Motorolje, vanligvis bare kalt olje er noe av det viktigste du må sørge for at bilen din har. Både at den har nok, ikke for mye og at den er av god kvalitet. Det er veldig enkelt å gjøre dette, og det kan gi veldig store kostnader hvis du ikke passer godt på her.
Mister du nybilgarantien ved å utføre oljeskiftet selv? i følge nettavisen mister du ikke nybilgarantien dersom du ikke tar service, og feilen du har ikke kan knyttes til det som det ikke er tatt service på, det gjelder derimot ikke for Suzuki. Det som er verdt å tenke på er at dette fort kan være vanskelig å bevise. Og bilen vil mangle stempel i servicehefte. Så har du en ny bil er det en vurdering du må ta selv, både med tanke på garanti og om det kan redusere salgsverdien når du selger bilen på grunn av manglende stempel i servicehefte.
Før du setter i gang med å skifte motoroljen kan det være lurt å vurdere en innvendig motorrens, les om hvordan du kan utføre det selv her.
Hvordan bytte motorolje
Det å bytte motorolje selv er ingen stor jobb for de fleste. Selv om det ikke er den dyreste jobben å gjøre på verksted så er det en fin jobb å gjøre selv. Da får du også sett litt på den generelle tilstanden til bilen din. Bytte av motorolje selv sparer deg for en god del penger!
Tidsbruk – Varierer etter din erfaring, men tar alt fra 15 minutter til en times tid hvis det er første gangen.
Vanskelighetsgrad – Enkel jobb de fleste får til om de kan skru litt selv eller er villige til å lære
Oljen renner lettere hvis bilen er litt varm, så det beste er at du har kjørt bilen litt før du begynner å tappe olje. Det varierer fra bil til bil hvor enkelt det er å komme til bunnpluggen, du trenger en pipenøkkel/fastnøkkel for å skru den ut. På mange biler må du også fjerne ett plastdeksel som dekker under motoren for å komme til bunnpluggen. Du trenger som regel ikke å jekke opp bilen for å bytte olje, men det gjør som regel jobben enklere.
Hvis du jekker opp bilen så må du bruke støttebukker før du gjør noe som helt under bilen for din egen sikkerhet. På litt høyere biler klarer du å komme til uten å jekke opp bilen, men det kan være litt utfordrende spesielt første gangen du gjør det.
Prinsippet er likt på alle biler. Det er en bolt under bilen (bunnplugg) som skrus ut for at oljen skal renne ut fra undersiden av bilen, også er det ett oljefilter som man alltid bytter når du uansett skal skifte motorolje. Det er veldig lurt å finne ut hvor bunnpluggen og oljefilteret er før du setter i gang!
Når du har lokalisert bunnpluggen må du ha ett kar eller lignende for å samle opp den gamle oljen i. Så fort du skrur ut bunnpluggen så renner oljen ut, husk også å skru av lokket hvor du fyller motorolje så det renner fortere ut. Når motoroljen har rent ut så skrur du inn bunnpluggen igjen. På bunnpluggen er det en pakning, den burde du også bytte når du først er i gang, og tørk litt over der bunnpluggen skrus inn så du ikke får noe smuss inn der.
Nå må du finne oljefilteret, er du usikker på hvor det er så ser du det som regel ganske fort underfra på bilen. Bruk en oljefiltertang til å skru ut oljefilteret, det skrus samme vei som vanlige bolter. Noen filtre har bare en kapsel som må skrus ut, du ser fort hvilken type du har når du kjøper nytt oljefilter.
Oljefilteret har en pakning som det er viktig at du er helt sikker på at følger med ut når du skrur ut filteret. Grunnen til det er at på det nye oljefilteret så er det en ny pakning du skal bruke, og hvis du har to pakninger der kan du få en skikkelig olje lekkasje. Når oljefilteret og pakningen er skrudd ut er det klart for å skru inn det nye filteret. Smør pakningen til oljefilteret med litt av den nye motoroljen før du skrur inn oljefilteret for hånd! Under hele jobben med å skifte olje er det lurt å bruke hansker for å beskytte huden mot oljen, men under denne delen er det ekstra viktig for det blir fort litt oljesøl.
Så fort oljefilteret er skiftet og bilen er jekket ned og står rett så er det klart for å fylle på ny motorolje. Som regel står det i instruksjonsboken til bilen hvor mye olje du trenger, men husk å peil litt underveis uansett. Når du har fylt opp og peilet burde du forsikre deg om at det ikke lekker olje noe sted. Etter du starter bilen må du også passe på litt og peile etter kort tid for å forsikre deg om at du ikke har en oljelekkasje noe sted.
Sørg for å bytte pakningen på bunnpluggen også. Er selve bolten slitt eller gammel kan den med fordel også byttes ut.
På eldre biler er det ofte at peilepinne røret knekker av. Dette er bare en trakt til olje peilepinnen og kan som regel skiftes veldig enkelt. Ser du andre ting på bilen som er ødelagt eller trenger litt service så er det alltid lurt å gjøre det med engang når du uansett er i gang.
Verktøyet du trenger for å bytte motorolje og oljefilter
- Oljefilter
- Motorolje
- pakning til bunnplugg
- Oljefiltertang
- Fastnøkkel eller pipe til bunnplugg
- Jekk
- Støttebukk
- Instruksjonsbok eller lignende spesifikt for bilen er kjekt å ha
Kjøp alt du trenger til oljeskift på nett billig med regnr søk så du får riktige deler!
