Det å gå tom for spylervæske er alltid kjedelig, men når du innser at du har spylervæske på tanken men det ikke kommer spylervæske ut så er det et enda litt større problem. Det er heldigvis ikke så ofte det skjer, men det skjer ofte når du trenger at det fungerer.
Er det dårlig vær så har du ofte ikke noe annet velg enn å bare la bilen stå, for uten spylervæske i kombinasjon med dårlig vær tar det ikke lang tid før du ikke ser noe.
Tine opp spylervæskeannlegget
Hvis det er veldig kaldt ute så kan det være at spylervæsken har fryst, da burde du ikke bruke spylervæsken for å prøve å få den til å virke! Det kan ende opp med at du ødelegger enda mer.
Den spylervæsken du kjøper på bensinstasjoner er ofte kun ned til 15 minusgrader. Hvis du mistenker at spylervæsken kan ha frosset, og det kan den fort gjøre i kalde Norge så er det å sette bilen et varmt sted som gjelder. Når det har fått tint opp å du er sikker på at det ikke er kaldere i spylervæskeanlegget en det spylervæsken er beregnet for så kan du helle på konsentrat av spylervæske.
Så lenge det har tint opp så kan du teste om det fungerer nå, hvis det gjør det så sørg for at du fyller på med konsentrat eller ferdigblandet spylervæske som tåler kulden som er utendørs.
Får du ikke satt bilen i en varm nok garasje eller lignende så er en varmepistol eller hårføner noe du kan bruke, men da er det viktig at du ikke holder det for nærme så noe smelter. Det meste av spylervæskeanlegget er laget i plast og tåler ikke veldig høye temperaturer.
Du kan også helle på varmt vann, men hvis du ikke får det til med denne metoden så ender det opp med at spylervæsken bare blir enda mer tynnet ut og spylervæskeanlegget fryser til enda mer.
Selve tanken til spylervæsken er ganske enkel å demontere, så du kan demontere den å ta den med inn for å la den tine. Fordelen med det er at da kan du helle ganske mye varmt vann i den som forhåpentligvis kan tine opp hele anlegget.
Lokalisere feil på spylervæskeannlegg
Det er lett å tenke at det er spylervæskepumpen det er noe galt med, men heldigvis kan det ofte være noe ganske mye enklere en det. Det første du burde være sikker på er at det er spylervæske på tanken.
Deretter vri om tenningen, så trykk inn hendelen for spylervæske. Når du gjør det skal du helst høre at spylervæskemotoren går. Det er som en elektrisk summelyd, du kan gjerne få en person til å stå ute foran bilen for å høre om den faktisk går hvis du er i tvil.
Hvis du ikke hører at den går så er problemet mest sannsynlig elektronisk. Start med å se etter feilmeldingen, og gjerne ta en diagnose. Det å sjekke sikringene er også lurt å gjøre som noe av det første du gjør. Er det et problem med en sikringen så bytt den, men vær klar over at problemet kan komme tilbake for sikringene skal i utgangspunktet ikke ryke.
Får du fortsatt ikke gang i spylervæskepumpen så bruk et multimeter for å måle at det kommer strøm frem til pumpen. Som regel er det noen kabelsko du kan komme multimetret på rett ved pumpen. Hvis du nå måler at det er strøm når du trykker inn for at det skal spyle spylervæske så er det ganske sikkert pumpen det er noe galt med.
Hvis du derimot ikke måler strøm når du trykker inn for spylervæske så burde du følge kabelen og måle på punkter bakover langs den. Gjør det helt til du kommer til et punkt hvor du måler strøm. Da har du funnet feilen.
Hvis du derimot hører at spylervæskepumpen går så burde du starte med å se under bilen for lekkasjer. Lekker det ut noe mens du holder hendelen for spylervæsken inne så må du finne lekkasjen. Speil som er uttrekkbare er fine å bruke til jobber som dette, da får du enkelt sett under bilen som er vanskelig å komme til.
Ser du derimot ikke noe lekkasje, og det ikke kommer spylervæske fra noen av dysene så er problemet ofte et sted før pumpen. Undersøk slangene for å se om de er tette noe sted. Finner du en slange som er tett så kan du ofte bare bytte den ut med en universal slange, for det er likt på mange biler.
Er det selve tanken til spylervæsken som det lekker fra så er det som regel lettest å kjøpe en original en som passer, for utformingen varierer litt på de fleste biler. Det å bytte den selv derimot er noe de fleste får til.
Bytte av spylervæskepumpe
Hvis du har feilsøkt og det virker som det er selve spylervæskepumpen som er ødelagt så koster de ikke så mye. Det er heller ikke en veldig vanskelig jobb å bytte den ut, men det er ofte det å komme til der hvor den sitter som tar lengst tid.
Hvis du ikke vet hvor den sitter på bilen din så er det greit å sjekke ut det før du starter å lete under bilen. Som regel sitter de så du må til underfra, eller fra siden av hjulbuen. Som oftest er det ikke så mye verktøy du trenger.
Pass på når du kobler fra slangen at du har kontroll på hvor all spylervæsken renner ut, for det er uheldig å få det spylt ut i hele motorrommet. Når du skal jobbe på bilen, og spesielt underfra er det alltid lurt å la bilen kjøle seg ned først.
Selve spylerpumpen monteres akkurat sånn som den pumpen som er ødelagt og skal byttes ut med. Ser du slitasje på noen slanger så kan det være lurt å bytte ut disse når du først er i gang.
Skulle det fortsatt ikke fungere så gjelder det å fortsette feilsøkingen til du finner hva årsaken kan være. Når det kommer til spylervæskeannlegget er det som regel lurt å dele det opp i om det kan dreie seg om noe elektrisk, eller slanger (lekkasjer, tett slange osv).