Har du allerede motorvarmer til bilen vil det som regel ikke vær så stor jobb å få en kupevarmer i tillegg. Spesielt hvis du kobler bilen til med stikkontakt for motorvarmeren. For da vil du kunne koble kupevarmeren til dette, eller tappers batteriet seg veldig fort.
Blir ikke bilen varm nok innvendig?
Det skal egentlig ikke være nødvendig med en ekstra kupevifte i bilen, det som endel bruker de til derimot er å få bilen enda raskere varm innvendig. Husk at hvis du gjør dette så bruker bilen mer strøm enn det som den er konstruert for, og du vil måtte kjøre ganske langt for å få ladet batteriet opp igjen.
Det beste vil heller være at du skraper rutene og kjører med det som er i varme fra før av. Ønsker du derimot en kupevarmer så er de ganske rimelige å kjøpe inn, men du burde i så fall begynne å vedlikeholdslade batteriet oftere. For en sånn liten kupevarmer kommer til å gjøre at bilen bruker endel mer strøm enn den har gjort før. Så hvis du vil unngå at bilen ikke starter en kald morgen er det nærmest en nødvendighet å gjøre.
Har du tilgang til strøm der du parkerer bilen?
Hvis du har tilgang til strøm der du parkerer bilen vil du ganske enkelt kunne lage deg ett opplegg som gjør at du kan komme til bilen isfri hver eneste morgen. Det kan gjøres enkelt, eller med kostbart med f.eks. ett sett fra Defa eller lignende produsenter som er laget spesielt for det.
Du kan også oppnå det samme med en kupevifte, tidsur og en skjøtekabel. Hvor for seg gjort du ønsker at det skal være er opp til deg.
Prinsippet er veldig enkelt. Du setter ett tidsur, de finnes også som wifi styrte eller med en egen fjernkontroll til. Vet du når du drar hver morgen er det derimot greit å holde det enkelt, å da vil ett tidsur gjøre jobben fint.
Til dette tidsuret kobler du en skjøteledning ment for utendørs bruk. Så skal du bare legge kabelen inn i bilen og koble kupevarmeren til den. Ofte vil du kunne legge kabelen i døren, men det er selvsagt ikke helt optimalt.
Det beste vil være hvis du får koblet en ekstra kabel til kupeviften som du trekker ut til grillen. Eventuelt ett annet sted du kan trekke den uten at den blir liggende i klem. Husk at kupeviften ikke vil være i bruk så fort du begynner å kjøre, for den er ikke koblet til strøm fra bilen. Men hvis du trekker kabelen helt frem til grillen er det veldig viktig at den ikke ligger ett sted hvor den er utsatt for varme fra motoren.
For at dette skal være så effektivt som mulig vil det være lurt å ha en kupevifte som leverer fra 1000-1400 watt. Kommer du ned på 500-700 watt så vil det ta endel lenger tid, og de som leverer dobbelt så mye watt koster ikke veldig mye mer heller uansett.
Valg av tidsur
Installasjonen tar ikke spesielt lang tid, skjøteledningen og kupevarmeren må bare være kraftig nok. Tidsuret derimot er det endel å velge blant.
Uansett hvilket tidsur du velger må du passe på at det tåler utendørsbruk, og at det er dimensjonert for å tåle så mye strøm som du kommer til å bruke igjennom det.
Av tradisjonelle tidsur finnes det to forskjellige typer. Enten analoge eller digitale. De analoge fungerer fint, men de gir deg ikke like presise innstillinger. Med ett digitalt tidsur velger du enkelt nøyaktig klokkeslett det skal starte. Fordelen med ett analog er at det er ingen oppkobling. Med ett digitalt tidsur er det ikke veldig mye, men du må stille klokken og sånne små ting som gjør at oppkoblingen kan ta litt lengre tid.
Er det best å varme motor på tomgang eller kjøre bilen varm? Les her!
Parkerer du noen ganger andre steder enn hjemme kan et analogt tidsur være kjekt å ha. Det er veldig enkelt å plugge i kontakten for så å stille det inn.
Du får også kjøpt tidsur som har en medfølgende fjernkontroll, da er det egentlig en fjernstrømbryter. Dette er smart hvis du ikke alltid drar hjemmefra til samme tid. Skal du styre den fra stua så er du nok avhengig av at bilen står parkert ganske nærme, men dette varierer etter hvor god fjernkontrollene er. I verste fall så må du nok åpne ytterdøra mens du bruker fjernkontrollen.
Wifi/ appstyrt tidsur er nok det de fleste vil bli mest fornøyd med. Kjøp noe fra en annerkjent produsent, da slipper du at det blir så mye styr med å få det satt opp. Og sørg for at appen gir deg mulighet til å både sette timer, og trykke for å starte tidsuret når du vil. Ett appstyrt tidsur er det eneste som vil gi deg muligheten til å både skru av/på når du vil og samtidig ha en timerfunksjon.