Mange er på utkikk etter bobil, men for de som har en bil fra før av så melder spørsmålet om man kunne klart seg med kun bobilen som transportmiddel fort.
Det er store forskjeller mellom hvor store de forskjellige bobiltypene er. For mange vil dette være en avgjørende faktor, og hvor avhengig de er av å kjøre i hverdagen.
Avdekke behov – Både for bobil og bil nummer to
For mange vil det være lite aktuelt at bobil er den eneste bilen i husholdningen, for det blir fort lite praktisk. Brukes bilen til jobb og flere ærender hvor flere kjøres så kan det bli vanskelig å gjøre dette kun med bobilen.
Hvis det derimot er mindre kjøring i det daglige så kan mange være villige til å tilpasse seg litt hvis de har en bobil drøm de ønsker å realisere.
Hvis det er noe dere vurderer så er det sannsynligvis fordi det muligens kan fungere. Hvilken grunn til at dere kun vurderer å ha bobil som eneste kjøretøy har også noe å si. Er det på grunn av at dere kun har en parkeringsplass, økonomi eller andre grunner så burde det uansett avdekkes hva motivasjonen er.
Noen kan leie bil hvis det kun er snakk om noen få ganger i året hvor det er behov for en annen type bil. Det mest aktuelle for mange kan derimot heller være å nedgradere personbilen for å frigjøre mer penger til bobil.
Har dere i dag har en dyr personbil som brukes til ferieturer så vil bobilen ofte erstatte personbilen på disse turene, og kan gjøre at det blir mulig å erstatte den med en mindre/rimeligere personbil.
For de som ikke har barn som må kjøres rundt, og vil bruke bobilen året rundt så vil det være gode forutsetninger for å ha det som eneste bilen. Det handler mest om hvor fleksible dere er. For mange som anskaffer bobil så blir den også brukt nesten hver helg og i alle feriene.
Hvis det er tilfelle, og behovet for småkjøring i hverdagen er lite så vil det absolutt være mulig å ha bobilen som eneste motoriserte fremkomstmiddel i husholdningen.
Hvilken bobiltype
Det er ganske store forskjeller mellom hvor store de forskjellige bobilene er. En bybobil er samme størrelse som en varebil, men med solcellepanel og andre ting på taket så er de ofte litt høyere enn andre varebiler.
Selv med en bybobil er det mange parkeringsanlegg du ikke vil kunne kjøre inn i. Det er jo sjeldent et stort problem når man er på tur med bobilen, men skal den brukes i det daglige også vil det kunne bli et problem.
Hvis bobilen veier mer enn 3.5 T så trengs det C1 førerkort, det gjør at det blir begrensinger for hvem som kan kjøre bobilen også.
Bredden til en bybobil er ofte noen centimeter breiere enn store personbiler som ofte er rundt 200 cm. Det vil variere litt etter om bybobilen har markise og lignende, men det er uansett ikke bredere enn speilene. Selv en bybobil kan føles stor og manøvrere rundt spesielt i byer.
Av større bobiler som halv og helintegrerte er ofte bredden ca. 230 cm, men det finnes både smalere og bredere enn det. Innvendig får du mer plass enn i en bybobil men de blir merkbart bredere.
I praksis så vil det være vanskelig å bruke en bobil i hverdagen. Men er behovet for en personbil veldig lite i hverdagen så burde dere teste forskjellige bobiler før dere tar en avgjørelse på hva som er riktig for dere.
Velger dere bobil for at den skal være god å bruke vinterstid også så burde behovet være der. Spesielt hvis det er for at den skal være god å kjøre om vinteren. Ikke bare koster det mye, men for mange vil andre type bobiler være mer passende.
Testkjør gjerne bobilen om vinteren før dere bestemmer dere, det er store forskjeller mellom hvordan de oppfører seg på vinterføre! En bybobil som er lik andre varebiler vil heller ikke oppføre seg likt som den gjorde før den ble bygd om. Test derfor akkurat den bobilen dere er interessert i.
Vinteren kan være utfordrende
Det er ikke uten grunn at de fleste selv med bybobil kjører rundt med piggdekk om vinteren. Har dere planer om å vintercampe med bobil så gjør det at bobilen vil være tilgjengelig året rundt, men den burde stå under tak om vinteren.
En av de viktigste grunnene til at bobilen burde stå under tak er rett og slett for å unngå at den blir begravd i snø. Står den ikke under tak så må taket måkes og en bobil er høy! For at det skal være praktisk og ikke bli til at dere dropper turer så burde bobilen absolutt stå under tak vinterstid.
Selve bobilen burde også være laget for nordiske forhold. Selv bybobiler som skal være helårsbiler får innimellom problemer med frost og lignende. Sørg for at det er anerkjente produsenter som står bak, og søk etter erfaringer før dere investerer hvis det er viktig at bobilen er god å bruke om vinteren.
