Vibrasjoner i rattet – Feilsøking du kan gjøre selv når rattet rister

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Vibrasjoner i rattet – Feilsøking du kan gjøre selv når rattet rister

Har du fått vibrasjoner i rattet så kan du gjøre litt feilsøking selv før du bestemmer deg for å levere bilen på verksted, avhengig av hvor kraftig vibrasjonene er.

Oppstår det plutselig kraftige vibrasjoner så burde du stoppe bilen og inspisere. Noen ganger kan dårlige veier gjøre at det er litt vanskelig å skille mellom om det er vibrasjoner fra bilen eller veien. Stopp bilen og ta en visuell sjekk, spesielt for om det er noen lekkasjer. Kjør også i forskjellige hastigheter for å se om det påvirker.

Vibrasjoner i rattet etter hjulskift

Har du nylig byttet hjul, fra sommer til vinter eller motsatt så les her først for å sjekke at du har satt på hjulene riktig og med riktig rotasjonsretning.

Har du en eldre bil som ikke overvåker luftrykket så start med å sjekke at du har riktig luftrykk i dekkene. En visuell sjekk kan ofte si deg mye om tilstanden til dekkene, i hvert fall når det er på grunn av vibrasjoner du sjekker dekkene. Stryk hånda di over dekkene og sjekk etter ujevnheter.

Det letteste er sjekke dett før du skifter hjulene, da er det lettere å sjekke hjulene grundig. Finner du ikke noen ujevnheter, og du har fått vibrasjonen etter bytte av hjul kan det være en indikasjon på at du burde få hjulene avbalansert.

Feil luftrykk kan føre til mange forskjellige typer feil. Både vibrasjoner, at bilen trekker til en side og at du generelt får dårlige grep. Selv på sommeren burde du faktisk også vaske dekkene dine ganske ofte. Uansett hvor god bilen din er, så vil dårlig og skitne dekk gjøre at du har mye dårligere grep en hva du egentlig kunne ha hatt.

Hvis vibrasjonene er til stede når bilen går på tomgang så tyder det på at det ikke er hjulene som er grunnen. Blir vibrasjonene kraftigere når du kjører så kan det være en kombinasjon av flere ting. Dårlige motorfester er noe som vil gi vibrasjoner når bilen går på tomgang.

Ofte er det ikke så enkelt å avgjøre hva vibrasjonene kommer fra hvis du ikke enkelt kan se at det skyldes noe åpenbart. Et verksted derimot vil ganske enkelt klare å høre og kjenne om det for eksempel er drivakselen som er problemet.

Hvor mye tid du er villig til å bruke på å feilsøke selv er litt avgjørende for hva du vil klare å finne ut av. Setter du på andre hjul så vil du kunne utelukke om vibrasjonene kommer fra hjulene eller ikke.

Ved å inspisire felgene kan du også se at de er i god stand. Spesielt på større og tyngre bil så skjer det dessverre noen ganger at felgene går i stykker, og dette vil gi vibrasjoner. Det vil også være noe du absolutt ikke kan kjøre med.

Ubalanserte hjul er ikke bare irriterende, men fører også til ekstra slitasje (spesielt hjulopphenget) og kan gi dårligere veigrep.

Ønsker du å spare litt penger så kan du sette på noen andre hjul, vinterhjulene hvis det er sommer for eksempel (men ikke motsatt). Da vil du oppnå to ting, du finner ut om det faktisk er hjulene som må balanseres.

Og hvis de må balanseres så sparer du ofte litt penger siden verkstedene ofte tar betalt for å ta av og på hjulene for deg når de skal balanseres. Det er ikke så mye du sparer på å gjøre det, men du finner også ut om feilen er med hjulene eller noe annet (så lenge hjulene du setter på for å teste med er riktig balansert).

Det å avbalansere hjulene koster ofte rundt tusen kroner, litt avhengig av størrelsen på hjulene dine. Dette sparer du fort inn ved at hjulene varer lengre, og mindre slitasje på hjulopphenget på bilen.

Servosystemet

Det første du burde sjekke er nivået for servoolje. Men det behøver heller ikke å være en lekkasje for at det fortsatt kan være problemer med servosystemet.

Hvis vibrasjonene blir kraftigere når du svinger, og det gjelder når bilen står parkert også (men med motoren i gang) så kan det være en indikasjon på at feilen er med servoen.

Er vibrasjonene like kraftige når du svinger, og ikke tilstede i lavere hastigheter kan du ofte utelukke at det er servoen som er ødelagt.

I tillegg til å sjekke nivået for servoolje så gå gjerne over kablene og sjekk at alt er som det skal. Her vil du også ofte kunne lese ut feilkoder.

Du kan ha fungerende servostyring selv om du får disse vibrasjonene, men hvis det skyldes servostyringen er det noe som burde feilsøkes videre. Er du i tvil om servostyringen fungerer i det hele tatt så merker du det fort.

Måten å kontrollere at servostyringen fungerer på, er ved å dreie rattet mens motoren ikke er i gang. Og så når du starter bilen så skal du merke at rattet gir etter og fortsetter å dra det i den retningen du holder det i.

Bremsesystemet

Hvis vibrasjonen kommer ved nedbremsing så kan det ofte være at bremsene er grunnen til vibrasjonen.

Når bremseskivene blir ødelagt, det kan skyldes feilmontering, og at de har blitt generelt utslitt så vil ikke bremseklossene lenger ha en jevn flate de presser klossene mot. Det er dette som gjør at du kan kjennes vibrering når du bremser og bremseskivene er ødelagte.

Noen ganger kan ett verksted, eller du hvis du har litt erfaring med å jobbe med bremser utbrede dette. Men ofte ender det opp med at bremseskivene blir byttet. Husk og sjekk at både bremseskiver og kaliperen også er i god stand.

Slitt hjullager kan være en årsak til vibrasjon, men du kan faktisk også høre om det er hjullager som er ødelagt. Det øker i støy (en rumlelyd) når du akselererer. Når du svinger til den ene siden så vil et ødelagt hjullager begynne å lage den lyden høyere.

Et ødelagt hjullager kan også føre til at bremseskiven blir ødelagt. Dette burde sjekkes når du skal bytte hjullager, og det kan være årsaken til at rattet ditt vibrerer.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen