Bremseklosser er en forbruksvare og varer ikke evig, men de er heldigvis ganske rimelige og enkle å bytte ut. Uansett om du gjør jobben selv eller får et verksted til å gjøre jobben for deg så er det en jobb som er ganske rask å gjøre.
Bytte bremseklosser selv – Eller på verksted?
Det er en jobb de fleste kan få til, men har du liten interesse av å gjøre det på egenhånd så er det bedre å sette bort jobben til et verksted. For at jobben skal gå best mulig burde du gjøre litt forberedelser, både med å kjøpe inn deler, ha verktøy klart og ikke minst finne en god instruksjon for akkurat din bil på forhånd.
Bremser er en av de aller viktigste delene på bilen din, derfor er det viktig at det blir gjort ordentlig. Det betyr ikke at du trenger å være mekaniker for å få det til, men du må være grundig.
Noen ganger kan du oppdage at det er mer feil enn du trodde, derfor kan det være at du blir stående med bilen uten at den er i kjørbar stand. Det er sjeldent at det skjer, men er du veldig avhengig av bilen, og ikke så erfaren burde du i det minste sette av god tid.
Det er vanlig å bytte bremseklosser uten å bytte bremseskivene, men det er alltid lurt å sjekke bremseskivene godt før du bytter klossene. Bremseklosser er rimeligere enn bremseskiver, og var ofte dobbelt så lenge. Skifter du derimot bremseskiver så burde du uansett bytte ut bremseklossene også.
Det er flere faktorer som avgjør hvor mange kjørte km bremseklosser varer. Typisk er det fra 40 000km – 100 000km. Noen vil vare lengre, og andre vil vare noen titusener kilometer lengre og det vil fortsatt ikke sees på som noen garantisak.
Både klima, kjørestil og alder på klossene vil være faktorer som avgjør hvor lenge de vil vare. I utgangspunktet dekkes ikke bremseklosser av garantien på bilen. Det kan derimot reklameres på de hvis de er produsert feil eller lignende. De er utenom det å anse som en slitedel.
Rustne Bremseskiver – Forebyggende, reparasjon og vedlikehold
Indikasjon på at bremseklosser/ bremsebelegg må byttes
Nyere biler har varsling for når bremsebelegget må byttes, det er en slitasjevarsler. Det er hovedsakelig to forskjellige type systemer for varsling av slitte bremseklosser. Hvor den vanligste typen er at bremseklossene har slitasjevarsler i seg, mens den andre metoden er en sensor som måler hvor mye bremseklossene beveger seg. Etterhvert som bremsebelegget forsvinner vil den måle at bremseklossen kommer nærmere.
Det er sjeldent at du har veldig dårlig tid med å bytte bremseklossene når du får denne varslingen, men det varierer mellom produsentene. Sjekk i instruksjonshefte for å se hva som gjelder for din bil.
Bremsebelegget skal ikke slites ujevnt, og når du inspiserer skal det være jevnt over hele flaten. Ser du noen sprekker eller at noe av flaten går i oppløsning er det på tide å bytte bremseklosser.
Er klossene veldig slitte vil du høre en ordentlig ulyd når du bremser. Når det går så langt er bremsebelegget nesten borte og dette kan ødelegge bremseskiven. Det lønner seg å bytte bremseklosser før det går så langt!
Noe under 3 millimeter tykkelse burde ikke bremseklossene slites ned til. Det gjelder kun om du ikke har slitasjevarsler. Uansett tykkelse så skal bremseklossene heller ikke være ujevnt slitt.
Har du bremseklosser som går på stålet vil dette gi bruksforbud ved EU-kontroll. Det må uansett fikses selv om du får to er feil, men det sier litt om hvor alvorligheten av at du ikke lar det gå så langt. Ikke bare vil det i stor grad påvirke bremsekraften, men også gjøre at mer kan bli ødelagt som ender opp med å koste deg mer penger.
Har caliperen gått i stykker så er det ofte at den ene bremseklossen er mye mer utslitt enn den andre. Det skjer når stemplet ikke går tilbake som det skal, og klossen henger igjen og derfor fort blir slitt ut. Noen ganger kan bremsecaliperen også overhales.
