Når det er bitende kaldt ute kan det fort tenkes at bilen burde bli varm før du kjører, men er det egentlig sånn?
Tomgangskjøring er ikke nødvendig eller lovlig
Endel produsenter har til og med sagt at det er bedre for bilen å kjøres varm, det skyldes at det da er kortere tid hvor bilen trenger å ha kald motor. Det er heller ikke bra for miljøet eller drivstofføkonomien din å ha bilen på tomgang. Du burde aldri ruse motoren eller kjøre den hardt før den oppnår driftstemperatur, men å la den stå på tomgang for å bli varm har ikke noe for seg.
Det enkle svaret er at det ikke lov å ha bilen på tomgang, det gjelder faktisk selv når du skraper bilen for is. Men det er heldigvis ikke nødvendig å la bilen stå på tomgang og kjøre seg varm før du kan kjøre med den heller.
For noen ti år siden så hadde biler forgasser med en choke som styrte luft og drivstofftilførselen. Etterhvert fikk forgassere elektronisk styrt choke som sørget for at drivstoff og lufttilførselen ble elektronisk styrt. Det hadde sin sjarm, men det gjorde også at bilen gjerne burde stå litt spesielt når det var kaldt ute før man begynte å kjøre.
Moderne biler, og da snakker vi om så godt som alle biler som er produsert etter 80tallet har ikke forgasser i det hele tatt. De har bensin-innsprøytningssystemer som sørger for at motoren får optimalt med luft og drivstoff. I motsetning til elektronisk choke systemet forgassere hadde så tar bensin-innsprøytningssystemer hensyn til en rekke andre faktorer også. Det styres via sensorer som forteller om temperatur og alt annet som er nødvendig for å gi helt riktig kombinasjon.
Når du starter en moderne bil så stabiliserer turtallet seg med engang, og det gjør det på ett lavt nivå. Det er på grunn av innsprøytningssystemet som regulerer drivstoffet riktig, slik var det ikke på gamle biler med forgasser.
Sørg for at du har god olje og kjølevæske –
Det skal være veldig kaldt ute for at du trenger noen spesiell motorolje, de er tross alt laget for nordiske forhold. Motorolje er derimot ferskvare og gammel olje smører ikke like godt som ny, dette er alltid ekstra viktig når det er veldig kaldt eller veldig varmt ute. I Norge er det veldig mye oftere at det er veldig kaldt enn veldig varmt, derfor er det greit å bytte motoroljen før vinteren.
Har du en ny bil så skal det ikke være nødvendig å sjekke kjølevæsken, men har den blitt noen år gammel og noen har sett at det har vært lite kjølevæske så er det ikke umulig at de har brukt vann til å etterfylle med. Å måle frysepunktet til glykol/kjølevæske gjør du enkelt med en måler som er laget for det. Hvis det viser seg at frysepunktet ikke er lavt nok kan dette få store konsekvenser, så dette er noe som er veldig lurt å sjekke.
Noe som er kjedelig men som ikke har like store konsekvenser er hvis det er fylt vann i spylervæsketanken. Det ordner du enkelt ved å spyle ut det som er igjen i spylervæsketanken og erstatte med spylervæske som har lavt nok frysepunkt.
Motorvarmer er det beste
Selv om tomgangskjøring for å få bilen varm ikke er lurt, så er separate motorvarmere faktisk veldig lurt. Motorvarmere kan enten drives av elektrisitet, men ikke drevet av strøm fra bilen. De bruker såpass mye strøm at da ville bilen gått tom for strøm med engang. Derfor bruker elektriske motorvarmere strøm fra 230V. Hvis du ikke har tilgang til dette så har også endel biler motorvarmere som drives av en egen motor, de kan brukes uten at du må koble deg til 230V.
De kan derimot ikke brukes innendørs som i garasjer siden de har en motor og derfor avgir eksos. Drivstoffet de bruker får de fra drivstofftanken som motoren til bilen også bruker.
Motorvarmere vil spare bilen for noe slitasje siden motoren ikke er i gang mens den er kald. Bilen vil også slippe ut mye mindre forurensning fra eksosen når den blir forvarmet med en motorvarmer. Siden motoren er varm når du begynner å kjøre vil du også bruke betydelige mindre drivstoff.
De fleste motorvarmere er også koblet til en kupevifte som gjør at det er isfritt og behagelig når du setter deg inn i kupeen. Derfor er motorvarmere bra både for lommeboka, motoren og miljøet!
Og ja, det er faktisk forskjell på bensin og diesel på sommeren og vinteren. For de fleste er ikke dette noe du merker noe til i hverdagen når det blir sommer eller vinter. Men hvis bilen har stått en stund så er det lurt å fylle opp full tank med ferskt drivstoff. Når det blir kaldt ute så bytter de til vintervarianter av bensin og diesel. Så hvis du kjører til ett veldig kaldt sted så kan du med fordel fylle der det er kaldest hvis du skal oppholde deg der noen dager.