Hvis bilen din plutselig starter å gå i nødmodus så er det noe som må tas hånd om. Det kan være mange forskjellige grunner til at bilen går nødmodus eller limp mode som det også kalles.
Hva er nødmodus
Når bilen går i nødmodus så forteller bilens kontrollenhet (ECU) at bilen har en feil som er alvorlig. Det er heldigvis sånn at det faktisk også kan skyldes for lite transmisjonsolje eller en feil på sensor, eller mye mer alvorlige og kostbare feil.
Nødmodus kan variere på biler, men funksjonen til nødmodus er å begrense antall omdreiinger motoren kan ha og hastigheten til bilen. Det gjør bilen for at den skal beskytte mot at feilen som bilen allerede har kan få enda mer konsekvenser.
Hvis bilen din går i nødmodus er det egentlig fordi du skal slippe å stå langs veien å vente på veihjelp, og at bilen mener det er trygt å kjøre til nærmeste verksted. Noen velger å kjøre lengre enn dette, men du burde absolutt ikke kjøre bilen langt når den har gått i nødmodus.
Du kan få opp motorlampefeil før bilen går i nødmodus, men når den går i nødmodus vil du som oftest alltid få opp ett lys for en feil i dashbordet. Det er ikke så mye du klarer å diagnostisere bare utifra den lampen og derfor burde du absolutt kjøre til dit det er kortest for å få hjelp når bilen går i nødmodus.
I instruksjonsboken kan du se hva lyset du får opp er for, det kan være ganske mange forksjellige. Har du en diselbil kan det f.eks. være diesel partikkelfilter (DPF) lampen som lyser og er årsaken til at bilen går i nødmodus.
Kan du kjøre bilen når den er i nødmodus
I utgangspunktet skal du kunne kjøre bilen litt når den er i nødmodus. Og det avhenger også litt av hvor raskt bilen lar deg kjøre. Er det såpass sakte at du er til hinder for trafikken og føler det ikke er heldig så burde du absolutt la være. Da er det bedre å ringe etter veihjelp, så vet du også helt sikkert at det er fare for at skaden blir større.
Det skal også sies at selv om bilen lar deg kjøre i nødmodus så er det aldri helt sikkert at det er lurt å gjøre det. Det å kjøre lengre enn til nærmeste verksted blir å utfordre det, for det er nettopp det som er meningen med nødmodus.
Den viktigste grunnen til å ikke kjøre mer enn nødvendig når bilen går i nødmodus er at feilen er fortsatt ukjent. Så fort det har blitt diagnotisert vil man vite mer sikkert om bilen hadde tatt skade av å bli kjørt mer i nødmodus.
Noen ganger så kan nødmodus komme når du har kjørt litt hardt, og du kan oppleve at bilen går ut av nødmodus igjen etter litt tid. Da er det uansett å anbefale å få sett å det, for det er en grunn til at bilen satte seg i nødmodus. Dette kan også unngås ved å la være å kjøre bilen hardt, spesielt når den ikke har oppnådd driftstemperatur enda.
I mange tilfeller vil bilen gå ut av nødmodus hvis du skrur av bilen, og lar den stå i minst noen minutter. Men du burde allikevel få sjekket om det ligger noen feilmeldinger på bilen.
Feilsøke for å finne årsak til at bilen går i nødmodus
At bilen går i nødmodus sier ikke så mye om hva feilen er, hvilken lampe som lyser i dashbordet kan derimot gi en liten pekepinn.
Det ligger som regel en eller flere feilmeldinger som kan leses ut når bilen er eller har vært i nødmodus. Det eneste fornuftige er å starte med å bruke diagnoseapparat for å finne feil. Det er aldri feil med en visuell sjekk heller, men som regel blir det lettere å gjøre det etter du har sjekket med diagnoseapparat.
Sjekk stor test av diagnoseapparat her!
Grunner til at bilen har gått i nødmodus kan være feil på motorsensorer, ødelagte kabler, girkasse, bremseproblemer, kløtsj og ganske mange andre ting. Det er nettopp derfor at feilsøking med diagnoseapparat er det beste.
Kan du skru litt selv så er det selvsagt ikke noe i veien med det. Men å begynne å bytte ut dyre deler hvis du er det minste usikker er ikke lurt i det hele tatt. For det kan som nevnt være små og lite kostbare grunner til at bilen går i nødmodus også.
Kan alle biler gå i nødmodus?
For dieselbiler som blir brukt til mye småkjøring og sjeldent oppnår driftstemperatur så er dieselpartikkelfiltret utsatt for å bli tett. Det kan også være meget kostbart å fikse hvis det blir det, det kan derimot unngså ved at du lar bilen kjøre seg driftsvarm.
Det er flere ting som er «gjengangere» men det er såpass mange muligheter at det er lite vits å spekulere i hva det skyldes før en diagnose er tatt. Husk også at hvis du tar en diagnose selv så er det ikke sikkert du klarer å finne ut av feilen selv. Det er her erfaring til de som jobber med det kommer inn.
Tenker du at du ønsker å fikse problemet selv kan du allikevel spare mye penger på å få ett verksted til å hjelpe deg med å finne feilen hvis selve diagnostiseringen er utfordrende.
Hvis bilen går ut igjen av nødmodus så betyr ikke det at feilen er borte. Det varierer litt imellom bilprodusentene om bilen kan gå ut av nødmodus uten at feilmeldingene blir slettet. Du burde uansett få det sjekket så du vet at du ikke kjører rundt med noe som til slutt ender opp med å bli mye dyrere enn hva det hadde trengt å bli.
Nødmodus er ett såpass vidt begrep at det faktisk gjelder for elbiler også. Det er derimot ikke like vanlig men det er noe som kan skje for elektriske biler også.