Det å bytte registerreim er som regel den største servicekostnaden på en bil, og registerreimen må byttes etter km eller års intervall avhengig av hvilken av de som inntreffer først på din bil.
Selve jobben med å skifte registerreimen varierer veldig hvor vanskelig er, konsekvensene hvis du gjør feil kan også bli veldig store. Grunnen til at det er kostbart å bytte registerreimen på service er av to grunner, den viktigste grunnen er at det er mye arbeid å komme til registerreimen. Den andre grunnen er at ekspertisen mekanikeren har gjør at de kan ta seg godt betalt.
Hvor ofte bør man skifte registerreim?
Det følger av servicehefte når registerreim må byttes. Ofte er det 5 år eller 100 000km, avhengig av hva som inntreffer først. Det er ikke alltid det er oppgitt år, det vil ikke si at du kan vente til du har kjørt så mange km som er oppgitt å samtidig være trygg på at registerreimen ikke ryker. Derfor burde du uansett vurdere om registerreimen burde byttes etter 5 år, og når du 7 år begynner det å bli veldig på tide. Husk at registerreimen er laget av gummi, så selv hvis den ikke brukes vil den uansett bli utslitt etter x antall år.
Hvordan bytte registerreim
Selve byttet av registerreimen er i teorien veldig enkel. Du demonterer helt til du kommer til registerreimen. Når du har kommet helt dit at du er klar for å demontere registerreimen så er det nå den «skumle» delen av jobben starter. Grunnen til det er at de tannhjulene registerreimen går rundt må stå i nøyaktig riktig posisjon når reimen skal byttes ut. Som regel er det markert på veiv og kamakselen med små tagger som skal stemme med tagger som er på selve motorblokken. Disse kan derimot være litt utydelige så å lage ekstra merker FØR du demonterer registerreimen er et veldig godt tips. Hvis du demonterer registerreimen og begynner å bli usikker på hvordan merkene egentlig stod er du ute på dypt vann.
Det er veldig greit å være to stykker når du skal bytte registerreimen, spesielt hvis du aldri har gjort det før. Er du så heldig at du kjenner en som har gjort det før så kan du også gjøre all jobben med å demontere alt som må demonteres på forhånd, for deretter å få hjelp når selve reimen skal byttes. Som regel må da av med støtfanger, multireim og noen deksler som sitter foran registerreimen, og demontere dette er mer tidkrevende enn det er vanskelig så lenge du har gode instruksjoner på hvordan det skal gjøres.
Ofte er det også nødvendig med registerreim verktøy
Vær oppmerksom på at du risikerer å skjære motoren hvis du gjøre noe feil når du bytter registerreimen, dette kan fort koste mange titusener å få fikset hvis du er så uheldig at det skjærer seg. Så tenk deg godt om på forhånd før du setter i gang jobben.
Siden jobben fort tar en kort dag for en som aldri har gjort det før er det veldig greit å ha ett godt egnet sted å stå. Og at godt verktøy er halve jobben vil du fort erfare selv når du setter i gang hvis du ikke har så mye erfaring med å skru på bil selv.
Ett verksted bruker vanligvis en time til en hel arbeidsdag for å bytte registerreim. Skal du gjøre det selv må du derfor ha en grundig guide for akkurat din bil siden det er så store forskjeller mellom hvor vanskelig det er å bytte registerreim.
Før du prøver å starte bilen er det lurt å koble på vann og alt av luft, ellers kan det være at bilen går ujevnt selv om du har gjort skifte av registerreimen riktig.
Hvordan fungerer en registerreim
Enkelt forklart sørger registerreimen for at det er en forbindelse mellom veivakselen og kamakselen.
Når kamakselen går rundt gjør det at tannhjulet som registerreimen sitter på settes i bevegelse. I og med at veivakselen også har ett tannhjul som registerreimen går rundt settes veivakselen i bevegelse også. Veivakselen roterer nøyaktig dobbelt så fort som kamakselen, ved et registerreim havari er det nettopp dette som er årsaken til havari hvis den ikke roterer dobbelt så fort. Det trenger ikke å være at reimen har rykket, det kan også være at den har hoppet over et tannhjul, som også kan forårsake havari.
I tillegg til veivakselen og kamakselen driver som regel registerreimen også vannpumpen og noen ganger oljepumpa.
Inspisere registerreim før du bestemmer om den må byttes
På noen biler er det ikke så vanskelig å åpne dekselet så registerreimen kan inspiseres. Det hjelper allikevel ikke så veldig mye at du får sett på reimen, for når den har blitt gammel kan den være slitt selv om det ikke ser sånn ut. Hvis du allikevel ønsker den inspisert på forhånd er det best å høre med en mekaniker som vil kunne se bedre på reimen hvordan tilstand den er i. På de fleste biler vil det å komme til for å inspisere den kreve såpass mye jobb at det er like greit å uansett bytte den.
Bytte vannpumpe når du uansett skal skifte registerreim
Grunnen til at vannpumpe byttes når registerreimen skiftes er ofte ut fra føre var prinsipp. Vannpumpen er ikke spesielt dyr, men den er veldig viktig at er fungerende. Det er heller ikke noe vanskelig eller særlig ekstra jobb å gjøre når du uansett skal skifte registerreimen, det er grunnen til at den som regel alltid byttes samtidig.
Det er flere som har valgt å la være å bytte vannpumpen når de har byttet registerreim å senere angret bittert! Vi anbefaler deg derfor å alltid bytte vannpumpen samtidig.
Hva sparer du på å gjøre jobben selv
I kroner og øre kan du spare en hel del. En ny registerreim skiftet på verksted koster typisk 6000-20 000 kr, men det kan både være endel dyrere eller litt billigere avhengig av hvilken bil du har. Jeg vil anbefale at du kjøper et registerreimsett og ikke kun en ny registerreim hvis du planlegger å bytte selv. Da får du som regel med nytt strammehjul og vannpumpe, strammehjulet er det ikke sikkert at du trenger å bytte men det er som regel lurt å gjøre.
Hvor mye koster det å bytte registerreim!
Dette koster fra rundt 1000-1500 kr. Det vil si at du fort sparer 5000-15000 kr på å skifte registerreimen selv. Men ikke glem at du faktisk lærer vanvittig mye når du gjør det selv, det er også verdt mye!
Her finner du registerreim og vannpumpe til din bil! Søk med regnr
Mange kan spare mye på å gjøre jobben i utlandet også, spesielt om det er registerreimhavari. Les mer om det her!
Burde du bytte registerreim selv?
Hvis du er klar over risikoen det kan medføre, og er villig til å ta den risikoen er registerreimbytte en jobb som absolutt er veldig gjennomførbar.
Har du en nyere bil kan det det godt være at eventuelle kjøpere vil være litt skeptisk til at du har byttet registerreim selv. Og hvis du har en nyere bil vil et eventuelt uhell også har større konsekvens.
Har du derimot en bil som du føler det er verdt å ta «risikoen» med så er det ingen grunn til at du ikke kan gjøre det fint selv. Og når du først har gjort det engang er det veldig mye lettere neste gang. Registerreimen snakkes ofte om som en nesten mystisk ting, men så fort du setter i gang, hvis du har forberedt deg riktig, så vil du se at dette er en jobb som er fint mulig å få til selv.