Skal du lakkere hele bilen selv på egenhånd så blir ikke resultatet like godt som det en lakkverksted får til. Det er flere grunner til det, blant annet erfaringen de har, utstyret og at de står i en lakkboks.
Om du skal hellakere en bil selv burde det være fordi du vil prøve å få et best mulig resultat selv, og ikke fordi du forventer at det skal bli veldig bra! Et annet alternativ er å kun gjøre forarbeidet selv, og så la et billakkeringsverksted ta seg av lakkeringsjobben.
Om du ikke finner lakkoden, eller lakken har blitt slitt kan du enten polere lakken for å få den fin og deretter skanne lakken for å finne fargekode. Skal du hellakere bilen kan du også velge en helt ny farge! Er det bare en liten ripe i lakken du skal utbrede? les hvordan du kan fikse det her.
Bruk ansiktsmaske, vernebriller og annet verneutstyr når du pusser og lakkerer! Sørg også for at du har godt med luft i lokalet. Det er ikke bra å puste inn dette selv i små mengder!
Forarbeid til lakkering
Mye av arbeidet ligger i å gjøre forarbeidet grundig. Er det en hel flate du skal lakkere så er det enklere, og deler som kan demonteres burde demonteres. Istedenfor å maskere opp deler som kan demonteres så blir resultatet bedre hvis du fjerne lykter, dørhåndtak og lignende.
Fordelen med å demontere så mye som mulig er at du også får pusset ned bedre og lakkeringen vil være på hele panelet. Når du bare maskerer vil det veldig fort bli synlige områder som ikke har blitt lakkert like godt.
Pass litt på hvor du står når du skal begynne å pusse, slipe ned paneler eller hele bilen! Det blir veldig mye støv. Er det i samme rommet som du også skal lakkere så må du belage deg på å bruke endel tid på å få rommet helt støvfritt igjen.
Hvis det du har pusset ned ikke er helt fint og glatt, uten lakkraster så vil heller ikke resultatet kunne bli bra. Pusser du helt ned så vil du også ha mer kontroll i resten av prosessen, og vite at alle lagene med grunning og lakk er påført riktig.
Det er derfor forarbeidet er noe av det aller viktigste du gjør når du skal lakkere selv. Har du lyst på et godt resultat, men samtidig spare penger kan du gjør forarbeidet selv og gjøre en avtale med et lakkverksted. De kan gå over og se at forarbeidet er gjort bra nok, og deretter lakkere det på en profesjonell måte for deg!
Er lakken din fin, men du ønsker å beskytte den? les mer om foliering og delfoliering her.
Om det er bulker, eller du må bruke fylling noen steder så gjør det tidlig nok! Det er når du fortsatt ikke har begynt med grunning at du har muligheten til å gjøre det fint nok til at resultatet etterhvert kan bli bra.
Maskering – støvfritt området
Om det kun er ett panel eller en del du skal lakkere er det enkleste å ta av den delen. Bruk et lakkstativ eller lignende, du kan også henge opp delen. På denne måten slipper du å maskere og du har god kontroll over det du lakkerer.
Uansett om du skal lakkere med lakksprøyte eller spraybokser så er du helt avhengig av at det er støvfritt. Høytykkluft er effektivt for å få bort støv, har du ikke tilgang på det vil det å vaske området du skal stå i være smart. Er det støv i rommet vil du fort se at lakken får støvkorn eller større partikler i seg.
Hellakere bil selv
Skal du hellakere en bil selv er det ikke gjort på en kveld. Du trenger et stort område å stå på, noen velger å gjøre det utendørs men det er heller ikke optimalt. For en hel bil vil også det å bruke kun spraybokser bli tidkrevende og ikke minst kostbart. Alternativet er en lakksprøyte med kompressor. Sørg for at du bestiller maling som passer til det. Utstyret du trenger for det koster endel, men det gjør at resultatet blir bedre.
De fleste lakkerer kun et panel eller lignende. Spraybokser er veldig enkelt å bruke, har du ikke lakkert med en før så test litt på noen planker eller lignende først. Trikset er å bruke lite og heller i flere omganger. Bruker du så mye at det begynner å renne så blir ikke resultatet bra.
Før du påfører grunning må du bruke en avfetting, noen bruker også rødsprit. Det er fordi det ikke skal være noe fett eller smuss der! Både grunning, lakk og klarlakk skal helst påføres i flere runder med veldig tynne lag.
Lokalet du jobber i skal ikke være for varmt eller for kaldt, og mellom lagene er det viktig at det får tørke godt. Om du har lakkert bare en del eller hele bilen er det veldig viktig at den er helt tørr før du tar den ut på veien.
Er det kun noen paneler på bilen du skal lakkere må du maskere opp veldig godt. Både med plast og maskeringsteip. Selv om det kun er litt du skal lakkere burde du absolutt dekke hele bilen i plast for å unngå at du får lakk der du ikke skal ha det.
Hellakering av bil er ikke noe de fleste gir seg ut på, og gjør du det for å øke verdien så vil det å la et lakkverkssted gjøre jobben være bedre. Noen paneler på en eldre bil kan du derimot fint gjøre selv. Er formålet bare å få bilen litt finere, og ikke minst beskytte lakken kan du få til mye på egenhånd!
Er du usikker på om det er noe du kan få til selv? les hvordan du kan lakkere bilfelgene dine her