Generelt er ikke bobiler gode å kjøre om vinteren sammenlignet med personbiler. Det kommer også veldig mye an på veiene. På dårlige fjellveier har en bobil som er baktung fort store utfordringer.
Utenom det at de fleste bobiler har forhjulsdrift, så har noen også bakhjulsdrift og et fåtall har firehjulsdrift. Det går ofte greit å komme seg frem med forhjulsdrift, men gode dekk er helt essensielt. På dager med isete føre vil piggdekk være en stor fordel, og det er ikke dumt å ha med seg kjetting. For bobiler over 3.5 T er det faktisk påbudt å ha med kjetting når du ferdes der det kan være nødvendig med kjetting.
Bobil som bil nummer to
Det mest realistiske for de fleste vil nok være å ha bobilen som bil nummer to. Har dere i dag to biler fra før av så vil det for mange være mulig å bytte ut bil nummer to med bobilen. Igjen så handler det mest om hvilke behov dere har.
Bobilen vil ofte være en stor investering, men vil også erstatte det som er bil nummer en i husholdningen på mange turer. Derfor vil det for mange være mulig å kjøpe en rimeligere personbil som dekker småturene i hverdagen.
Ved å gjøre det på denne måten vil man ikke måtte ta bobilen til butikken, men den burde helst være nærme og klar til tur når som helst vil hvis den skal bli brukt mest mulig.
Det går fint an å bruke bobilen til turer som ikke nødvendigvis er rene bobilturer, men det krever uansett litt mer planlegging.
Ved å ha bobilen som bil nummer to vil det også være mulig å leie den ut, det kan fort bli vanskelig hvis det er den eneste bilen dere har. Utleie av bobil kan gi gode penger, men det er i de beste sommerukene når man gjerne vil bruke den selv at man får best betalt også.
Hvis bobilen fungerer som bil nummer to så vil de fleste fortsatt vinterlagre den. Hvis ikke så burde den i det minste stå under tak for å slippe å måke spesielt fra taket av bobilen. Står den i egen garasje så er det lettere hvis behovet skulle melde seg enn å få den ut fra vinterlagring, også koster vinterlagring fort endel tusen kroner.
Vann og toalett er noe som kan føre til litt utfordringer hvis bobilen brukes om vinteren, og ikke minst oppvarming. Dette kan løses men det burde sjekkes innimellom uansett, så hvis behovet ikke er stor vil vinterlagring spare dere for litt jobb også.
Vinterlagring – unngå slitasje
Det å bruke bobil om vinteren er noe som er viktig for noen, og mindre viktig for andre. Det er ikke til å komme unna at vinterkjøring med bobil fører til mer slitasje.
Salte veier, snø og is kan føre til slitasje over tid. Skal bobilen brukes om vinteren så er jevnlig vasking viktig, og et godt tips hvis du sliter med å komme frem er å vaske dekkene! Mange glemmer å gjøre dette, nyvaskede dekk gir mye bedre fremkommelighet.
Ved å ha bobilen til vinterlagring så spares bobilen også for kilometer. Ønsker dere å bruke bobilen til å campe i om vinteren er det selvsagt bare positivt. Men å bruke bobilen kun som et fremkomstmiddel om vinteren er lite økonomisk.
Det vil være bedre å vinterlagre bobilen for så å kjøre en rimeligere bil om vinteren. Hvis bobilen ikke er laget for nordiske forhold så må det også oppgraderes for vann og varme hvis bobilen skulle blitt brukt om vinteren.
Når bobilen skal selges vil det også være positivt å kunne si at den har vært vinterlagret. Godt vedlikehold gjør at bobiler godt kan brukes på vinteren også, men at det fører til mer slitasje er uansett ikke til å komme utenom.
Det er ikke så enkelt å regne verditap i kroner per kjørte kilometer, men generelt vil det høyere desto dyrere bilen er (med noen få unntak). Derfor er det ikke heller sikkert at det vil lønne seg å kjøre bobilen på turer hvor dere egentlig ikke trenger bobilen.
Ikke bare er det enklere å reise i en personbil så lenge formålet med turen ikke er å være på bobiltur. En bobil har også høyere forbruk av drivstoff på grunn av størrelsen.
De aller fleste setter bobilen til vinterlagring, bybobiler er derimot unntaket. Det er av en god grunn, og for de som ikke har lyst til å bruke den mye om vinteren vil dette være det beste å gjøre. Det skal sies at det stadig blir mer vanlig at bobiler brukes året rundt, det skyldes nok både at bobilene har blitt bedre og mange har fått nye ferievaner.