Glideboltene skal bevege seg for at caliperen skal kunne fungere ordentlig. De må vedlikeholdes, men kan også byttes ut med et nytt slidesett. Det er viktig at du vedlikeholder dette ordentlig når du bytte bremser. Ellers vil det til slutt gjøre at de ikke glir som de skal, og er bremseklossene ujevnt slitt kan dette være årsaken.
Er det ujevn slitasje på bremseklossene kan du sammenligne glideboltene som er på bremsene på andre siden av bilen for å få en indikasjon på om det kan være problemet.
Andre ting som feilmontering kan være årsaken til at bremseklosser blir fort utslitt. Selv om begge ikke er helt utslitt, så vil det føre til at begge må byttes oftere enn hva som ellers ville vært nødvendig.
Ved å bruke en stålbørste for å få rengjort vil det gjøre at alt blir montert riktig igjen også. Er det mye skitt og rust så vil dette etterhvert påvirke og gjøre at slitedeler oftere må byttes.
Montere nye bremseklosser
Vi har skrevet en artikkel om hvordan du bytter bremser her!
Sørg for å ta bilder eller video mens du demonterer, det er gull verdt å ha hvis du blir usikker når du skal montere igjen. Er bremseklossene ulike de gamle i størrelse så kan det være du har fått tilsendt feil, sjekk dette før du monterer.
De fleste bremseklosser har en bakplate som er klipset til bremseklossen (brake shims). Denne skal ikke fjernes og er der for å redusere lyd. På bremseklosser som ikke har det kan lyden ofte forveksles med at det er bremseskiven som er slitt.
Følg anvisningen fra produsenten, det følger som regel med bremsemonteringspasta. Dette er viktig at du bruker så det ikke ruster seg og ikke får muligheten til å bevege seg som det skal.
Er det store forskjeller i hvor slitt klossene er på samme aksel så er det noe som må undersøkes. At klossene er slitt ujevnt i forhold til de på den andre akselen (foran eller bak, og ikke på motsatt siden av bilen) er derimot normalt.
Vanligvis er det bremseklossene på framhjulene som slites ut raskest.
Finn riktig bremseklosser til din bil
For det første, bremseklosser er noe du må kjøpe av en seriøs aktør. Ikke bestill det fra utenlandske nettsider hvis du finner noe veldig billig og er usikker på kvaliteten.
Selv om du ikke trenger å kjøpe originale bremseklosser så er det veldig store forskjeller mellom de som kommer fra aftermarket (ettermarkedsdeler). Noen er også kopier av disse, og her har du ingen forsikring mot at dette er deler som oppfyller standarder.
Bremseklosser lages i flere forskjellige type materialer, semi-metalliske, organiske og keramiske.
Ved å skrive inn skiltnummeret til bilen din så finner du bremseklosser, du burde også kjøpe med et bremsemonteringssett. Det er ofte en sammenheng med prisen du betaler for bremseklossene, til en viss grad i hvert fall.
Både at de skal vare lenge nok, men også ha materialer som takler varme og har riktig hardhet for å ikke slite ut mer på bremsesystemet enn nødvendig heller. Det aller viktigste du gjør derimot er å ikke kjøpe bremseklosser som du ikke vet om er kopier som rett og slett kan være farlige.
Hvor lang tid tar det å bytte bremseklosser
Er du dreven og har bra verktøy så går det å bytte bremseklosser på en timestid. Har du ikke gjort det før og ikke har det beste verktøyet kan det fort ta 2-4 timer og få jobben gjort. Første gangen er det veldig fint å få hjelp av en som har gjort det før!
Her vil godt forarbeid ha mye å si. Ikke bare så du vet hva som må gjøres og forstår hvordan det fungerer, men også for å ha alt du trenger klart. Ta godt med bilder underveis, det vil hjelpe deg mye.
Du kan også spare ganske mye penger på å gjøre jobben selv. Om det tar deg noen timer så vil det ofte fortsatt tilsvare en ganske god timelønn mot hvis du hadde satt et verksted til å gjøre jobben for deg, og ikke minst mestringsfølelsen!
På et verksted vil jobben ta fra rundt 30 minutter til en time, og du vil fort betale et par tusen for arbeidet. Fordelen er selvfølgelig at de ofte vil kunne se ting som du ikke ser hvis det er noe galt, og gi garanti på arbeidet.
Når du gjør det selv vil du derimot lære deg mer om hvordan bremsesystemet fungerer, og lære deg hva som er viktig å se etter.