D, og motstatt fra D til Revers. Det er viktig at bilen alltid står helt stille! ellers sliter det unødvendig mye på girkasse.
Bilen skal alltid også stå helt stille når du trykker inn P og setter på håndbrekket.
Tauing av bil med automatgir frarådes stort sett. Om du vil gjøre det med din bil må du først lese i instruksjonsboken for om det er mulig, og isåfall hvordan du kan gjøre det med din bil.