En liten ripe i lakken er alltid kjedelig, og det å kjøre rundt i en bil som ellers ser fin ut som har fått seg en liten ripe er ikke noe særlig.
Hvordan ripe/skade i lakken kan fikses avhenger av hvor dyp og stor skaden er. Er det bare en liten ripe fra en steinsprut, eller noen som har ripet opp lakken med en nøkkel så vil det også være forskjellige metoder de kan repareres på.
Det finnes også flere produkter vi kaller «vidunder» produkter som lover mye men sjeldent faktisk gjør så mye. Så lenge produktet ikke har lakk vil det heller ikke kunne gi ett veldig godt resultat. Noen av de produktene kan brukes, men vil du ha ett best mulig resultat som du kan få til på egenhånd er det som regel lakkstift som gjelder.
Fikse lakkskade på egenhånd
Er det en liten lakkskade kan det ofte løses ved at du bruker en lakkstift. Resultatet blir ikke 100% perfekt, men du kan påvirke hvor bra resultatet blir ved å være ekstra grundig. Lakkoden finner du ofte skrevet i bilen, servicehefte eller på nett. Jo eldre bilen er desto større avvik vil lakken også ha fra hvordan lakken var når bilen var ny. Lakken kan også skannes, det kan gjøre at lakken blir enda likere enn hvis du bruker lakkoden til originallakken.
Først må det renses grundig der hvor skaden i lakken er. Når det er helt rent så bruk veldig lite lakk fra lakkstiften, og heller påfør i flere omganger. Bruker du for mye lakk av gangen vil ikke resultatet bli pent.
Lakken må også få tørke, stå ett sted hvor det er tørt, uten sollys og ikke noe støv når du gjør dette.
Dette er noe som kun burde gjøres på veldig små skader. Har du derimot en eldre bil, og skaden er større men bilen uansett ikke har så mange år igjen på veien så kan du bruke denne metoden.
Les mer om hvordan du kan delfoliere eller helfoliere bil for å unngå steinsprut skader i lakken her.
Om du ønsker å utbrede større riper på egehånd så er det viktig å gjøre pussejobben veldig grundig. Og at du bruker både grunning og klarlakk om det er nødvendig. Hvis skaden er på et panel som kan byttes ut enkelt vil det faktisk veldig ofte være bedre. En frontfanger eller et speil kan du ofte få tak i fra en bilopphugger, eller kjøpe ferdiglakkert til ganske fornuftige priser.
Reparasjon av lakkskade hos verksted
Om skaden kan tas på forsikring, og om prisen overgår egenandelen er det ofte snakk om en større skade, og det vil være viktig å få fikset den opp.
Generelt er det lurt å få fikset små riper og skader i lakken raskest mulig, både for å unngå rust og at skaden blir større siden lakken er borte og det ikke er noe beskyttelse der hvor lakken har blitt borte.
De siste årene har det kommet mange verksteder som spesialiserer seg på micropaint. Det går ut på at de fikser den lille skaden, istedenfor den mer tradisjonelle prosessen hvor hele panelet blir pusset ned og så lakkert opp igjen. Sistnevnte metode passer bedre når skaden er større.
Fordelen med micropaint, eller spot reparasjon er at du kan få ett bra resultat til en ganske mye rimeligere pris. En liten skade kommer fra 1500 kroner og oppover. Micropaint er også noe forsikringsselskaper benytter seg av, så selv om du går over egenandelen er det ikke uvanlig at dette er metoden som blir brukt.
Om du gjør det hos ett verksted vil du som regel få ett bedre resultat, og garanti på arbeidet. Selv om det kan friste å vente litt med å reparere skader som du må betale for av egen lomme vil det sjeldent være lurt om det er en ganske ny bil du har. Er det en skade som du uansett kommer til å fikse før bilen skal selges igjen så kan det være at det blir enda dyrere å fikse den senere hvis du venter lenge med å få den fikset.
Ett verksted vil også lettere være sikker på at det faktisk er riktig farge, og kunne gjøre tilpasninger hvis lakken er slitt så den ikke lenger er helt lik originallakken.