Hvor ofte må du bytte motorolje
Motorolje nå til dags er laget for at den tåler både sommer og vinteren, før i tiden var det olje for sommer og for vinter. Det skal uansett sies at motoroljen er ett slags kompromiss så den skal være god både sommer og vinter, sportsbiler har gjerne olje kun for sommeren.
Motorolje burde skiftes hver år eller etter den har blitt kjørt 10-15000 kilometer, alternativt hva bilprodusenten opplyser om. Det står opplyst i instruksjonshefte hvor ofte bilprodusenten mener oljeskift burde utføres. Husk at hvis du f.eks. kjøper oljefilter eller motorolje fra en annen leverandør enn den bilprodusenten bruker så burde du følge den av de som anbefaler oljeskift tidligst. Oljefilteret er like viktig som motoroljen, derfor burde det alltid skiftes samtidig. Har du motorolje stående fra du har bytte olje en annen gang må du huske å sjekke utløpsdatoen siden olje har utløpsdato.
Peile motorolje er noe du burde gjøre ganske jevnlig, det er veldig enkelt og noe alle får til. Trekk ut peilepinnen og tørk den av med et stykke papir for så å putte den ned i peilepinnetrakten igjen, når du drar den ut igjen nå vil du se hvor mye olje det er i forhold til merkene på peilepinnen som indikerer lavt og høyt nivå. Det er også viktig at bilen står helt plant når du peiler motoroljen.
I nyere biler så ser du fra skjermen inne i bilen for å peile motoren, og på de fleste nyere biler så er det ingen peilepinne i det hele tatt. La bilen stå avslått og gi den litt tid til å kjøle seg ned før du peiler oljen mens bilen står på et flatt underlag.
Bruker bilen olje så er det sannsynligvis noe galt med bilen. Hvor mye det haster å få utbredt er ikke lett å gi ett godt svar på, og kommer også litt an på hvor mye olje bilen bruker. Biler kan bruke litt olje, men det skal ikke være sånn at du ser tydelig at den har brukt motorolje mellom hver gang du peiler olje på bilen.
Hvilken motorolje og hvor mye olje trenger du?
Hvor mye motorolje du trenger står som regel opplyst i instruksjonshefte. Hvis du ikke finner ut av det er det ikke noe i veien å bare peile mens du fyller. Det er da viktig at du ikke fyller for mye før du peiler, siden det ikke er bra med verken for mye eller for lite motorolje. Desto større motoren bilen har, jo mer olje skal den ha også. Det er rett og slett fordi motoren rommer mer innvendig og derfor trenger mer olje. Det kan være fort gjort å tenke at det er bedre med litt for mye enn litt for lite olje, men realiteten er at det burde ikke være noen av delene. Er du uheldig og fyller på for mye så er det bedre at du tapper det ut med bunnpluggen. Peilepinnen gir ett ganske stort slingringsmoment, ca 1 liter mellom merkene på peilepinnen og du burde alltid ligge mellom de.
Hva betyr tallene og bokstavene egentlig på motoroljen? Det er viskositeten til oljen, altså hvor flytende eller tykk den er. Viskositeten oppgis først for kalde temperaturer, jo lavere det første tallet er jo lavere temperatur er flyteevnen god i. Det vil si 15w tåler og er funksjonell i kaldere temperaturer enn motorolje som er 45w. Den enkleste måten å huske på at det første tallet gjelder for kalde temperaturer er w som står etterfulgt av tallet og betyr rett og slett Winter (vinter). Tallene etter viskositeten for kulde, f.eks. 5w-30 står for hvor godt oljen tåler høye temperaturer. Motorolje med 5w-30 vil ikke tåle like høye temperaturer som en olje med 5w-40 ville gjort. Du kan ikke bare velge motorolje etter hva du tenker ville passet ditt behov, og du finner hvilken motorolje som passer til din bil beskrevet i instruksjonsboken.
Hva gjør motoroljen?
Motorolje brukes ikke bare til biler, men generelt til forbrenningsmotorer både diesel og bensin. Formålet til motoroljen er å smøre motoren. Hva det vil si er egentlig at den hindrer at bevegelige deler i motoren faktisk berører hverandre, den hindrer altså friksjonen ved at den smører motoren. Dette er helt essensielt for å ha en forbrenningsmotor som er fungerende.
Utover de smørende egenskapene så hjelper oljen med til å holde bilen kjølig, den hindrer rust (korrosjon) og renser motoren, det vil si at den faktisk fjerner skit og slikt fra motoren. Det er på grunn av at oljen renser bilen at den etterhvert blir dårlig og må skiftes, og da må selvsagt oljefilteret skiftes også.
For at de rensende egenskapene til oljen skal fungere best mulig er du avhengig av at motoren når driftstemperatur. Derfor vil det på biler som småkjøres mye være lurt å skifte olje etter den har kjørt ett lavere antall kilometer enn for biler som langkjøres mye. Det er også derfor produsentene oppgir både kjørte kilometer eller tid for å bestemme når oljen må skiftes, og rett og slett fordi motorolje er ferskvare.
Husk at Olje er petroleumsprodukter som kan skade deg hvis du er uforsiktig. Kortvarig berøring med hendene er ikke farlig men kan irritere huden. Det blir også klissete og vi anbefaler derfor at du bruker hansker som beskytter mot olje.