Alt har en ende, det vrakes mange biler hver eneste dag. Har tiden kommet for at du skal vrake din egen bil er det noen ting du bør være klar over på forhånd. Å vrake bilen er ikke vanskelig, men det er greit å gjøre ting på riktig måte. Husk at du kan prøve å selge bilen som rep objekt eller delebil før du bestemmer deg for å vrake den.
For å vrake bilen må du først rydde den, husk spesielt å fjerne bombrikken og se etter andre personlige eiendeler. Etter noen virkedager mottar du 3000,- i vrakpant. Bilen må ha ramme som er intakt og med synlig chassisnummer, ta også med vognkort og legitimasjon.
Selge deler før du vraker bilen
Start med å vurder hva du kan få solgt fra bilen som skal vrakes. I teorien kan du selge alt annet enn rammen på bilen. Kravet er at rammen til bilen skal være intakt med synlig chassisnummer. Så det lønner seg absolutt å selge det som er fungerende.
Det som ofte er lettest å selge og ikke minst demontere er batteri og hjul/dekk. Men hvis du er villig til å arbeide litt er det ikke så vanskelig å tjene inn endel ekstra tusenlapper. Skru ut seter, radio, dører/bagasjelokk, støtfanger osv. Starteren er også noe du ofte får 500-1000 kr for. Hvis du ønsker mest mulig profitt burde du ta gode bilder og lage en ryddig annonse med bildelene du har tenkt å selge. Husk at det arbeidet du gjør nå kan gi deg god timesbetaling, så det er verdt å legge litt innsats i det.
F.eks. batteri og starter er deler som har begrenset levetid. Opplys derfor godt om tilstanden, batteriet kan du måle spenningen på for å finne ut av tilstanden til
Rydd ut av bilen
Når bilen skal vrakes må den være ryddet for søppel. Uansett er dette ganske viktig, fordi det gir deg også en mulighet til å finne ut om du har noe i bilen som ikke skal vrakes. Sjekk derfor nøye om du har noe i bilen som du har gjemt der tidligere, for når den blir vraket er det for sent å få det tilbake.
Bombrikken er det som er lettest å glemme i bilen, det er veldig viktig at du tar ut den så du slipper noen uønskede regninger. Du kan bruke bombrikken i et annet kjøretøy så lenge du husker å endre registreringsnummer som er registrert på den. Eventuelt kan du levere tilbake bombrikken og få tilbake depositumet som er betalt på den.
Husk å ta med deg legitimasjon når bilen din skal vrakes, og kontonummer som du ønsker vrakpanten overført til.
Prosessen med vraking av kjøretøy
Du må ikke være registrert som eier av kjøretøyet for å vrake det, og utbetalingen kan gjøres til andre enn eier av kjøretøyet. Hvis du ikke har vognkort så må du ha med deg enten kvittering for innleverte skilter eller forsikringspapirer som dokumenterer bilens nåværende eller siste kjennemerker det hadde.
Først og fremst for din egen del så skjer det at du får 3000 utbetalt i vrakpant innen få virkedager fra skatteetaten. Forsikringen din blir også automatisk sagt opp, men dobbeltsjekk etter noen dager at den faktisk blir det.
Når bilen blir vraket så blir i gjennomsnitt 95% av den gjenvunnet, så det er miljøvennlig å vrake bilen. Det kan også være at brukbare deler fra bilen din blir solgt før den vrakes.
Du kan faktisk vrake bilen din i utlandet så lenge det er i EØS og det er ved en godkjent biloppsamlingsplass. Det er derimot ikke sånn at du får vrakpanten automatisk men du må søke for å få den utbetalt. På den andre siden, dette gir deg jo mulighet for å ta bilen din på en siste roadtrip rundt i Europa til den ikke er kjørbar lenger.
For å vrake en bil som ikke er EU godkjent må den leveres inn til vraking på vanlig måte. Det eneste er at selv om du skal vrake den så betyr ikke det at du har lov til å kjøre den til vraking hvis den ikke er EU godkjent. Mange vrakere tilbyr henting av bil som kan være en god løsning, eventuelt å kjøre den inn selv med tilhenger.
Siden årsavgift er avviklet og trafikkforsikringsavgift nå gjelder er det ikke ett spesielt tidspunkt du må vrak bilen innenfor. Tratrafikkforsikringsavgift betales per dag til forskjell for hvordan det var med årsavgiften.
Vrake bil med heftelser
Det er mulig å vrake bil med heftelser, men sannsynligvis må den som leverer inn kjøretøyet gjøre opp heftelsene på stedet. Har du f.eks. billån på bilen så er det en bank som har pant i kjøretøyet, det vil si at de må være med på beslutningen på om kjøretøyet kan vrakes. Det er mulig for annen person enn eier av kjøretøyet å levere det inn til vraking, men det er da den personen som leverer det inn som vil være ansvarlig for å gjøre opp heftelsene.