Om du skal kjøpe din første bil, eller bytte ut den du har så melder spørsmålet seg fort om hvor dyr bil det er lurt å kjøpe. De fleste har noen krav som må oppfylles, enten med tanke på plass, karosseritype, drivlinje (elektrisitet, bensin/diesel) eller at den må ha firehjulsdrift.
Verdifallet er det mest kostbare
Jo dyrere bil du kjøper desto høyere er ofte verdifallet. De siste årene har det vært unntak fra denne regelen, det skyldes for det meste avgiftspolitikk og at tilgangen til nye biler har vært lav. Av denne grunnen har dyre bil kunne blitt solgt igjen i noen tilfeller med profitt selv etter de har vært brukt i flere år.
Det er ikke normalen og markedet er allerede på vei tilbake hvor det å kjøpe seg nybil innebærer et stort verditap så fort bilen kjøres ut fra forhandleren.
Utregning av hva verdifallet blir på en nybil er ikke helt enkelt og blir aldri helt eksakt med mindre du leaser, og selv da kan du få ekstrakostnader hvis bilen har skader eller lignende. Den letteste måten å få oversikt over sannsynlig verditap er ved å se på sammenlignbare biler til salg som er noen år eldre for å få en oversikt. Les mer om hvordan du kan finne fremtdig verditap her.
Fikse litt selv
Den måten du kan forsikre deg best mulig mot verditap er rett og slett ved å kjøpe en veldig billig bil. Koster bilen kun 15.000 kroner så blir heller ikke verditapet større! Den prisklassen er kun ett eksempel, mange foretrekker rimelige biler som er litt mer kostbare en det.
For mange er ikke det aktuelt, men noen liker og har også god erfaring med å gjøre det på denne måten.
Et mer realistisk alternativ for mange er å kjøpe en nyere bil, men som har blitt noen år gammel og er utenfor garantier. Hvis bilen fortsatt har garanti så er det veldig begrenset hva du kan fikse på den selv. Kjøper du derimot en bil som er utenfor kan du stort sett gjøre alt selv.
Les mer om hvordan du kan tjene penger på bruktbilkjøp her!
Det er mye penger å spare hvis du gjør dette, men du må også undersøke bilen grundig før kjøp. At bilen er godt fulgt opp og jevnlig blitt tatt service på er veldig viktig, det å sjekke den generelle tilstanden grundig er også ofte det avgjørende for å finne ut om det er en bil som kan gi et gunstig økonomisk bilhold.
Driftskostnader
For å kunne ha oversikt over hva budsjettet til bil kan være må du også ha en oversikt over driftskostnader. Forsikring, drivstoff/strøm og bompenger er ganske enkelt å regne seg frem til hva vil koste, så lenge du vet cirka hvor langt bilen kommer til å kjøre per år.
Er bilen ny og under garanti blir det ikke noe særlig uforutsette utgifter, og derfor er det også et bilhold som er forutsigbart. Problemet er at denne forutsigbarheten også koster mye penger. Så lenge bilen er under garanti er det stort sett penger til dekk og service utenom de løpende kostnadene som du uansett ville hatt som drivstoff, bom, forsikring og lån.
For mange er elbil mest lønnsomt fordi driftskostnadene blir lave. Dette avhenger av kjøremønster og flere faktorer, ofte kan det også forsvarere et dyrere bilkjøp hvis dere kjøper en elbil. Det finnes også rimelige brukte elbiler, les mer om brukt elbil til under 60.000 kr her!
Kjøper du en litt eldre bil som er utenfor garanti så kan du sikre deg litt ved å kjøpe ekstra forsikringer som for motor og drivverk, ofte er det en grense på antall km bilen kan ha kjørt og hvor gammel den kan være.
Det handler om hvor trygghet og forutsigbarhet du ønsker. Jo mer ekstrautstyr bilen har jo mer er det som potensielt kan gå i stykker også. Spesielt for dyre ting som hybridmotorer, luftfjæring, soltak osv.
Når du kjøper en bruktbil så må du uansett ha en buffer for vedlikehold og reparasjoner som kan komme. Hvor avhengig du er av bilen kan også ha endel å si for hvor mye penger du både burde legge i bilen og ikke minst hvor stor buffer du burde ha.
Hvordan du velger å eie bilen
Generelt er det slik at forutsigbarhet når det kommer til bil også koster mye penger. Kjøper du en ny bil så vet du med større sikkerhet hva utgiftene blir.
Jo billigere bil du kjøper jo mer usikkerhet er det, men muligheten for veldig gunstig økonomisk bilhold er også større. De mest tradisjonelle måtene å kjøpe bil på er enten kontakt, med lån, firmabil eller leasing. I nyere tid har det også kommet bilabonnementer og bildeling, men her eier du ikke bilen.
Hva som er best for deg bli individuelt etter hvilke preferanser du har. Vil du ha ny bil og veldig lite med kjøp og salgsprosessen er leasing det som gir deg nettopp det.
Hvor dyr bil kan du egentlig kjøpe?
Ønsker du å eie bilen selv så gjelder det å finne ut hva behovet er, og hvor ny bilen skal være. Hvilken situasjon du er i vil ha mye å si for dette, og hvor mye vedlikehold du er villig til å gjøre selv.
Hvor dyr bil det er lurt å kjøpe avhenger derfor mest av hvor ny bil dere vil ha, og hvor mye lån som eventuelt trengs. Når du har regnet ut verditap som virker sannsynlig er det lett å få oversikt over hva bilholdet kommer til å koste.
På mange måter er det lurest å kjøpe en billigst mulig bil, men det er viktig at den heller ikke vil ha et stort verditap. Fordelen når bilen er rimelig er at deler og reparasjon ofte også er rimelig, og kapitalkostnadene blir lavere. Finn derfor ut type bil som passer dere, og hvor ny dere syntes den må være og derfor finn den typen i den klassen som har lavest verditap.