Alle lykter kan få fukt i seg, men det er ofte et større problemer med frontlykter. Ofte skyldes problemer med fukt at det er noe som hindrer lufting i lyktene. Frontlykter er stort sett ikke lufttette og derfor er det heller ikke uvanlig at dugg oppstår. Spesielt skjer dette ved temperaturendringer. Ofte er temperaturen i lyktene ulik temperaturen utendørs, det er også en av grunnene til at fuktighet fremkommer i lyktene.
Hvordan fukt oppstår i lykter
Helt opp til midten av 80 tallet ble frontlykter i USA laget i glass. Når de ble laget i glass var heller ikke varmen fra pærene i lykta noe stort problem.
Men frontlykter av glass er både dyrt og tungt, derfor lages de i plast til alle biler nå. Når de er av plast kan de heller ikke være helt lukket, det ville ført til sprekker og krakeleringer i plasten. Derfor kommer nye frontlykter med lufteventiler og det er på denne måten at det også kommer fuktighet inn i lyktene.
Fukten som kommer inn i lykten kommer ikke inn som væske, det er altså ikke sånn at hvis det regner ute så renner det vann inn i lykten. Det skyldes luftfuktigheten, og når temperaturen endrer seg vil det ikke være like mye vann i luften. Derfor blir det vann/ kondens i fronlykten.
Les mer om problemer med dugg og fuktighet i bil her!
Dette kan spesielt oppstå i et vaskeanlegg. Når du er inne i det og vasker bilen ser alt bra ut og når du har kjørt ut så vil du se fuktigheten i lyktene. Det er ikke noe feil med dette, for lyktene er laget for å fungere på denne måten. Problemet er hvis det tar for lang tid før fuktigheten forsvinner.
Hva du kan gjøre med kondens i frontlykt
For at lyktene skal fungere kan de ikke være helt tette, du kan derfor ikke tette igjen lufteventilene for å unngå problemet. Om duggen i frontlyktene forsvinner i løpet av kort tid så fungerer lyktene som de skal.
Om duggen ikke forsvinner så er det ofte to mulige feil, det kommer vann inn i lykten fra en sprekk. Eller at lufteventilen er tett.
Dårlige pakninger og O-ringer kan gjøre at det kommer vann inn i lykten. Om det er tilfelle vil ikke problemet heller kun være fukt men at du synlig ser at lykten har vann i seg.
Om du lufteventilen er tett, eller at den ikke har vinkel på seg så vann kan komme inn er dette ofte veldig lett å fikse selv. Ved å fysisk sjekke lufteventilen kan du se om det er tett, om den er tett vil ikke kondensen komme ut av lykten.
Endel biler har også flere vifter som skal transportere varme, hvis de slutter å fungere vil heller ikke fukt komme ut av lykten som den skal.
Vann i lyktene
Når lyktene fungerer riktig så skal det ikke komme vann inn, men det kan være fuktighet med vann som kommer fra luften.
Det er flere måter vann kan komme inn, veldig ofte er det frontlyktene som er mest utsatt for dette. Hvis lufteventilen ikke har en ventil med vinkel på så kan vannet komme inn om du kjører gjennom en vannpytt. Gjerne undersøk om du egentlig skulle hatt en ventil med vinkel på, disse har en tendens til å forsvinne.
Selve lokket for å komme til lykten kan også ofte være årsaken. Pakningen kan etterhvert få sprekker som igjen fører til at det kommer vann inn. Ta ut pakningen og strekk den litt ut for å se hvordan tilstanden er.
Rundt selve lukten kan det også sprekke opp. Det kan være fra stein som blir slått opp mot lykten eller andre påvirkninger. Det er ofte ikke så enkelt å fikse dette, litt avhengig av hvordan lykten er laget.
Hvis skaden kan fikses så vil den ofte fungere som ønsket igjen etter at vannet er ute av lykten. Men så lenge det er mye vann i lykten vil den ikke fungere som den skal.