Har du skrudd på litt eldre biler før, har du garantert vært borti bolter og muttere som sitter rustet fast eller blir veldig fort skrudd over. Det skjer ofte med nyere biler eller på maskiner også.
Vi skal i denne artikkelen gå over hvilke muligheter først, vi starter i den rekkefølgen du burde prøve først. Har du allerede prøvd noen av de hopper du bare videre i listen.
- Gjør forberedelser – Riktig verktøy
- Første tips – rustfjerningsmiddel
- Er ikke bolten skrudd over? Latmannsarm, kraft og varme
- Borre opp for å løsne bolten
- Vinkelsliper kan ofte være det beste og siste verktøyet som trengs for å få bolten løsnet
- Hvis du har sveiseapparat – Sveis på en mutter!
Gjør forberedelser – Bruk riktig verktøy
Før du setter i gang med reparasjoner så sørg for at du har riktig og godt verktøy tilgjengelig. Starter du uten at du har godt verktøy klart er sjansene mye større for at du kommer til å stå fast ved hver eneste bolt du kommer til. Og ikke fall for fristelsen til å skru inn igjen bolter som er litt slitt. Selv om du tenker nå at du ikke kommer til å trenge å skru den ut igjen, så kommer du til å angre på det neste gang. Ha derfor klar nye bolter, det kommer til å spare deg for mye tid i lengden.
Står du der med en skiftenøkkel og lurer på hvorfor boltene blir skrudd over? Fastnøkler er mye bedre! Og bruk fastnøkler av god kvalitet. Et pipesett burde du også ha, men bruk så få «ledd» som mulig. «ledd» er f.eks. forlengere og adaptere for vinkler, de gjør at du får feil vinkel og det beste er derfor å unngå det når det er mulig.
Forsøk alltid først med rustfjerningsmiddel
Det som sparer deg for mest tid når du har en bolt som sitter fast er å bruke litt tid mens bolten fortsatt ikke er skrudd over. Bruk en stålbørste for å fjerne overfladisk rust og andre ting som måtte være der, her må du gjerne bruke kraft og pusse nøye. Blås bort og pirk ut for støv inni hodet på bolten. Deretter spray godt med rustfjerningsmiddel, la dette virke litt før du finner riktig verktøy for å ta bolten. Vær helt sikker på at du bruker riktig størrelse når du forsøker å skru ut bolten, feil størrelse gjør at du veldig lett skrur over bolten.
WD-40 5L | Sjekk utvalget |
Er det vanskelig å komme til med riktig verktøy er låsetenger ofte genialt. De gjør at du får strammet tangen så hardt du trenger og løser tangen i den posisjonen så du kan fokusere på å kun dreie tangen rundt og ikke trenger å klemme den inn samtidig.
Ta deg litt ekstra tid før du skrur over bolten. Latmannsarm, kraft og/eller varme.
Ofte hjelper det å bruke en flattrekker og hammer for å slå inn i bolten, dette gjør ofte sånn at den løsner opp.
Har du brukt stålbørste og rustfjerningsmiddel og fortsatt sliter med at bolten eller mutteren fortsatt sitter fast kan du prøve med mer kraft eller varme. Det beste er hvis du kan bruk en latmannsarm. Det beste er å unngå å bruke en forlenger for å komme til bolten, bruk helst en pipe rett på latmanssarmen. Overganger eller forlengere vil gjøre at du mister kraft og det er mye større sjanse for at du skrur over bolten. Har du et stålrør og bruker fastnøkkel kan du ta stålrøret rundt fastnøkkelen for å dra til med mer kraft. Bruker du pipe kan du slå den litt inn i bolten først for å være sikker på at den sitter godt i bolten. Holder det ikke med latmannsarmen kan du bruke et jernrør på latmanssarmen også.
Det beste er å bruke en induksjonsvarmer. Den varmer kun opp bolten eller akkurat der du trenger det. Les mer om indukjsonsvarmere her!
Har du mulighet til å varme opp bolten gjør dette ofte susen. Pass på hvis det er noe i nærheten som ikke tåler varme, som det dessverre ofte er. Bruk en håndholdt gass eller propanbrenner og varm bolten opp rundt hodet på den. Vent til den er skikkelig varm før du prøver å skru den løs.
Bruk en drill for å borre ut hodet på bolten.
Er det gjenger som sitter rett bak hodet på bolten er dette ofte en dårlig løsning. Har skaden først skjedd så er det absolutt mulig å borre opp nye gjenger, men det er som regel andre måter å gjøre det på som er bedre. Kommer du til på baksiden av bolten kan du prøve å bruke en polygrip tang og skru ut bolten fra andre siden enn hodet på bolten, men som oftest kommer du ikke til på den siden.
Ofte er det flere bolter som holder fast det du skal skru ut. Ofte er da en løsning og borre i bolten til hodet på den løsner. Da vil du få løst det du skulle ha løst, problemet nå er at resten av bolten fortsatt sitter fast. Løsningen da er og bare bruke de andre boltene, eventuelt prøve å borre ut resten av bolten. Vær klar over at det er veldig sannsynlig at du må gjenge opp nye gjenger hvis du velger denne fremgangsmåten.
Har du skrudd over bolten helt kan du prøve å borre inn en bits. Bruk en kraftig bits og sørg for at den har veldig godt tak i bolten, gjerne bank den hardt inn med en hammer.
Du trenger ett solid borr for å kunne borre i kraftige bolter, og en drill som er litt kraftig også. De minst kraftige drillene vil slite veldig med å borre opp en bolt.
Vinkelsliper – Prøv først og fremst kutte med vinkelsliperen så det passer med en flattrekker, da trenger du ikke å ødelegge mer enn bolten.
Hvis du kutter av hodet på bolten får du løs det du skulle sku ut, men resten av bolten sitter fremdeles fast. Og nå sitter den enda bedre fast siden du ikke har hodet på bolten og bruke for å skru ut bolten lenger. Derfor burde det være siste utvei å velge den løsningen. Har du en kraftig flattrekker kan det ofte være det som skal til. Kutt til med vinkelslipperen så du får plass til en kraftig flattrekker. Kutt gjerne litt dypt så flattrekkeren sitter ordentlig godt fast. Så kan du bruke en vanlig tang eller polygriptang på flatterekken for å skru ut bolten.
Start alltid med riktig verktøy, og rustløser. Prøv deretter med varme om det ikke fungerer. Med de andre metodene vil bolten bli ødelagt, men du vil til slutt få den ut.
Et lite triks hvis du har muligheten og bolten er umulig å få ut er å borre opp ett nytt hull. I dette hullet kan du bruke en ny bolt med en mutter på baksiden. Det er ikke nødvendigvis en like god løsning som å borre opp nye gjenger, men ofte så holder denne løsningen i massevis. Spesielt hvis det i tillegg er flere bolter som holder godset sammen.
Har du tilgang på sveiseapparat – Sveis på en mutter!
Dette er som regel den beste løsningen – Men det forutsetter selvfølgelig at du har tilgang til sveiseapparat.
Sveis på en mutter, gjerne av litt kraftigere dimensjon. Sveis inni mutteren til godset, deretter vil du ha en mutter du kan bruke mye kraft på for å løsne bolten. Husk at det er mye bedre å bruke fastnøkler enn skiftenøkler siden de har mer «kontakt» rundt mutteren. Hvis du ikke har sveiset noe før så vil jeg anbefale deg å få med deg en som har sveiset litt før.