Hvor mye støy det er i biler varierer veldig, og vi oppfatter det også forskjellig. For noen er det veldig sjenerende mens andre nesten ikke enser det engang.
Støyet du hører i bilen kommer fra veien, vind eller motor (på elbiler også). Dyrere biler har generelt mindre støy, men her er det også store forskjeller.
Skal du få gjort noe med lyddemping hos et profesjonelt firma så kan det for bli kostbart. Er det noe du vil gi deg utpå og ikke regner dine egne arbeidstimer med kan du få et godt resultat til en ganske grei pris. Så lenge du bruker gode materialer er det selve arbeidet med demontering og montering som tar mye tid.
Hvor kommer støyet fra
Mye av støyet kan komme fra ting du kan gjøre med. Kjører du rundt med takstativet på bilen så er det første du burde gjøre å fjerne det. Piggdekk og store sommerdekk er heller ikke gunstig hvis du vil ha lite støy.
Mistenker du at det er ett spesifikt sted det kommer mye støy fra? Last ned en decibel app til telefonen og få en passasjer til å måle mens du kjører. Opplever du mye støy kan dette være en effektiv metode for å finne ut om det f.eks. er ett vindu eller hjulbrønn (dekk) det kommer ekstra mye støy fra.
Har støyen kommet plutselig så er det lurt å tenke på om du har gjort noen forandringer i det siste. Har du byttet til noen billige vindusviskere eller at de egentlig ikke passer kan dette gi overraskende mye støy. Det er ikke så vanlig, men hvis det skjer kan det gi mer støy enn man skulle tro.
Metoden fungerer best hvis det faktisk er et avvik et sted. Er det bare generelt mye støy i hele bilen er problemet ofte mer sammensatt.
Dette er hva du kan gjøre
Det er ofte endel særegenheter med forskjellige bilmodeller, spesielt de som er ekstra plaget med støy. Gjør litt undersøkelser for din bil, for du kan ofte finne ganske god informasjon om hva som vill være det som gir best effekt av å gjøre noe med for akkurat din bil.
Dekk – På nyere biler så er det nettopp fra veien det meste av støy kommer fra. På en nyere bil vil du høre større forskjell når du kjører inn fra en gammel vei til en nyasfaltert vei.
Elbiler har generelt mindre støy, men støyen er mer konsentrert fra en ting. Når du ikke har motoren som hører støyen blir det mer spesifikt hvor støyen kommer fra. Elbiler veier også mye, derfor blir valg av dekk ekstra viktig når du vil unngå støy.
En elbil med gode dekk vs en med dekk som støyer mye kan gi en enorm forskjell i støy. Grunnen til at alle som er opptatt av støy, uansett om du har elbil eller ikke burde være opptatt av dekkene er fordi det er både den rimeligste og enkleste måten å bli kvitt støy.
Når du skal bytte dekk så er det viktigste selvsagt at det er et godt dekk. Men dekk som contisilent har en slags skumgummi inne i dekket som skal redusere med inntil 9 desibel! Det er flere produsenter som har fokusert på å redusere støyen fra dekk betydelig. Spesielt for deg som er ekstra sensitiv for støy vil dette være det første å fokusere på.
Vinduer – Du kan selvsagt bytte vinduer, men dette blir urealistisk for så godt som alle. For det første er det ikke vinduene som vil gjøre mest, og det vil koste ekstremt mye å gjøre noe med.
Hvor godt det er isolert rundt vinduene derimot kan ha noe å si. Er gummien til vinduslistene ødelagt eller begynner å bli slitt er dette et sted du kan hente ganske mye på å fikse det. På nyere biler så vil det heller være en garantisak hvis det er problemer med gummien.
På eldre biler kan du godt bytte hele listen med en som er bedre. Listene er også viktig for å beskytte mot vann, så det gjelder å bruke en som er laget for å passe!
Motorstøy – Det er mest i lave hastigheter at motorstøy kan være mest sjenerende. Kjører du mye i bymiljøer så er det støy fra motoren som vil være det du kan gjøre mest med.
Det du kan gjøre er å se hva slags støydemping du har i motorrommet. Det finnes støydempende matter til panseret. Her er det viktig at du bruker en matte som er laget for formålet og solgt av noen som er seriøse. En dårlig matte her kan rett og slett være brannfarlig!
I motorvei hastigheter kan du få litt ut av dette også. Men det er andre tiltak som vil være mer hensiktsmessige å starte med. Jo fortere du kjører jo mer er det støy fra andre ting enn motoren som høres inne i kupeen.
Innvendig lyddemping – Skal du begynne med lyddemping blir det fort ganske omfattende. Som nevnt kan panseret isoleres hvis det er motorstøyen som er problemet. Det er også enkelt å lyddempe panseret.
Inne i kupeen så må det demonteres hvis du skal begynne å lyddempe. Enten om det er hele gulvet eller innvendig i dørene. Et enklere alternativ er matter inne i bilen som er lyddempende. Med mindre det legges i gulvet så vil det gi langt fra like godt resultat.
Utvendig lyddemping – Fordelen med utvendig lyddemping er at det er selve støyet som lyddempes. Litt avhengig av metode som er valgt er det også ofte enklere å lyddempe biler utenfra enn å gjøre det ordentlig i hele kupeen. Det ideelle vil selvsagt være begge deler, men for de fleste blir kostnaden for noe sånt høyere en nytten det gir.
Demping av hjulbrønn kan gjøres på flere måter, endel verksteder har egne midler som «skummes» inn i hjulbuene.
I forbindelse med understellsbehandling av bilen er det også mulig å gjøre tiltak for lyddemping! Les mer om understellsbehandling her.
Stereoanlegget – Et godt stereoanlegg demper ikke støyet utenfra, men støy utenfra og et dårlig anlegg er ikke noe særlig. Har du et godt stereoanlegg og er glad i å høre på musikk så kan veien å gå heller være å oppgradere anlegget litt.
Det er mest aktuelt om det du har nå er dårlig, hvis du f.eks. har satt opp Bluetooth spilling som ikke er gjort på en god måte og gjør at kvaliteten ikke er optimal. Mange biler har egne soner du kan spille musikk for. Det å teste innstillingene litt kan gjøre ganske mye for lydopplevelsen i bilen.