Skal du på ferie eller av andre grunner ikke kommer til å bruke elbilen på en stund så er det kjedelig å komme tilbake til en bil som er helt strømtom. Det er heller ikke bare selve hovedbatteriet til elbilen som kan gå tomt for strøm, elbiler har også ett 12 volts batteri akkurat som vanlige biler. 12 volt batteriet har en viktig oppgave med å lagre minnet til bilen, og derfor kan det by på problemer hvis det går tomt for strøm. Det gjelder spesielt på nye biler, og du risikerer faktisk at bilen ikke starter i det hele tatt hvis 12 V batteriet har gått helt tomt for strøm.
Vedlikeholdslade 12V batteri på elbil
Hvis elbilen står lenge og driftsbatteriet begynner å bli tomt vil de fleste elbiler slutte å lade 12V batteriet. Dette fører ofte til at du ikke får ladet bilen hvis det blir utladet. 12V batteriet har heller ikke godt av å bli utladet og du risikerer derfor at det også blir ødelagt. Det koster ingenting i forhold til at driftsbatteriet blir ødelagt, men det er kjedelig med ett ødelagt 12V batteri også siden bilen ofte må inn til service for å få ett nytt.
Elbiler har ikke dynamo men får strøm fra driftsbatteriet, men når bilen blir stående stille så kan 12V batteriet gå tomt for strøm. Da vil du ikke kunne åpne dører og lignende som krever at du har strøm på 12V batteriet. Det er mulig å bruke startkabler for å få i gang 12V batteriet på elbiler også, men sørg for at du gjør ting i riktig rekkefølge!.
Burde elbil stå til lading eller ikke når den skal stå stille lenge
De fleste elbiler trives best med at batteriet er ladet til mellom 20-80% av batteriets kapasitet. I og med at batteriet er den viktigste og dyreste delen til elbilen er dette viktig å passe godt på, det blir som at du ikke ruser en kald fossilbil som er helt kald. Batteriet holder vesentlig lengre hvis du følger de instruksjonene og anbefalingene produsenten gir.
Siden det er variasjoner mellom batteriene til elbiler i både materialer og størrelsen på batteriet så finnes det heller ikke ett fasitsvar på hvor lenge elbiler kan stå uten lading. I Norge opplever vi sjeldent temperaturer over 30 grader, men når det blir 40-50 grader ute så påvirker det batteriet på bilen i stor grad. Og bilen burde ikke stå utendørs uten lading i så høye temperaturer over flere dager.
Det samme gjelder for kalde temperaturer, men de fleste elbiler vil kunne stå utendørs i en ukes tid i ganske kalde temperaturer uten at det burde by på store problemer. Det er derimot bedre at bilen står koblet til strøm.
Skal du parkere over en lengre periode vil det være bedre at du har bilen stående hos noen som kan bruke den litt, og lade den for deg. Det er ikke bra for bilen og bli stående uten at den blir brukt.
Har du ingen muligheter til å lade bilen så burde du snakke med produsenten om hva de anbefaler at du gjør. Det gjelder da hvis bilen må stå i lengre perioder, de står som regel i instruksjonsboken hva som gjelder hvis bilen skal stå stille i lengre perioder.
Har du en app til bilen så bruker bilen strøm når du sjekker appen, fordi den vekker bilen når du sjekker appen. De fleste elbiler har også moduser du kan velge som gjør at bilen bruker så lite strøm som mulig når den skal stå stille en stund.
Det kan få ganske store konsekvenser for batteriet på bilen hvis det blir fullstendig utladet og står sånn over lengre tid. Du burde derfor heller sette bilen ett sted hvor den kan stå til lading.
Er det snakk om flere måneder hvor du ikke har tenkt til å bruke elbilen så vil det beste være å ha den hos noen som kan bruke den. Det å sette bilen til lading i flere måneder uten at noen ser til bilen er ikke så lurt. Det vil heller ikke være bra for bremsene og den generelle tilstanden til bilen.
Generelt så kan vi si at elbiler helst alltid skal stå koblet til laderen. De fleste elbiler skal ligge mellom 20-80% ladet opp batteri, og når den er koblet til laderen så sørger bilen selv for at den holder det nivået. Det er viktig at du stiller på ladingen så du følger det produsenten anbefaler, å lade til 100% fullt batteri er ikke noe du burde gjøre ofte.