Tikking i motor – Flere mulige årsaker

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Motor » Tikking i motor – Flere mulige årsaker

Hører du ulyder fra bilen er det aldri noe gøy, og spesielt tikkelyder har rykte på seg for å være en skummel lyd å høre. Det trenger heldigvis ikke alltid å være så ille, men det kan også skyldes større og kostbare feil.

Har du en tikkelyd fra motoren er det viktig å raskt finne ut årsaken, og det er ikke noe du burde kjøre rundt med om du ikke er helt sikker på hva årsaken er!

Start med å høre hvor lyden kommer fra, et løst varmeskjold eller lignende kan faktisk noen ganger være årsaken. Lytt rundt hele bilen, kommer lyden fra noe annet en fra inne i motoren er det ofte ikke et veldig stort problem du har.

Før du begynner å bytte ut noe burde ta en diagnose på bilen. Tikkelyder kan være mye forskjellig og er du usikker på om du har funnet årsaken er det bedre å ta med bilen til et verksted før du begynner å bytte ut deler selv.

Noen av feilene kan være små, mens andre vil være store. Skyldes det f.eks. eksoslekkasje så kan det også gi mange følgefeil på grunn av sensorer som får feil informasjon. Det er typisk eksempel hvor man fort kan bli lurt hvis man ikke tar en diagnose og derfor begynner å fikse feilen i feil ende.

Start med å peile motorolje

Har du peilepinne så start med å sjekke at det både er nok olje, og at den ser fin ut. Har du kun sensor så sjekk i infotainment systemet hva nivået til motoroljen er.

Har du lite olje er det viktig å fylle på, men sjekk også for lekkasjer. Olje er ikke tyntflytende så om du har en lekkasje er det ofte veldig lett å se det om du legger deg under bilen med en hodelykt! Er det lenge siden du har byttet olje? Les hvordan du bytter motorolje selv her!

Ventiltikking

Spesielt ved kaldstart og om du har dårlig motorolje kan du høre tikking fra ventilløftere. Ventilløftere er enten manuelle som kan justeres eller hydrauliske.

De fleste har hydrauliske løftere, de er selvjusterende og kan gi den gjenkjennelige tikke lyden hvis de enten har sviktet eller begynner å bli dårlige. Om du ikke har hydrauliske løftere er det sjeldnere at du vil oppleve tikkelyden fra de, finn derfor ut om du har det!

Bytte av ventilløftere er ikke den enkleste jobben du kan gjøre selv, men med en god guide og en kyndig som hjelper deg er det meste mulig. Selve jobben med å bytte ventilløfteren er ikke den vanskeligste, men det er mye demontering som skal til for å komme til! Ofte vil du også trenge spesialverktøy og justeringsverktøy.

Motorrens

Ved å faktisk fikse problemet istedenfor å bruke en rens så er du mer sikker på både hva feilen var, men også at det har blitt fikset på en god måte. I noen tilfeller hvor det enten er veldig tidlig i at delen begynner å svikte, eller at bilen ikke er verdt å skru så mye på kan rens ha noe for seg. Les mer om bruk av motorrens her!

Det er viktig å vite at dette ikke er vidundermidler, skyldes lyden f.eks. ødelagte råder så vil det ikke fikses med olje eller motorrens.

Er du derimot tidlig ute så er det flere som har gode erfaringer med motorrens. Poenget er at det kan fjerne små avleiringer som gjør at motoren ikke går som den skal.

Tikkelyd fra motor ved gasspådrag

Om du har en eksoslekkasje fra pakningen til eksosmanifolden kan det være årsaken til at du får tikkelyd ved gasspådrag.

Eksosen kommer med trykk og når den får muligheten til å lekke ut, spesielt når du i tillegg gir gass så gir det også lyder. Om du har en lekkasje kan du ofte se det rundt lekkasjen ved at det gir synlige merker fra varm eksos som har lekket ut.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen