De fleste opplever det noen ganger i løpet av livet, andre opplever det ganske mange ganger også! Holder du hodet kaldt og tenker over hvilke muligheter du har så er sjansene mye større for å komme seg løs.
Start med å finne ut hvorfor du har kjørt deg fast, det er ikke alltid så åpenbart. Har du firehjulsdrift, bak eller forhjulsdrift burde du også fort finne ut av. Se utenfra, og du vil også fort se hvilket hjul det er som sitter fast.
Før du begynner å grave deg løs, eller sitter i bilen å spinner hjulene så får gravd deg enda lengre ned så ta en vurdering på hvilke muligheter du har. Er det bare snakk om du har satt deg litt fast i en grøft, eller er det litt verre. Før du klarer å få bilen løs er det lurt å sjekke litt rundt også, nettopp for hva som kommer til å skje når du får bilen løs. For det er ikke gøy å sette seg fast igjen rett etterpå, og det er heller ikke uvanlig at det skjer!
De enkleste triksene
Om du har godt feste på de hjulene som ikke står fast, er det hjul som du har drift på kan det ofte være nok å gi dette eller de hjulene bedre feste. Strø sand eller legg greiner under hjulet for at det skal få feste. Det er bedre å bruke en spade for å grave bort snø en å bare spinne for at du graver bilen enda dypere ned.
Om dere er flere så er det å dytte bilen samtidig veldig effektivt. Gjerne vugg den ut, hvor du kjører frem og tilbake til bilen etterhvert klarer å komme seg ut fra der du har kjørt den fast.
Taue ut bil som sitter fast – Vær litt forsiktig med det, for det blir plutselig vanskelig å få bilen til å stoppe i tide hvis noen drar deg ut fra grøften. Fordelen med en redningsbil er at de kan vinsje deg ut, da kommer ikke den plutselig farten på samme måte når du kommer deg løs.
Om forholdene er gode for det er det ikke noe i veien med å bli tauet/slept ut, bare vær klar over at det også kan føre til uhell. Les mer om hva som er lov når du skal taue en bil her.
Når du har satt deg skikkelig fast
Hvis du sitter så godt fast at bilen ikke kan bevege seg så er det å bruke en spade som gjelder. Under selve bilen må det også være fritt, for det hjelper ikke at hjulene får tak hvis selve bilen hviler oppå snøen.
Når bilen er fri for snø under seg så grav frem hjulene. Har du kjetting så bruk det, ellers er det å vaske hjulene noe som hjelper overraskende ofte. Bruk litt såpe og vann for å vaske hjulet som må få bedre grep.
Om underlaget er like glatt etter du har gravd frem bilen så må du bruke noe annet som hjulene kan bruke for å få feste. Mattene i bilen kan fungere, men de blir fort ødelagt av det. Tepper og lignende kan fungere veldig bra, og det i kombinasjon med noen som dytter ordner ofte saken.
Gjør bilen klar for at du kan sette deg fast!
Når uhellet først er ute så er det ikke så mye annet å gjøre enn å bruke spade, strøsand og andre hjelpemidler for å få bilen løs. Før uhellet så kan du gjøre endel, hvor det viktigste er å ha hjelpemidlene klare i bilen!
Strøsand, spade, kjetting og slepetau er effektive hjelpemidler hvis uhellet først er ute. Du trenger ikke alltid å ha det i bilen, men sørg for å ha det med når du skal på fjellet. Mange kunne unngått å vente på veihjelp hvis dette hadde vært i bilen.
Mange har veihjelp i forsikringen og trenger kun å betale en liten egenandel. Men du får ikke alltid hjelp med engang, så det å være litt forberedt er aldri dumt. Og husk at på fjellet har du heller ikke dekning absolutt overalt!
Unngå å kjøre deg fast!
Det høres jo veldig enkelt å tullete ut, men ved å gjøre bilen klar som å vaske dekkene godt og sørge for riktig luftrykk etter at den har blitt fullastet har du allerede gjort mye mer en hva mange andre gjør.
Tilpassing av farten og forholdene er også viktig. Nye biler har bedre firehjulsdrift en tidligere, men kjetting er fortsatt noe mange gjerne kunne brukt oftere. Det er sjeldent i høy fart at man kjører seg fast i snøen. Ofte er det i den siste bakken opp til hytta eller at du rygger inn i et snøfonn når du ikke er helt oppmerksom.
Å bare gi mye fart og satse på det beste er sjeldent lurt, det er bedre å faktisk kjenne på forholdene så du vet hvor glatt det er ute. Noen dager er det plutselig mye glattere en hva som er vanlig, hvis det betyr at dere må gå de siste 100 meterne til hytta den dagen så er det ofte den beste løsningen.
Det å kjøre seg fast i snøen går heldigvis ofte kun utover stoltheten. Ikke ta noen drastiske beslutninger for å komme deg løs, sitter du bom fast og ikke klarer å grave deg ut så er det eneste som nytter å få veihjelp.