Slitt bilratt? – Se hvordan du kan fikse det!

Hjem » Blog » Detailing » Slitt bilratt? – Se hvordan du kan fikse det!

Et bilratt er noe av det viktigste du har i bilen, og noe av det som brukes mest. Har du kjøpt deg en bruktbil, eller bare hatt bilen din en liten stund så vil du sannsynligvis få mye ut av å gi bilrattet litt pleie. Tenk hvor ofte svette eller skitne fingre har tatt på bilrattet ditt, dette forsvinner ikke med mindre du gjør noe med det. En annen fordel med å pleie det er at det kommer til å vare lengre, en god investering i bilen din.

Utslitt ratt

Er det lenge siden bilrattet har fått litt stel, eller at det med tiden har blitt klissete så er det på tide og pleie det litt. Rattet er noe av det i interiøret som blir mest utsatt for slitasje, men det kan heldigvis ofte bli veldig fint igjen. Det å pleie rattet er noe som virkelig er verdt jobben, for det blir stor forskjell når det er lenge siden sist det har blitt gjort

Kan du farge opp rattet? Ja du kan faktisk farge opp skinnratt, men det må renses ordentlig først.

Har ett ratt som ikke er i skinn, men f.eks. plast så er det veldig enkelt å renholde. Det kan du bare vaske med vanlige interiørspray produkter og tørke godt av. Hvis det er i plast vil du heller ikke se like godt hvor skittent rattet egentlig er. Hendene gjør rattet fettet og skitten, spesielt over tid. Det er så godt som umulig å unngå at det skjer, det eneste du kan gjøre er å pleie og vedlikeholde det.

Komplett sett for pleie av skinnrattSJEKK PRISEN

For å pleie ett skinnratt så kreves det spesialprodukter. Skinn er ett materiale som ikke kan vaskes med hva som helst, men når skinn får riktig pleie er det veldig slitesterkt. Først må rattet renses nøye. Etter det så må det ofte slipes, avfettes også er det klart for å farges opp igjen. For at det skal holde seg godt må det også brukes ett beskyttelsesmiddel på skinnrattet.

Bytte ut rattet

Er rattet rett og slett ødelagt, eller at du bare ønsker ett annet ratt så finnes det flere forskjellige løsninger. Har du elektronikk i rattet så gjør det at rattet du bytter til burde ha de samme funksjonene, hvis ikke så mister du funksjonene som er i rattet hvis du ikke erstatter de med vanlige brytere du setter andre steder enn i rattet. Bytte av ratt kan på mange biler heve inntrykket av bilen veldig mye, og mange ønsker da å oppgradere til ett ratt som hører til ett utstyrsnivå som er høyere enn det bilen originalt ble levert med.

Det å bytte ut bilrattet er ikke den vanskeligste jobben å gjøre, spesielt hvis du har litt erfaring med å skru selv. Det som derimot kan gjøre det litt mer komplisert er hvis det ikke er til ett originalt ratt du ønsker å bytte. For da må du muligens koble ledninger selv, for tute og andre funksjoner du har i rattet er sjeldent plug&play til andre bilratt.

Har du airbag i rattet, som alle nye biler har så må du undersøke hvordan du på en sikker måte kobler den fra på akkurat din bilmodell. På noen biler så kan airbagen fortsatt fungere etter du har koblet fra strømmen, så hvordan det er på din bilmodell må du undersøke nøye. Det å skru på bilrattet mens airbagen kan løses ut er veldig farlig, så hvis du er usikker så er det bedre å la være. Bortsett fra airbagen er det ikke spesielt vanskelig å bytte ut rattet så lenge du har det riktige verktøyet.

Ønsker du å bytte til et uoriginalt ratt som ikke har airbag, men du har airbag på original rattet så kan du ikke bare bytte det ut. Det må bli godkjent at airbagen er fjernet, så her må du i første omgang ta kontakt med trafikkstasjonen før du starter på den prosessen. Det er mulig på flere biler å gi motstand til kabelen som har airbag koblingen, dette vil gjøre så airbag lampen ikke lyser. Men dette vil ikke løse problemet, for de som utfører EU kontroll vet ganske fort om det er en bil som skal ha airbag i rattet eller ikke. Hvis du ikke har 6 punkt seler og veltebur er det uansett ingen god ide å gå for ett ratt som ikke har airbag.

Det finnes overganger som er laget til mange forskjellige bilmodeller så de skal passe til den originale rattstammen og uoriginalt ratt. Her er det viktig å passe godt på, så du er sikker på at overgangen passer til både rattstammen, det originale rattet og at den er godkjent.

Ratt med varme

Har du først blitt vant til å kjøre en bil som har varme i rattet så er det vanskelig å gå tilbake til en bil uten igjen. De siste årene har det blitt veldig vanlig med varme i rattet, men dessverre har endel biler blitt levert uten.


Hvilke muligheter har du for å få varme i rattet? Det aller enkleste er å kjøpe ett rattrekk som har varme. Disse finnes på batteri og noen av de er helt greie, men det blir selvsagt ikke like bra som ratt hvor det er integrert originalt.

Det å oppgradere til ett ratt som har varme i seg varierer veldig hvor vanskelig er å gjøre. For det første må du ha strøm til varmen i rattet, også må du ha ett ratt som passer til. Derfor avhenger det mest av hvilken bil du har, til noen biler er det ikke så stor jobb å få til. På andre biler kan det derimot være nesten umulig å få til hvis det ikke finnes ratt med varme i originalt som også passer til din bil. Et nytt ratt koster endel, spesielt til typiske premium merker, det kan ofte være mulig å finne brukte ratt som fortsatt er helt fine.

Trekk til ratt

Det finnes mange forskjellige trekk til ratt, du tenker kanskje først på de gamle duskete rattrekkene. Men det finnes faktisk gode trekk til ratt også, spesielt hvis rattet du har ikke er i skinn. Det blir selvsagt ikke varmt som ratt med varme i, men det gjør en stor forskjell fra et kaldt ratt i plastikk. De beste er ofte de som er ganske tynne, for på de merker du nesten ikke at det er trekk du holder i. Kjøper du ett som ikke er det aller billigste kan det være en god investering, spesielt hvis alternativer er å bytte ut rattet.

Trekke om bilratt

Uansett om du allerede har skinnratt eller ratt som er i plast så kan det trekkes om. Noen ganger gjøres det fordi rattet har vært slitt, eier ikke er fornøyd med rattet eller fordi det er ødelagt. Du kan selv velge mellom flere forskjellige materialer å trekke det om i, som alcantara eller skinn. Det å få trukket om rattet koster selvfølgelig litt, men det er som regel langt rimeligere enn for ett nytt ratt av samme kvalitet som det blir etter det er trukket om. At du har et godt ratt som du trives med er veldig viktig, det er tross alt noe av det som brukes mest i bilen. Du velger selv hvordan du ønsker designet, om det er noen kontrastsømmer i en annen farge, eller ett eksklusivt skinn du ønsker. Bortsett fra materialet så koster det litt å gjøre selve jobben med å få det trukket om, men her kan det være mye å spare på å høre litt rundt.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen