Man skulle kanskje tro at det var lett å si hvem som har laget verdens raskeste produksjonsbil, men så lett er det faktisk ikke.
Verdens raskeste produksjonsbil er Koenigsegg Agera RS med 417.19 km/t. Agera RS er en kombinasjon av Agera R og Agera S, hvor RS ble produsert i 25 eksemplarer. Dette er dog kun i følge Koenigsegg, det ryktes om at det ble produsert to til, hvorav den ene var en erstatningsbil.
417,19 km/t er gjennomsnittsfarten Agera RS kjørte, og den kjørte sammen strekningen frem og tilbake (med stop for å snu) som kreves av Guinness World Record. Det var i Nevada at Koenigsegg gjennomførte rekorden, og testen ble observert av profesjonelle.
Agera RS har en 5.0 Liter V8 som produserer hele 1,160 hestekrefter. Den ble produsert av Koenigsegg fra 2015-2018.
Siden den kom på markedet har den steget i verdi, og den vil nok gjøre det i fremtiden også på grunn av hvor eksklusiv den er. Siden det er så få laget er det når en ny selges at man får en viss oversikt over hva de faktisk er verdt for tiden.
De fleste av disse blir nok heller ikke brukt så mye, og de er nok holdt som en viss investering. Det finnes derimot endel som har Koenigsegg og kjører disse som de er ment for å kjøres.
Hvordan det avgjøres hva som er verdens raskeste bil
Akkurat hva som skal til for å være verdens raskeste bil er ikke så lett å bli klok på. For det å bare oppnå en maksimal topphastighet er ikke det som kreves, i alle fall ikke av Guiness World Record.
For det å bare oppnå en hastighet høyere en 417 km/t er det flere biler som har gjort. Og det finnes ikke offisielle regler som sier hva som kreves for at en produsent skal kunne si at de har verdens raskeste bil.
Vi har her gått ut ifra hva World Guinnes Record sier at kreves. Det vesentlige der er at bilen må kjøre samme strekning både frem og tilbake, det er pga at vinden kan ha veldig mye å si for hvor fort bilen kjører. Det er gjennomsnitt hastigheten av kjøringen både frem og tilbake som blir den endelige rekorden. Så underveis kjører bilen både fortere og tregere en det som er gjennomsnittshastigheten.
For å dokumentere rekordforsøk så kreves det også mye utstyr. Dette levers av uavhengige parter som må være med når forsøket gjøres. For dette er utstyr som må kaliberes og settes opp på riktig måte.
Hva produsentene kan gjøre med bilen før et slikt forsøk er også veldig strengt. Det er Guinnes World Record sine regler som er de mest anerkjente, men de har ikke et monopol for å kunne si hvem som har verdens raskeste bil.
Det som gjør at endel biler ikke kan inkluderes er at de ikke er produksjons biler, og hva en produksjonsbil er heller ikke alle helt enige om.
Det de fleste anerkjenner som en produksjonsbil er at den må være laget for å lovlig kunne kjøre på offentlige veier, og kunne bli registrert som en personbil. Bilen skal også være til salgs med de samme spesifikasjonene som bilen konkurrerte med. Bilen kan også heller ikke tunes av andre, for den skal være en produksjonsbil.
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport som har rekorden sin på 431 km/t møtte på problemer med å få godkjent rekorden sin fordi de opphevet en elektronisk fartsperre som bilen er solgt med. Rekorden ble godkjent igjen, men har senere blitt slått av Koenigsegg Agera RS.
Bilen må også være godkjent for veibruk i enten USA, Europa eller Japan. Den må også være solgt i mer en kun et land for å kunne kvalifisere som verdens raskeste bil.
Andre biler som har kjørt fortere
Det har vært tilfeller hvor noen også har hevdet at de har slått rekorder, men som i ettertid har vist seg å ikke stemme. Dette gjelder spesielt for SSC Tuatara, men det er ikke derfor vi ikke har inkludert den som verdens raskeste bil.
SSC Tuatara hevdet at de hadde kjørt i hele 532 km/t med en gjennomsnittsfart på 508 km/t. Det ble etterhvert mye spekulasjoner rundt denne rekorden, og det har vist seg i ettertid at den ikke stemmer i det hele tatt.
Det er derimot ikke kjent om di faktisk gjorde det med vilje, eller ble lurt av målingene selv. I følge mange eksperter derimot tyder det på at de gjorde det hele med overlegg.
SSC Tuatara har derimot blitt målt til gjennomsnittsfart på 455,3 km/t hvor bilen kjørte samme strekning begge veier. Grunnen til at vi ikke tar den med som verdens raskeste bil er at den ikke er godkjent for bruk på offentlige veier.
Høyeste hastigheten som noen gang er målt
Det raskeste som noen gang har blitt kjørt er 1227.985 km/t i følge guinnessworldrecords. Det var av Andy green i 1997, det hele skjedde i en rakettdrevet bil. Så å si at det er verdens raskeste bil blir også et definisjonsspørsmål, men det er uansett det raskeste som har blitt kjørt av et landbasert kjøretøy noen gang.
Les om verdens dyreste biler her!