Toppakningen sitter øverst i motorblokken og under sylindertoppen. Hvis toppakningen ikke var der ville det ikke vært tett, oppgaven er derfor den samme som til de fleste andre pakninger. Forskjellen er at i blokken er det flere passasjer for forskjellige væsker, en toppakning har derfor flere pakninger i en og samme pakning.
Om en toppakning ryker så gir det også fort skader på blokken på grunn av varme som kommer til der hvor det ikke skal være. Dette, og at det er så mye som må demonteres er grunnen til at dette ofte er en av de dyreste reparasjonene på en bil.
På nyere bil skal ikke en toppakning ryke, men på litt eldre bilder som har kjørt over 200.000 km hender det at det skjer. Om det skjer så er det viktig å ikke starte motoren. På engelsk heter toppakning head gasket.
Indikasjoner på at toppakning er gåen
Kjølevæske – Toppakningen fungerer likt som alle andre pakninger, men den er litt mer komplisert en de fleste pakninger. Den har flere forskjellige soner i pakningen hvor den skal holde væske fra hverandre.
Det som kan skje er at pakningen ryker i mellom der forbrenningen foregår (forbrenningskammeret) og derfor vil bilen bruker kjølevæske som forbrenning. Et tydelig tegn på dette er at kjølevæskenivået synker uten at det er noen tegn til lekkasje fra kjølevæsken.
Dette fører også igjen til at motoren går varm. For å feilsøke kjølesystemet selv er det beste å bruke en kjølesystem tester.
Olje – Toppakningen kan også gå i stykker flere andre steder. Blant annet i mellom der kjølevæske og olje går. Det vil føre til at du får kjølevæske i oljen, dette gir en gråaktig og mer flytene konsistens til oljen.
Har du peilepinne på motoren din kan du enkelt sjekke hvordan oljen ser ut. Om dette skjer vil ikke olje lenger smøre som den skal, og sjansen for større havari øker jo lengre motoren har kjørt med det.
Eksosrøyk – Disse er kun indikasjoner som de andre symptomene også. Om du får en annen farge på eksosen er det noe feil, men årsakene kan være andre en at det skyldes toppakningen!
Hvit eksos – Hvis motoren begynner å forbrenne kjølevæske vil det gi hvit røyk, og jo mer kjølevæske som forbrennes jo hvitere vil eksosen bli. På en bensinmotor kan du sjekke tilstanden til tennpluggene for å se om det er relatert til toppakningen.
Blå/ Grå eksos – Dette skyldes som regel at motoren forbrenner olje, i tillegg til fargen på eksosen så gir det også en veldig gjenkjennbar lukt som minner om mat som er brent.
Om motoren forbrenner olje vil det også si at motorolje nivået synker uten at det er en synlig oljelekkasje.
Problemet hvis det er dette du har er at oljen kan komme inn i forbrenningen på andre måter en kun på grunn av defekt toppakning. Ved å ta en diagnose kan du ofte få en indikasjon på hvor problemet ligger, også ved å sjekke tilstanden til tennpluggene.
Lav kompresjon – Hvis toppakningen ikke lenger er helt tett vil også forbrenningen ikke lenger være tett. Det gjør at kompresjonen blir dårligere og motoren ikke går veldig bra. Dette kan testes ved å ta en kompresjonstest.
Dårlig gange fra motoren – Problemer som ujevn gange, feiltenning, tungstartet motor og at motoren går dårlig (lav kompresjon) er alle feil som kan være relatert til gåen toppakning.
Opplever du noen av disse symptomene er det langt fra sikkert at det skyldes toppakningen. Problemet er hvis du ikke finner ut årsaken og fortsetter å kjøre med bilen så vil det veldig ofte føre til enda større og mer kostbare problemer.
Før du begynner å demontere hele motoren vil du kunne spare mye penger på å ta med bilen til et verksted for å finne helt sikkert ut om det er toppakningen som er feilen. Noen av feilene er ikke så lett å diagnostisere uten riktig utstyr og kunnskap, det kan derfor være mye penger spart på å finne helt sikkert ut av det før du begynner med en av de største jobbene som kan gjøres på motoren.
Årsak til at toppakning går i stykker
Den vanligste årsaken til at toppakninger ryker er at motoren overoppheter, gjerne flere ganger og blir kjørt med mens motoren er for varm. Dette kan føre til at toppakningen går i stykker og en lekkasje i den kan oppstå.
Om bilen overoppheter er det ofte knyttet til feil med kjølevæskesystemet. Av mer preventive tiltak er det å sørge for at bilen alltid har god kjølevæske. På spesielt nyere biler har motoroljen også en viktig effekt i at den kjøler i tillegg til å smøre. Derfor er også jevnlig bytte og sjekk av motorolje viktig.
Feil montering av toppakning kan også være årsaken. Det er veldig viktig at den blir skrudd til med riktig moment for at den ikke skal begynne å gå i stykker over tid.
Tetningsmiddel for toppakning
Ofte skjer feilen med dårlig toppakning på litt eldre biler, og derfor vil mange også vurdere de letteste og rimeligste metodene for å holde bilen kjørende.
Har du en bil som ikke nærmer seg å uansett skulle vrakes er det å finne feilen og fikse den det beste å gjøre.
Toppakning tetningsmiddel løser sjeldent problemet, men noen ganger gjør det at bilen kan kjøre noen tusen kilometer til. Det er viktig å vite at feilen ofte vil komme tilbake igjen om det fungerer med slikt tetningsmiddel og da vil feilen ofte gi enda større konsekvenser.