At Nordmenn er glad i biler med firehjulsdrift er ingen hemmelighet, og ofte er det den siste bakken opp til hytta mange bruker som argument for hvorfor de trenger firehjulsdrift. Men skal du bestille deg en ny bil koster det ganske mye ekstra for firehjulsdrift, er det egentlig verdt det?
Hva er behovet? Og hvor ofte vil du trenge firehjulstrekk
Firehjulstrekk er ofte veldig kjekt å ha, og ikke minst kan kjøreturer føles mer komfortable. Behovet for å «ta fart» for å komme frem blir heller ikke like stort. Til daglig er det sjeldent du vil merke noe særlig til om bilen har firehjulstrekk eller ikke.
Det er noen dager i året hvor firehjulstrekk er det som gjør at du kommer deg frem. Men det finnes noen triks som ofte gjør at du kan komme frem uten også. Å vaske dekkene, eller sette på kjetting er noe av det du kan gjøre. Har du firehjulstrekk kan du noen ganger slippe å gjøre dette og fortsatt komme frem.
Må du ut å kjøre når forholdene er veldig dårlig? I løpet av ett år er det sjeldent mange dager hvor det anbefales å la bilen stå. Om du ikke har noe annet valg enn å kjøre så vil firehjulstrekk hjelpe deg de dagene. Les mer om fordeler/ ulemper med piggdekk til elbil her.
Firehjulstrekk gjør at du har større sjanse for å alltid komme frem, og du kan kjøre saktere og ikke bekymre deg like mye for om det kommer en bil i mot deg når du er usikker på om du i det hele tatt kommer til å klare å komme deg opp en bakke. Dette er en sikkerhet mange er villig til å betale mye for. På dager med nysnø eller brøytebilen har lagt igjen en liten haug foran bilen vil du også sjeldnere trenger å måke eller strø for å komme deg ut. Er det veldig viktig med litt ekstra trygghet og sjanse for å komme seg frem er firehjulstrekk lurt. Er du villig til å legge på kjetting og ha litt mer usikkerhet de 1-2 dagene i året det er aller glattest klarer de fleste seg fint uten firehjulstrekk.
Ofte koster firehjulstrekk 30.000 – 100.000 kroner ekstra. Med elbil får du også litt kortere rekkevidde. Uten firehjulstrekk blir elbiler ofte levert med bakhjul istedenfor forhjulstrekk, her er det viktig å være klar over at du ikke helt kan sammenligne fremkommeligheten med elbiler og fossilbiler. En elbil med bakhjulsdrift har god vektfordeling, derfor er ofte fremkommeligheten god med kombinasjonen elbil og bakhjulsdrift. Les mer om hva som er best av bakhjul og forhjulsdrift her.
Firehjulstrekk kan gi en falsk trygghet
Fordelen med firehjulstrekk kan også bli en ulempe, for med firehjulstrekk merker du ikke like godt hvor glatt det er. Så lenge du er klar over det, og også er klar over at firehjulstrekk kun hjelper deg med fremdriften og ikke for å stoppe opp så er det ikke noen stor ulempe.
Når du får godt grep der hvor du med kun drift på to hjul ville merket hvor glatt det er blir det også fort gjort at du kjører fortere enn hva du ellers ville gjort. Her er det viktig å tilpasse seg etter forholdene. Og ikke minst huske på at du har akkurat lik bremselengde som alle biler selv om du har firehjulsdrift.
Mange elbiler med firehjulsdrift er også veldig tunge, kjører du fort når det er glatt er det mye krefter som du mister kontrollen over. Det kan være fort å glemme når du kjører og føler du har godt grep på grunn av firehjulsdriften, spesielt om det kommer en plutselig hindring.
Dyrere reparasjoner og vedlikehold med firehjulstrekk?
Heldigvis er firehjulsdriftsystemene som regel av god kvalitet, med lite feil. Selv om det er mange forskjellige systemer, hvor mange har sterke meninger om hvilke som er best så er kvaliteten jevnt over god. Det er også ganske store forskjeller mellom hvor aktivt systemet er.
Nye elbiler har istedenfor en kardang heller to eller flere motorer på biler med firehjulsdrift. Det gir mye kraft, og gjør at det blir mye plass innvendig i bilen. Dette har visst seg å fungere veldig godt, men til gjengjeld er det ofte ganske kostbart å få firehjulsdrift.
Mange er bekymret for restverdien på spesielt elbiler uten firehjulsdrift siden alternativet er bakhjulsdrift som mange ikke forbinder med gode vinterbiler. Siden bakhjulsdrift på elbiler har visst seg å fungere godt på vinteren i Norge også vil det være et stort marked for elbiler med bakhjulsdrift fremover også.