Elbiler er stort sett det eneste som selges i Norge, men for pickuper har det ikke vært samme utvikling. Det er ikke på grunn av manglende interesse, men at produsentene ikke har kommet med de enda. Det har vært mange produsenter som har gått hardt ut om hva de skal levere, men i Norge er det foreløpig kun Maxus som har levert elektriske pickuper i høyt antall.
Elektriske pickuper som er tilgjengelig i Norge
Foreløpig er det faktisk kun eT90 som kan kjøpes nå av elektriske pickuper. Det kommer noen flere i løpet av 2023. Vi vil oppdatere forløpende som de blir tilgjengelig i Norge.
Maxus eT90 Pickup
Maxus eT90 er den første og eneste elektriske pickupen som er tilgjengelig i Norge per dags dato. eT90 byr på et moderne design, praktiske funksjoner og en rekkevidde som er tilstrekkelig for mange. eT90 har en lastekapasitet på opptil 1000 kg, og hengervekt på 1000 kg. Rekkevidde på3 34 km (WLTP), batteriet er på 88,5 KWt.
eT90 er en god pickup som holder fint for mange, både privatpersoner og bedrifter. I og med at det er den første elektriske pickupen som er tilgjengelig i Norge gir det også ekstra med salg!
Elektriske pickuper som vil komme
Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning er den elektriske versjonen av den populære Ford F-150. Med et kjent design og en rekke praktiske funksjoner, appellerer denne elektriske pickupen til mange tradisjonelle pickup-eiere. F-150 Lightning har en rekkevidde på rundt 514 km med stort batteri og rundt 370km med det mindre batteriet.
Det er forventet at norske kunder vil kunne få leveret F-150 Lightning innen slutten av 2023. I og med at det er ekstremt stor etterspørsel går Ford langt for å unngå spekulanter. Et av tiltakene er en tilbakekjøpsklausul som gjelder i x antall år og skal forhindre at spekulanter kan selge bilen brukt med profitt.
Chevrolet Silverado EV
Chevrolet vil lansere en elektrisk versjon av sin populære Silverado pickup i 2023 som en 2024 modell. Designet er ganske likt Silverado som vi kjenner den fra før, og har ikke det samme futuriske designet som flere av konkurrentene går for.
Det vil komme forskjellige modeller, og med nok rekkevidde til å stille likt som flere av konkurrentene. At vi rekker å få Silverado som elektrsik pickup i Norge i 2023 er nok ikke veldig sannsynlig.
GMC Hummer EV
GMC Hummer EV er en kommende elektrisk pickup som kombinerer det ikoniske Hummer-designet med en kraftig elektrisk drivlinje. Denne elektriske pickupen forventes å tilby imponerende ytelse og rekkevidde, med en toppmodell som kan levere opptil 1000 hestekrefter og en rekkevidde på opptil 560 km. Hummer EV vil også ha avanserte funksjoner, som for eksempel firehjulsstyring og et avansert offroad-system.
Om vi får Hummer tilbake til Norge er derfor ikke helt usannsynlig, det er mange som er interessert. Når det eventuelt skjer vil vi komme tilbake til!
Dodge Ram 1500 Revolution (REV)
Ram føyer seg inn i rekken av store amerikanske pickuper som elektrifiseres. Selv om det ikke er mange detaljer tilgjengelig ennå, forventes Ram 1500 å tilby konkurransedyktig ytelse og rekkevidde.
Når den kommer til Norge, om den gjør det vil salgssuksessen sannsynligvis avhenge veldig av hvilke konkurrenter som rekker å komme først.
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck er en av de mest omtalte elektriske pickupene, og den har et futuristisk design som skiller seg ut fra mengden. Med sin sterke ytelse, imponerende rekkevidde og avanserte funksjoner, er Cybertruck et spennende alternativ for dem som ønsker en elektrisk pickup. Avhengig av konfigurasjon, kan Cybertruck tilby en rekkevidde på opptil 805 km.
I starten var det mulig å bestille Cybertruck via Tesla sine nettsider til Norge også, men nå er det kun mulig i Nord-Amerika. Om den kommer til Norge, som mange tror vil det bli med endel forandringer for at den skal bli mulig å få registrert i Norge.
Rivian R1T
Rivian R1T er en annen elektrisk pickup som har fått mye oppmerksomhet. Den kombinerer et stilig design med imponerende ytelse og rekkevidde. R1T har en maksimal rekkevidde på opptil 640 km.
I tillegg tilbyr Rivian R1T en rekke innovative funksjoner, som for eksempel et stort lagringsrom mellom førerhuset og lasteplanet, kalt «Gear Tunnel». Om og når R1T kommer til Norge er foreløpig veldig uvisst, men det spekuleres om at det kanskje ikke er så lenge til!
Det norske markedet for elektriske pickuper
Norge er et av verdens ledende land når det gjelder elbiler, og stor interesse for elektriske pickuper vet vi også at det er. Tilgjengeligheten av modeller som Maxus eT90 og forventede lanseringer av andre elektriske pickuper i de kommende årene, betyr at det norske markedet vil ha et økende utvalg av elektriske pickuper å velge mellom.
Norge tilbyr også en rekke insentiver og støtteordninger for elektriske kjøretøy, noe som gjør det mer attraktivt for både private og kommersielle kunder å vurdere elektriske pickuper.
Med MVA på deler av kjøpsprisen, og at det er ventet mer avgifter på elbiler fremover vil dette ha veldig mye å si for hvor mange elektriske pickuper vi kommer til å se på norske veier. Spesielt for de store amerikanske pickupene som tradisjonelt har vært avgiftsværstinger blir det spennende å se. Hvis avgiftene blir like høye som de tradisjonelt har vært vil det ha mye å si for hvor mye produsentene kommer til å satse i Norge.
Kommer vil til å se elektriske pickuper på grønne, varebilskilt? Inntil videre har det vært få elbiler på grønne skilt. Det er nok store sjanser for at det blir en endring på det hvis det gir en mulighet for å slippe unna avgifter som det tradisjonelt har vært i Norge.
Fremtiden for elektriske pickuper
Elektriske pickuper har et stort potensial for vekst og utvikling i årene som kommer. Teknologiske fremskritt vil sannsynligvis føre til forbedringer i rekkevidde, ytelse og lademuligheter, noe som gjør disse kjøretøyene enda mer attraktive for flere. I
Bærekraft og miljøpåvirkning er også viktige faktorer som vil påvirke fremtiden for elektriske pickuper. Elektriske pickuper kan bidra til å redusere klimagassutslipp og redusere avhengigheten av fossile brensler, noe som er en stadig viktigere prioritering for mange forbrukere og bedrifter. At det vil tvinge frem flere elektriske pickuper i Norge virker derfor også sannsynlig med tanke på avgiftspolitikken vi har.
Tilbud og etterspørsel
I årene som kommer, vil vi sannsynligvis se enda flere elektriske pickup-modeller som blir introdusert og økt konkurranse som fører til innovasjon.
Om det blir fullt av store amerikanske elektriske pickuper på norske veier er vanskelig å si, men avgifter kan potensielt fort sette en stopper for det. Hadde de vært tilgjengelige i perioden hvor det ikke var noen avgifter ville det nok blitt solgt flere amerikanske pickuper i Norge enn noen gang tidligere.